Regulacja drążków kierowniczych wzdłużnych w samochodach ciężarowych

30 września 2010, 0:00

Wieloletnie doświadczanie w zakresie części do układów hamulcowych, kierowniczych i zawieszenia sprawia, że firma TRW Automotive ma ugruntowaną pozycję jako światowy lider w projektowaniu, rozwoju i produkcji układów zintegrowanych.

W niniejszym artykule opisano regulację końcówek drążka kierowniczego wzdłużnego – połączenia między przekładnią kierowniczą a ramieniem przekładni. Opis ten należy traktować wyłącznie jako wskazówki. 

1. Wyprostować koła pojazdu.
2. Odłączyć drążek kierowniczy wzdłużny przy ramieniu przekładni za pomocą odpowiednich narzędzi.
3. Upewnić się, że przekładnia kierownicza jest wyśrodkowana, ustawiając oznaczenia na obudowie względem wystającego wału. 
4. Poluzować zacisk na drążku wzdłużnym.
5. Dopasować długość drążka wzdłużnego względem otworów w ramieniu przekładni i ramieniu zwrotnicy osi przedniej.
6. Przytrzymać obiema rękami dłuższą część drążka (Rys. 1). Obrócić drążkiem od siebie do oporu. Wyśrodkować pomiędzy tymi dwoma punktami.

7. Przytrzymać w miejscu dłuższą część drążka. Chwycić końcówkę drążka poprzecznego (Rys. 2) i obrócić nim do siebie – a następnie od siebie do oporu. Wyśrodkować końcówkę drążka poprzecznego między tymi dwoma punktami.


8. Po wyśrodkowaniu obu końcówek dokręcić zacisk do momentu obrotowego (Rys. 3) podanego przez producenta samochodu.
9. Nasmarować obie końcówki drążka poprzecznego (chyba że są to końcówki niesmarowalne) do momentu, aż czysty smar zacznie wydostawać się z uszczelki. Upewnić się, że użyto prawidłowego smaru.   


Uwagi:

· Jeśli zacisk jest spawany punktowo (Rys. 4), nie usuwać spoiny. W przeciwnym razie siła zacisku nie będzie na tyle duża, by utrzymać końcówki drążka poprzecznego w miejscu – w rezultacie może dojść do pogorszenia sterowności pojazdu. Jeśli końcówka ze spoiną punktową wymaga wymiany, należy wymienić cały układ.


· Jeśli zacisk obraca się luźno (Rys. 5), można go docisnąć w dowolnym położeniu, pod warunkiem, że zachowany zostanie wystarczający prześwit względem innych części.

· Do smarowania drążków używać ręcznej smarownicy tłokowej. Elektryczne smarownice mają zbyt dużą moc, przez co mogą uszkodzić uszczelkę.
· Smarowanie jest niezbędne, by usunąć zanieczyszczenia z układów zamkniętych.

Najnowsze informacje dotyczące produktów TRW Proequip można uzyskać, rejestrując się pod adresem: www.trwaftermarket.com/trwproequip

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!