Tego można było się spodziewać: Kapsch TrafficCom wygrał przetarg na wdrożenie i obsługę elektronicznego systemu poboru opłat (ESP) na sieci dróg o długości 1750 km i podpisał kontrakt z GDDKiA.
1 lipca 2011 roku Kapsch TrafficCom wdroży nowoczesny elektroniczny system poboru opłat na sieci dróg o długości około 1750 km. System obejmie pojazdy powyżej 3,5 tony, posiadacze samochodów osobowych będą mogli do niego dobrowolnie dołączyć. Dodatkowo konsorcjum zbuduje ręczny system poboru opłat na pojedynczych, krótkich odcinkach autostrad dla pojazdów poniżej 3,5 tony. Projekt przewiduje efektywne rozszerzanie systemu nie tylko na nowo budowane trasy, ale również na już istniejące drogi. Według informacji GDDKiA, wartość kontraktu to 1,24 miliarda euro (4,9 miliarda złotych).
– „Nasi partnerzy w konsorcjum i nasi polscy dostawcy znakomicie znają tutejszy rynek. Dzięki tym wszystkim czynnikom, Kapsch TrafficCom był najlepszym oferentem w przetargu,” – powiedział Michael Gschnitzer, Dyrektor Globalnej Sprzedaży w Kapsch TrafficCom.
Kapsch TrafficCom uważa termin wdrożenia systemu za wymagający, ale realistyczny.
– „Mamy nadzieję, że nie wystąpią dalsze opóźnienia po odrzuceniu złożonych protestów. Jesteśmy gotowi wdrożyć system na czas, liczymy na owocna współpracę z GDDKiA i innymi agendami rządowymi. Liczymy na to, ponieważ mamy wspólny ambitny cel, a jakiekolwiek opóźnienia we wdrażaniu systemu będą oznaczały, że wpływy do budżetu państwa pojawią się z opóźnieniem,” – powiedział Michael Weber, Menedżer ds. Sprzedaży w Kapsch TrafficCom.
Kapsch TrafficCom zaproponowało system DSRC, spełniający wszystkie wymagania GDDKiA. Konsorcjum zrealizowało liczne projekty na całym świecie. Większość bazuje na technologii DSRC, funkcjonującej w warunkach płynnego ruchu. Takie systemy gwarantują zamawiającemu dochody potrzebne do zbudowania, utrzymywania i podnoszenia jakości infrastruktury drogowej oraz charakteryzują się tanimi urządzeniami pokładowymi (OBU) o łatwej instalacji, niskimi kosztami komunikacji elektronicznej, niezawodnością działania oraz gwarantuje maksymalne dochody. Obecnie ponad 150 tysięcy polskich kierowców jest zarejestrowanych w systemach poboru opłat działających w Austrii i Czechach, które są oparte na technologii DSRC.
– „Kierowcy z Polski stanowią znaczącą część użytkowników systemu czeskiego i austriackiego” – dodał Michael Weber.
We wdrażaniu systemu ważną rolę odegrają lokalni partnerzy i poddostawcy. Dzięki tej współpracy w Polsce pozostanie znacząca część wartości kontraktu i powstaną nowe miejsca pracy.
Komentarze