System Scanii pomaga w utrzymaniu ekonomicznego stylu jazdy

, 27 września 2010, 0:00

By pomóc kierowcom w doskonaleniu bezpiecznego i ekonomicznego stylu jazdy, Scania opracowała system Scania Driver Support, który w czasie rzeczywistym ocenia styl jazdy kierowcy i udziela mu wskazówek. SDS może być uzupełniony o usługi Fleet Management, w ramach których użytkownik może wybrać najodpowiedniejszy dla siebie zakres pomocy.


System, działając w tle, pobiera dane z różnych czujników podłączonych do magistrali CAN pojazdu i informuje kierowcę o skuteczności jego poczynań w danej sytuacji, nie rozpraszając jego uwagi w trudnych momentach, a po zakończeniu jazdy generuje podsumowanie z oceną stylu jazdy. System zaprojektowano w celu utrwalania umiejętności nabywanych podczas szkoleń kierowców.

Dane dotyczące pojazdu i kierowcy są odczytywane z magistrali CAN za pośrednictwem Scania Communicator, by można było monitorować wydajność kierowcy i pojazdu. Zebrane dane mogą być przedstawiane użytkownikowi na kilka sposobów:
– Pakiet Monitor udostępnia raport dotyczący wydajności pojazdu, przesyłany w ustalonych okresach pocztą elektroniczną.
– Pakiet Analysis dodatkowo zapewnia dostęp do danych dotyczących pojazdu i kierowcy za pośrednictwem strony internetowej oraz udostępnia szereg narzędzi analitycznych, w tym umożliwiających ocenę oddziaływania na środowisko naturalne.

– Pakiet Control dodaje do pozostałych funkcjonalności m.in. funkcje monitorowania tras i pojazdów.

Każdy z trzech pakietów może być uzupełniony o następujące usługi dodatkowe:
– Zdalne pobieranie i zapisywanie danych z tachografu
– Ubezpieczenie (w połączeniu z funkcją śledzenia pojazdu)
– Szkolenie i monitorowanie kierowców

– Planowanie i rezerwacja terminów przeglądów okresowych i napraw

Podstawą działania Scania Driver Support są zasady przekazywane kierowcom podczas szkolenia. System motywuje kierowcę do doskonalenia stylu jazdy, uświadamiając mu popełniane błędy i wskazując potencjalne możliwości poprawy.

SDS należy do standardowego wyposażenia większości długodystansowych pojazdów Scania. Obecnie może być stosowany również w ciężarówkach bez układu EBS i bez zwalniacza, lecz wówczas nie jest dostępny parametr ‘użycie hamulców’. Podstawowymi wymogami są obecność dwuzakresowej skrzyni biegów z półbiegami i układu ABS w pojeździe. SDS będzie stopniowo wprowadzany w pojazdach przeznaczonych dla innych

segmentów transportu i zastosowań.

Scania inwestuje znaczne środki w doskonalenie umiejętności kierowców. Szkolenie Kierowców Scania jest zgodne z wymaganiami dyrektywy UE (2003/59/WE), przewidującej 35 godzin obowiązkowego szkolenia w okresie pięciu lat, dla kierowców samochodów ciężarowych i autobusów. Aktualnie jest oferowane w ponad 40 krajach. Ukończenie szkolenia poświadcza specjalny certyfikat, niezbędny do dalszego wykonywania zawodu kierowcy.

Szkolenie z zakresu ekonomicznej jazdy jest realizowane w ramach modułu poświęconego technice jazdy. Jest również dostępne jako odrębny kurs szkoleniowy. W programie tej części szkolenia znajduje się szczegółowy instruktaż dotyczący systemu Scania Driver Support.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Artur P, 24 stycznia 2017, 21:31 0 0

100 ℅

Odpowiedz