Trzy miesiące po premierze na targach IAA w Hanowerze, system Active Brake Assist 2 , zastosowany w ciężarówkach Mercedes-Benz Actros, otrzymał pierwszą nagrodę. Wyróżnienie "FuturAuto 2011" jest wyrazem uznania dla systemu , który pozwala na uniknięcie kolizji w wyniku najechania na tył innego pojazdu.
Nagroda FuturAuto jest przyznawana za innowacyjne osiągnięcia w zakresie bezpieczeństwa, redukcji zużycia paliwa, ochrony środowiska oraz komfortu jazdy. W tym roku jury rozpatrywało 17 rozwiązań technologicznych, wyróżniając 5 spośród nich. Główną nagrodę zdobył system ABA 2.
– „Dzięki systemowi Active Break Assist 2, który hamuje zarówno przed nieruchomymi, jak i ruchomymi przeszkodami, Actros, czyli najbezpieczniejsza ciężarówka świata, stała się jeszcze bezpieczniejsza” – cieszył się Hubertus Troska, szef działu Mercedes-Benz Truck na Europę i Amerykę Południową.
Już pierwsza generacja Active Break Assist została uhonorowana wieloma nagrodami. Druga generacja, którą testowało 1000 Actrosów na 100 mln km testów terenowych, zmniejsza ilość wypadków z udziałem pojazdów wyposażonych w ABA 2 jest do 50 proc. mniejsza.
Nowy system bezpieczeństwa automatycznie zachowuje odpowiednią odległość od samochodu jadącego przed pojazdem i hamuje w sytuacji grożącej kolizją. Poprzednik uruchamiał hamowanie awaryjne jedynie w przypadku poważnego zagrożenia najechania na wolniejszy pojazd z przodu. Active Brake Assist 2 rozpoczyna manewr hamowania również w razie ryzyka najechania na pojazd stojący, na przykład w korku na autostradzie.
Za pomocą wiązek radarowych system Active Brake Assist 2 przeszukuje obszar w odległości od 1- 150m na pasie ruchu przed pojazdem, obliczając jednocześnie różnicę prędkości obu pojazdów oraz odległość dzielącą go od poprzedzającego pojazdu lub nieruchomej przeszkody. Gdy przy niezmienionym sposobie jazdy istnieje zagrożenie wypadku, system powiadamia kierowcę sygnałem optycznym w postaci czerwonego trójkąta oraz sygnałem dźwiękowym. Jeśli ryzyko kolizji się zwiększa, system rozpoczyna hamowanie. System działa w pełnym zakresie prędkości rozwijanych przez samochód ciężarowy, od powolnej jazdy z prędkością szybkiego marszu do prędkości poruszania się autostradą z zastosowaniem ogranicznika, tzn. od 0 km/h do 89 km/h.
Obecne statystyki dotyczące liczby wypadków wskazują, że takie systemy jak Active Break Assist znacząco poprawiają bezpieczeństwo na drodze. Według badań DEKRA liczba wypadków z udziałem samochodów ciężarowych w Niemczech spadła o 70 proc.
Niektórzy ubezpieczyciele z pewnością docenią skuteczność systemu, przyznając zniżki dla pojazdów, które są wyposażone w Active Break Assist.
Komentarze