Nowości Delphi z targów IAA

27 września 2010, 0:00

Podczas targów IAA firma Delphi Automotive zaprezentowała nowe czujniki cząsteczek stałych i amoniaku, pompy przeznaczone do systemów common rail, przewody do ładowania samochodów elektrycznych, system klimatyzacji, nową uszczelnioną magistralową centralkę elektryczną i nowy system złącz.

Czujnik cząsteczek stałych (PM) został zaprojektowany do monitorowania emisji pojazdów użytkowych z segmentu heavy duty, zasilanych silnikami Diesla. Kompaktowa technologia czujników została opracowana w odpowiedzi na coraz bardziej rygorystyczne normy emisji, wprowadzane w Europie i na całym świecie.

Pomagając producentom samochodów w diagnostyce prowadzonej na pokładzie pojazdu (OBD), w związku z nowymi normami emisji, nowy czujnik PM łączy w sobie szybkość reagowania i wysoką czułość, z prostotą konstrukcji i możliwością łatwej samo-diagnostyki. Inną, ważną cechą filtra jest jego unikany kształt osłony, pozwalający na umieszczenie czujnika w centrum rury wydechowej, zwiększając tym samym czułość odczytu. Zmienna długość osłony pozwala na stosowanie tego czujnika w lekkich pojazdach użytkowych, oraz pojazdach użytkowych z segmentu heavy duty.

Czujnik będzie wykrywać usterki filtra cząsteczek stałych (DPF) montowanego w silnikach Diesla, zgodnie z wprowadzanymi w niedalekiej przyszłości przepisami OBD.

Aktualnie, awaria filtra DPF może zostać wykryta w sposób pośredni, poprzez pomiar spadku ciśnienia w filtrze. Bardziej rygorystyczne normy emisji będą wymagały dokładniejszego i ściślejszego diagnozowania awarii filtrów DPF. Zjawisko oporu w nowym czujniku umożliwia bezpośredni pomiar ilości sadzy w strumieniu gazów wydechowych po ich przejściu przez filtr DPF, umożliwiając aktywację alarmu OBD w chwil przekroczenia dopuszczalnych norm.

Czujnik amoniaku Delphi to pierwsze rozwiązanie technologiczne pozwalające na bezpośrednią kontrole procesu SCR w obiegu zamkniętym, umożliwiające optymalizację ilości mocznika wstrzykiwanego do układu wydechowego i przekazujące informacje z dziedziny OBD do systemu SCR. Pozwala na lepsza wydajność systemu SCR podczas przekształcania NOx, poprawiając przy tym ekonomikę spalania i pomagając spełnić nowe normy emisji. Czujnik daje również producentom pojazdów elastyczne rozwiązania pozwalające a optymalizacje rozmiaru konwertera SCR, montowanego w systemie uzdatniania gazów spalinowych.

Delphi Automotive LLP zdobyła nowe zamówienia na kwotę 2 miliardów dolarów na produkcję pomp F2P i dystrybucyjnych pomp F2E, przeznaczonych do wtryskiwaczy systemów paliwowych common rail.

– „Uważamy, że pompy z rodziny F2 Delphi to najbardziej zaawansowane i najbardziej elastyczne systemy wtrysku paliwa dla silników Diesla, dostępne dla pojazdów z segmentu heavy duty i średniej wielkości pojazdów użytkowych klasy premium” – stwierdził David Friday, dyrektor Delphi Heavy Duty Diesel – „Urządzenie pomoże naszym klientom w spełnieniu najbardziej rygorystycznych norm emisji do roku 2020, przy jednoczesnej ochronie poniesionych przez nich nakładów na aktualnie wykorzystywane silniki Diesla” – dodał.

Delphi zapewniło sobie również umowę na nowy system common rail F2R, charakteryzujący się konwencjonalną architekturą i umieszczoną pompą zdalnie sterowaną. W tym systemie, pompa jest smarowana olejem, co ogromnie zwiększa jej wytrzymałość podczas pracy przy ciśnieniu do 3000 barów. Kilku innych klientów stosujących pompy dystrybucyjne i pompy zdalnie sterowane postanowiło stosować osprzęt F2 Delphi z nowym elektronicznym sterownikiem przeznaczonym dla samochodów ciężarowych ETC 3 i pakietem oprogramowania kontrolnego.

