By pomóc kierowcom w doskonaleniu bezpiecznego i ekonomicznego stylu jazdy, Scania opracowała system Scania Driver Support, który w czasie rzeczywistym ocenia styl jazdy kierowcy i udziela mu wskazówek. SDS może być uzupełniony o usługi Fleet Management, w ramach których użytkownik może wybrać najodpowiedniejszy dla siebie zakres pomocy.
System, działając w tle, pobiera dane z różnych czujników podłączonych do magistrali CAN pojazdu i informuje kierowcę o skuteczności jego poczynań w danej sytuacji, nie rozpraszając jego uwagi w trudnych momentach, a po zakończeniu jazdy generuje podsumowanie z oceną stylu jazdy. System zaprojektowano w celu utrwalania umiejętności nabywanych podczas szkoleń kierowców.
Dane dotyczące pojazdu i kierowcy są odczytywane z magistrali CAN za pośrednictwem Scania Communicator, by można było monitorować wydajność kierowcy i pojazdu. Zebrane dane mogą być przedstawiane użytkownikowi na kilka sposobów:
– Pakiet Monitor udostępnia raport dotyczący wydajności pojazdu, przesyłany w ustalonych okresach pocztą elektroniczną.
– Pakiet Analysis dodatkowo zapewnia dostęp do danych dotyczących pojazdu i kierowcy za pośrednictwem strony internetowej oraz udostępnia szereg narzędzi analitycznych, w tym umożliwiających ocenę oddziaływania na środowisko naturalne.
– Pakiet Control dodaje do pozostałych funkcjonalności m.in. funkcje monitorowania tras i pojazdów.
Każdy z trzech pakietów może być uzupełniony o następujące usługi dodatkowe:
– Zdalne pobieranie i zapisywanie danych z tachografu
– Ubezpieczenie (w połączeniu z funkcją śledzenia pojazdu)
– Szkolenie i monitorowanie kierowców
– Planowanie i rezerwacja terminów przeglądów okresowych i napraw
Podstawą działania Scania Driver Support są zasady przekazywane kierowcom podczas szkolenia. System motywuje kierowcę do doskonalenia stylu jazdy, uświadamiając mu popełniane błędy i wskazując potencjalne możliwości poprawy.
SDS należy do standardowego wyposażenia większości długodystansowych pojazdów Scania. Obecnie może być stosowany również w ciężarówkach bez układu EBS i bez zwalniacza, lecz wówczas nie jest dostępny parametr ‘użycie hamulców’. Podstawowymi wymogami są obecność dwuzakresowej skrzyni biegów z półbiegami i układu ABS w pojeździe. SDS będzie stopniowo wprowadzany w pojazdach przeznaczonych dla innych
segmentów transportu i zastosowań.
Scania inwestuje znaczne środki w doskonalenie umiejętności kierowców. Szkolenie Kierowców Scania jest zgodne z wymaganiami dyrektywy UE (2003/59/WE), przewidującej 35 godzin obowiązkowego szkolenia w okresie pięciu lat, dla kierowców samochodów ciężarowych i autobusów. Aktualnie jest oferowane w ponad 40 krajach. Ukończenie szkolenia poświadcza specjalny certyfikat, niezbędny do dalszego wykonywania zawodu kierowcy.
Szkolenie z zakresu ekonomicznej jazdy jest realizowane w ramach modułu poświęconego technice jazdy. Jest również dostępne jako odrębny kurs szkoleniowy. W programie tej części szkolenia znajduje się szczegółowy instruktaż dotyczący systemu Scania Driver Support.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Artur P, 24 stycznia 2017, 21:31 0 0
100 ℅
Odpowiedz