Drogi bez korków

14 października 2010, 0:00

Na zatłoczonych ulicach najlepszym sposobem na upłynnienie ruchu jest sprawny przepływ informacji o sytuacji na drogach. Szybko przekazane wiadomości o zakorkowanych w danym momencie odcinkach dróg, pracach drogowych czy wypadkach można wykorzystać tak, by ruch pojazdów odbywał się jak najpłynniej. Dla każdego właściciela pojazdu oznacza to szybszy, bezpieczniejszy i tańszy dojazd do celu, a dla lokalnej społeczności – mniejsze zanieczyszczenie środowiska.


Projekt mający na celu stworzenie jak najbardziej skutecznego systemu zwiększającego płynność ruchu drogowego jest obecnie realizowany przez władze niemieckiego Landu Hesja i firmy Planung Transport Verkehr z Karlsruhe oraz Continental.

Niewiele urządzeń nawigacyjnych posiada możliwość korzystania z radiowego kanału informacji o ruchu drogowym TMC. Informacje są przekazywane w programach radiowych. Pochodzą od policji, organizacji rządowych i automobilklubów. Informacja o ruchu drogowym jest najpierw przekazywana do stacji radiowych poprzez centralny punkt gromadzenia informacji systemu, a następnie trafia bezpośrednio do pojazdów. Strony zaangażowane w projekt pracują teraz nad zwiększeniem dokładności informacji i przyspieszeniem ich przepływu, a w efekcie nie tylko do jak najszybszego informowania o utrudnieniach, do jakich doszło, ale również do krótkoterminowego prognozowania utrudnień w ruchu. W efekcie ma to doprowadzić do proponowania kierowcom zmian w planowanych trasach przejazdu.

Dane trafiają do platformy informacyjnej firmy PTV, gdzie są automatycznie analizowane. Dobra organizacja i szybkie przekazywanie dokładnych danych pozwalają nie tylko na błyskawiczne określanie aktualnej sytuacji na drogach, ale również na generowanie co kwadrans krótkoterminowych prognoz dla poszczególnych odcinków dróg. Pozwala to na tworzenie dłuższych, dwugodzinnych prognoz sytuacji na drogach. Daje to informacje nie tylko o tym, gdzie są korki, ale również gdzie mogą powstać. Jest to szczególnie przydatne rozwiązanie dla kierowców odbywających dalekie podróże, do planowania pozostałej części trasy.

Zanim rozpoczęto realizację tego projektu, dane do kanału TMC były przekazywane za pośrednictwem radia samochodowego. Teraz do przekazu informacji stworzono otwarty standard do przesyłu danych o ruchu drogowym i podróżowaniu – TPEG (Transport Protocol Experts Group). Przepływ danych odbywa się poprzez radio w telefonie komórkowym do systemu nawigacyjnego pojazdu. Może on aktualnie minuta po minucie otrzymywać informacje o zmieniającej się na bieżąco sytuacji na odcinkach drogi, którą ma przejechać pojazd.

Na razie wszystkie funkcje tego innowacyjnego systemu są sprawdzane i udoskonalane w ramach projektu badawczego. Instytucje i firmy zaangażowane w przedsięwzięcie pracują nad możliwościami wdrożenia systemu na masową skalę. Ich przedstawiciele twierdzą, że system ten wejdzie do powszechnego użycia ok. 2013 r.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

83.24.218.*, 18 października 2010, 0:00 0 0

Taniej będzie przekonać ludzi do zamiany samochodu na komunikację miejską, a ładunki wpakować na tory zamiast wozić ciężarówką.

Odpowiedz

83.24.203.*, 19 października 2010, 0:00 0 0

Nie powinniśmy zapominać, że przez Polskę biegną jedne z większych szlaków transportowych. Ruch samochodów ciężarowych nie może być w tym momencie zawieszony.

Odpowiedz