Oferta obejmuje 3 układy komponentów: pompy dystrybucyjne F2P i F2E, zapewniające bardzo wysoką elastyczność układu, wyjątkową jakość działania i niski koszt; oraz zdalnie sterowaną pompę F2R, zapewniającą wysokie ciśnienie wtrysku przy zachowaniu prostoty konwencjonalnego układu common rail.

Pompa F2P jest idealna dla silników z wałkiem rozrządu w bloku silnika [cam-in-block], w których tradycyjnie stosowano by architekturę EUP. Szyna jest poddawana ciśnieniu za pośrednictwem dwóch lub więcej pomp napędzanych wałkiem a układ i wymiary mogą zostać zachowane z poprzedniej konfiguracji EUP, eliminując konieczność radykalnej zmiany istniejących silników. Produkcja wysoko wydajnych wersji może zostać osiągnięta poprzez instalowanie dodatkowych pomp, co stanowi tanie rozwiązanie dla szerokiej gamy pojazdów. Ponieważ pompy są napędzane z wałka, nie ma strat wynikających z zastosowania dodatkowych napędów.

Drugi rodzaj układu pomp dystrybucyjnych, zwany F2E, jest idealny dla silników z wałkiem rozrządu w głowicy silnika, w których tradycyjnie stosowano by architekturę EUI. Można zachować istniejący układ i wymiary wykorzystując dwie lub więcej napędzanych wałkiem kombinacje pompa / wtryskiwacz, tak by dopasować ilość dostarczanego paliwa do rodzaju silnika. Kiedy paliwo jest potrzebne na głowicy wtryskiwacza, element pompujący zostaje odizolowany, a paliwo jest kierowane z szyny do głowicy wtryskiwacza.

System F2E wykorzystuje korzyści płynące ze stosowania pomp dystrybucyjnych, poprzez umieszczenie wszystkich komponentów układu wtryskującego paliwo pod osłoną zaworów, co powoduje, że system jest kompaktowy i łatwo mieści się w komorze silnika. Nie jest wymagane stosowanie zewnętrznych napędów czy przewodów paliwowych pod ciśnieniem, a w pełni zintegrowany system pozwala ograniczyć hałas generowany przez silnik.

Nowy zestaw przewodów służących do ładowania akumulatorów pojazdów elektrycznych firmy Delphi Autmotive nadaje się idealnie dla rynku pojazdów użytkowych, zwłaszcza dla pojazdów jeżdżących w miastach, takich jak pojazdy serwisowe i użytkowe, autobusy, samochody dostawcze, które są jednymi z pierwszych pojazdów, przystosowanymi do jazdy z silnikami elektrycznymi.

– „Oczekuje się, że przenośny, przyjazny dla użytkownika zestaw przewodów i złączy umożliwi bezpieczne naładowanie akumulatorów pojazdów elektrycznych. Jeden koniec przewodów pasuje do gniazda montowanego w samochodzie, a drugi może zostać włączony do dowolnego, standardowego gniazda ściennego” – powiedział Edmund Erich, koordynator europejskiego programu rozwoju pojazdów elektrycznych w Delphi Packard Electrical/Electronic Architecture – „Oczekujemy, że ten system stanie się jednym z najbezpieczniejszych i najbardziej innowacyjnych rozwiązań, służących do ładowana akumulatorów, dostępnych na szybko rozwijającym się rynku pojazdów elektrycznych, umożliwiającym klientom podłączenie samochodu do istniejących instalacji elektrycznych” – dodał.

Nowy, montowany na dachu system klimatyzacji, przeznaczony dla elektrycznych minibusów, optymalizuje zarówno wydajność klimatyzacji, jak i zużycie energii. Zostanie udostępniony producentom za pośrednictwem sieci niezależnego rynku części zamiennych Delphi Diavia.

Wykorzystując napędzaną silnikiem tablicę elektroniczną i elektryczny silnik chłodzony czynnikiem chłodzącym z układu klimatyzacji, system wykorzystuje stosowany obecnie czynnik R134a i może być bez większych zmian przystosowany do czynnika R-1234yf.

Ważąca poniżej 160 kg, aerodynamiczna jednostka zawiera w sobie bezszczotkowy silnik elektryczny, wykorzystywany do napędzania kompresora o stałym przesunięciu i jest instalowana na dachu pojazdu.

