Przedstawiciele Scania pracują nad śmieciarką z ogniwem paliwowym. Projekt jest prowadzony we współpracy z firmą Renova, zajmującą się zbiórką odpadów w zachodniej części Szwecji. Pojazd będzie miał w pełni elektryczny układ napędowy oraz zelektryfikowaną zabudowę.
Śmieciarki zbierają odpady zazwyczaj wczesnym rankiem, pracując w sąsiedztwie domów mieszkalnych. Dlatego pojazdy elektryczne, ciche i niemal bezemisyjne są w tej pracy szczególnie pożądane. Renova i inne przedsiębiorstwa komunalne prowadziły już praktyczne testy elektrycznych śmieciarek, jednak po raz pierwszy testowany będzie pojazd z ogniwem paliwowym.
– Elektryfikacja za pomocą ogniw paliwowych zasilanych wodorem jest kuszącą alternatywą dla ciężkich pojazdów użytkowych, takich jak śmieciarki. Pojazdy te mają wszystkie zalety wnikające z elektrycznego układu napędowego, a jednocześnie najlepsze cechy pojazdów na paliwa kopalne, czyli zasięg, czas pracy i ładowność – mówi Hans Zackrisson, dyrektor rozwoju w firmie Renova.
Projekt jest prowadzony we współpracy ze Szwedzką Agencją Energii i Królewskim Instytutem Technicznym w Sztokholmie. Dostawa śmieciarki zasilanej ogniwem paliwowym spodziewana jest na przełomie 2019 i 2020 r.
To nie pierwsze badania nad rozwojem ogniw paliwowych prowadzone przez ekspertów Scania. Firma dostarczy 4 pojazdy dystrybucyjne z ogniwami paliwowymi norweskiej hurtowni spożywczej Asko, która uruchomiła zakład produkujący wodór zrównoważonymi metodami. Zasięg każdego z nich wynosi 500 km.
Komentarze