Czujnik montowany na tylnej osi przyczepy i odbiornik w kabinie stanowią system, który ma zapobiegać przewróceniu się przyczepy. Shell Chemicals i Bertocco opracowały go głównie z myślą o cysternach, ale może być stosowany także w innych zadaniach transportowych, realizowanych przez ciężarówki z przyczepami. Wynalazek został wyróżniony nagrodą EuroTra Safety and Innovation Award 2010 przez European Transport Training Association (EuroTra), we współpracy z Volvo Trucks.
Czujnik monitoruje poprzeczne ruchy przyczepy i ostrzega kierowcę sygnałami dźwiękowymi i świetlnymi, gdy zachowanie zestawu drogowego stanie się nienormalne i grozi przewróceniem się pojazdu. Może do tego dochodzić np. podczas zbyt szybkiej jazdy na łuku drogi. System jest prosty, tani i może być montowany w już użytkowanych samochodach ciężarowych. Jest również idealnym narzędziem szkoleniowym, pozwalającym kierowcy lepiej zrozumieć, jak można uniknąć destabilizacji pojazdu, grożącej wypadkiem.
– „Bezpieczeństwo jest jedną z kluczowych wartości Volvo Trucks. Chcemy więc nagradzać dobre pomysły, które mogą przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Tegoroczni laureaci nagrody zaproponowali proste, pomysłowe rozwiązanie dotyczące jednej z najistotniejszych kwestii w dziedzinie bezpieczeństwa” – powiedział Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks i jednocześnie członek jury EuroTra – „W nowoczesnych samochodach ciężarowych, wyposażonych w układ ESP, kierowca otrzymuje ostrzeżenie o wysokim prawdopodobieństwie przewrócenia się pojazdu i jednocześnie układ w sposób kontrolowany uruchamia hamulce. W przypadku starszych pojazdów, zaprezentowany system stanowi doskonałą alternatywę. ” – dodał.
Komentarze