Niebezpiecznie na budowach

, 4 stycznia 2011, 0:00

Na europejskich budowach ginie co roku około 1000 osób. Jedna trzecia traci życie w wyniku wypadków z udziałem pojazdów. Volvo Trucks poświęca wiele uwagi kwestiom bezpieczeństwa w programie szkoleniowym dla kierowców pojazdów budowlanych, by zapobiegać najczęstszej przyczynie wypadków – błędom ludzi.


– „Celem jest zwiększenie świadomości bezpieczeństwa wśród europejskich kierowców” – powiedziała An Paepen, odpowiedzialna w Volvo za program szkolenia kierowców – „Place budów to niebezpieczne miejsca pracy, które wymagają od kierowców wysokich umiejętności. Może być ślisko, wąsko lub stromo. Mimo to, kierowcy często postępują rutynowo, „wyłączając” myślenie. Właśnie wtedy robi się naprawdę niebezpiecznie i dochodzi do wypadków” – dodała Paepen.

Jednym z zagrożeń jest stoczenie się pojazdu ciężarowego na pochyłościach. W sytuacjach, gdy ciężarówka zaczyna się staczać, skrzynia biegów I-Shift zapobiega wypadkowi, automatycznie uruchamiając hamulce. Żadna technologia nie zastąpi jednak myślenia.

Wraz z wprowadzeniem na rynek nowego Volvo FMX, firma wdrożyła nowy program szkoleniowy kierowców, dostosowany do specyfiki transportu budowlanego. Szkolenie obejmuje praktyczne ćwiczenia z techniki jazdy, prowadzone na torze testowym, oraz zajęcie teoretyczne i dyskusję w grupach. Na terenie centrum demonstracyjnego Volvo Trucks w Goeteborgu odbywają się szkolenia, w których biorą udział instruktorzy techniki jazdy. Zdobytą wiedzę przekażą później innym kierowcom.

Statystyki Eurostat stwierdzają, że najczęstszym scenariuszem wypadku na budowie z udziałem pojazdu jest potrącenie człowieka. Zazwyczaj wskutek złej widoczności.
– „Dlatego tak ważne jest noszenie przez wszystkich dobrze widocznej odzieży ostrzegawczej oraz nie zbliżanie się pieszych do miejsc, w których odbywa się ruch, załadunek i rozładunek samochodów ciężarowych. W wielu krajach kamera cofania stanowi obowiązkowe wyposażenie samochodów ciężarowych. To krok w dobrym kierunku.” – powiedziała Paepen.

Co piąty wypadek śmiertelny z udziałem pojazdów spowodowany jest przez przewrócenie się ciężarówki. Najważniejszym czynnikiem jest równomierne rozmieszczenie ładunku.

– „Na budowie liczy się przede wszystkim czas, więc tempo pracy jest duże. Jednak kierowca i operator ładowarki nie mogą chodzić na skróty, lecz muszą znaleźć czas na porozumiewanie się” – tłumaczył Fırat Gerçek, instruktor techniki jazdy w Volvo Trucks w Turcji.

– „Dzięki I-Shift kierowca może całkowicie skoncentrować się na prowadzeniu pojazdu i obserwacji otoczenia” – powiedziała Paepen – „Wyciągnięcie unieruchomionego samochodu wymaga ogromnej siły. Lina holownicza może się zerwać i uderzyć osoby postronne. Takie uderzenie jest śmiertelne” – dodała – „Podczas naciskania pedału przyspieszenia, skrzynia biegów I-Shift pozwala wyczuć moment pojawienia się oporu w układzie napędowym. Zwalniając pedał tuż przed punktem oporu i pozwalając pojazdowi samoczynnie cofnąć się, możesz rozkołysać pojazd. Dzięki temu, po pewnym czasie, pojazd nabierze wystarczająco dużej energii kinetycznej, by przejechać nad przeszkodą” – wytłumaczyła Paepen.

Najczęstsze scenariusze wypadków na budowie z udziałem pojazdów wg Eurostat:
1. Człowiek zostaje potrącony przez pojazd.
2. Człowiek spada z pojazdu.
3. Człowiek zostaje uderzony przedmiotem spadającym z pojazdu.
4. Człowiek odnosi obrażenia podczas przewracania się pojazdu.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!