– „Dotychczas producenci samochodów musieli instalować systemy klimatyzacji, które działały tak samo, niezależnie od tego, w jakim regionie poruszał się samochód” – wyjaśnia stwierdził Marco Lelli, menadżer ds. sprzedaży i marketingu Delphi Diavia – „Jeśli samochód zostanie sprzedany do kraju o zimniejszym klimacie, elastyczny system Delphi może zostać odpowiednio wyregulowany, tak, żeby zwiększyć ilość przejechanych kilometrów bez konieczności ładowania akumulatorów pojazdu. W cieplejszych klimatach, wydajność systemu klimatyzacji zostaje zwiększona, tak by poprawić komfort jazdy podróżnych” – dodaje.

Nowy system klimatyzacji jest częścią oferty Delphi Diavia sprzedawanej jako wyposażenie fabryczne i na niezależnym rynku części zamiennych (kompletne układy klimatyzacji i części zamienne).

Delphi Automotive opracowała nową uszczelnioną magistralową centralkę elektryczną z płytką drukowanych obwodów elektrycznych (PCB), stworzoną specjalnie do pracy w tych trudnych warunkach. Centralki elektryczne to centra dystrybucji prądu przekierowujące sygnały do odpowiednich urządzeń i zapewniające właściwą ochronę obwodów elektrycznych w całym pojeździe.

Nowe uszczelniane centralki oparte na PCB są odporne na działanie kurzu i wody oraz posiadają odpowiednią odporność na działanie wysokich i niskich temperatur, chemikaliów, działania mechaniczne (takie, jak np. przetarcie). Wynik taki osiągnięto stosując uszczelnienia wykonane z pianki poliuretanowej i silikonu oraz szczelnych złącz GT i Metri Pack Delphi. Technologia PCB umożliwia tanie połączenie systemów magistralami zredukowanie masy układu o 30% w porównaniu z tradycyjnymi centralkami zawierającymi metalowe szyny oraz umożliwia ogólne uproszczenie systemu.

– „Wymagania stawiane przez pojazdy użytkowe z segmentu „heavy duty” i warunki, w jakich pracują pojazdy nie poruszające się po drogach i jakie mogą napotkać podczas pracy w lesie, kopalniach, na farmach czy na pustyniach, wymagają zastosowania komponentów, które będą w stanie prawidłowo działać w tych warunkach i będą posiadać znacznie dłuższą żywotność od systemów tradycyjnie stosowanych w samochodach” – powiedział Chris Morris, dyrektor ds. obsługi klienta, jednostki biznesowej pojazdy użytkowe w Delphi Packard Electrical/Electronic Architecture.

Rodzina nowych systemów złącz Delphi Automotive jest już dostępna dla zastosowań w warunkach szczególnych, na przykład dla maszyn budowlanych czy pojazdów użytkowych. Seria Delphi przeznaczona do pracy w trudnych warunkach (HES) oferuje okrągłą obudowę rozmiaru 24 zgodną z normą SAE J2030, oraz złącze diagnostyczne zgodne z normą SAE J1939.

Złącza HES Delphi są kompatybilne z istniejącymi systemami i mogą być zintegrowane przez producentów samochodów z aktualnie stosowanymi aplikacjami. Są one idealnie dostosowane do zapewnienia połączenia w miejscach przejścia przez ścianę ogniową, a szczególnie przydatne są do stosowania w komorze silnika. Przy opracowywaniu tej serii produktów, Delphi skoncentrowało się na uniemożliwieniu dostępu brudu, kurzu i wody do złącz elektrycznych. Poprawa szczelności o niemal 50 proc. w porównaniu z dotychczas stosowanymi rozwiązaniami.

Klienci mogą wybierać spośród wielu opcji. Standardowe, okrągłe złącze przemysłowe HES Delphi jest wyposażone w obudowę rozmiaru 24, oraz obejmującą opcje z 47-, 31-, 29-, 23-, 21-, i 19-oma terminalami; wszystkie wersje są dostępne w opcji z- lub bez dodatkowej tylnej osłony. Diagnostyczne złącze HES Delphi działa zgodnie ze standardem przemysłowym SAE J1939. Aby spełnić szczególne wymagania klientów, złącze diagnostyczne jest dostępne wraz z, lub bez pokrywy chroniącej przed kurzem.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

83.24.219.*, 4 października 2010, 0:00 0 0

Delphi ma znaczne doświadczenie przy wtryskiwaczach EUI i EUP. Nic dziwnego, że ich innowacje w dziedzinie common rail są doceniane. Kolejne normy typu Euro6 i US10 jedynie napędzają rozwój technologiczny. Firma Delphi zapewne długo będzie na pozycji lidera.

Odpowiedz