2010 kolejnym pomyślnym rokiem dla Solarisa

, 22 lutego 2011, 23:57

Dalszy wzrost liczby sprzedanych pojazdów, rozpoczęcie produkcji tramwajów i liczne plany na przyszłość. Każda firma chciałaby pochwalić się takimi osiągnięciami. Solaris może.

Coraz więcej

W 2009 roku firma z Bolechowa sprzedała 1114 pojazdów. W 2010 wynik ten, choć nieznacznie, udało się poprawić liczbą 1120. 407 sprzedanych w Polsce zapewniło Solarisowi 36,6-procentowy udział w rynku (w segmencie niskopodłogowych i niskowejściowych autobusów miejskich wzrasta do 55,6 proc.). Uruchomienie produkcji tramwajów i rozwój firmy pozwoliły zwiększenie zatrudnienia do 1966 osób ( o 404 osoby). Przychody firmy w 2010 roku były o 125 mln zł większe niż rok wcześniej i wyniosły 1,3 miliarda zł.

–  „Sądzę, że jednym z kluczowych elementów takiego wyniku, jest innowacyjność i jakość naszych produktów. Dzięki temu pozyskujemy nowych klientów, ale co jeszcze ważniejsze po raz kolejny nasze autobusy kupują ich dotychczasowi użytkownicy. To najlepsze z możliwych referencji” – powiedziała o wzroście sprzedaży Solange Olszewska, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.

Polskie miasta, do których w ubiegłym roku dostarczono autobusy tej marki to: Warszawa, Białystok, Poznań, Konin, Leszno, Łomianki, Łowicz, Mielec, Świnoujście i Toruń. Łączna liczba Solarisów w Polsce przekroczyła poziom 3000 sztuk – służą w 103 przedsiębiorstwach komunikacji publicznej. Model InterUrbino rozpoczął sprzedaż w segmencie autobusów międzymiastowych. Pierwszy egzemplarz, należący do firmy Link Bus z Zabierzowa, obsługuje trasę Kraków-Wrocław.


Skandynawski sukces

Nadal najwięcej Solarisów sprzedaje się w Polsce (407 pojazdów), drugim rynkiem dla firmy jest Szwecja (224 pojazdy), a trzecim – Niemcy (197 pojazdów). Autobusy z Bolechowa cieszyły się powodzeniem także w Norwegii, Francji, Włoszech, Czechach, Bułgarii oraz Austrii.

Solarisowi udało się osiągnąć dobry wynik w Skandynawii dzięki niskowejściowym autobusom napędzanym biogazem. – Konstrukcje te powstały właśnie z myślą o odbiorcach ze Szwecji i Norwegii. Jak widać po wynikach sprzedaży jest to niezwykle trafiony produkt, dzięki któremu już w pierwszym roku jego oferowania osiągnęliśmy jedną z czołowych pozycji na rynku zdominowanym do tej pory przez rodzimych producentów – powiedział Krzysztof Olszewski, Przewodniczący Rady Nadzorczej Solaris Bus & Coach S.A.

Solarisy mają silną pozycję w Niemczech. W kraju, który jest ojczyzną kilku marek autobusów Solarisowi udało się osiągnąć 10-procentowy udział w segmencie autobusów miejskich. Miasto Eberswalde wzbogaciło się o pierwsze trolejbusy z Bolechowa. Współpraca z firmą Skoda Electric zaowocowała dostarczeniem 30 Solarisów Trollino 12 do Sofii, a w Serbii pojawi się sześć autobusów Urbino 12 napędzanych gazem ziemnym. Polskie autobusy można zobaczyć w bardzo odległych miejscach – nie tylko w Dubaju, ale również na wyspie Reunion w pobliżu Madagaskaru.

Tramwaje i hybrydy już niedługo

Firma dostosowuje się do trendów panujących na świecie i pracuje nad autobusami z napędem hybrydowym. Solarisy Urbino 18 z systemami firm Vossloh Kiepe i Voith są w fazie testów i w przyszłym roku trafią do oferty firmy. Vossloh Kiepe tworzy system wykorzystujący baterie, superkondensatory i złącza typu plug-in – umożliwia to pokonywanie krótkich dystansów bez wykorzystywania silnika spalinowego. Voith dostarcza Solarisowi równoległy system hybrydowy.

Tramwaje Solaris powstają w dwóch halach – w Środzie Wlkp., gdzie budowane są pudła i w Poznaniu, gdzie odbywa się montaż końcowy. Jednym z urządzeń wykorzystywanych do produkcji jest TrueLaser Cell 7040 laser 3D, laserowa maszyna do cięcia i spawania firmy TRUMPF, która jest pierwszym tego typu urządzeniem w Polsce. W połowie roku pierwsze tramwaje pojawią się w Poznaniu.


Nagrody

W marcu Wielkopolska Izba Przemysłowo Handlowa przyznała Solange i Krzysztofowi Olszewskim tytuł "Wielkopolski Przedsiębiorca XX-lecia". W grudniu 2010 Krzysztof Olszewski został laureatem Nagrody Kisiela w kategorii przedsiębiorca. Ponadto na targach branży komunikacji publicznej w Kielcach, Solaris Urbino 18 Hybrid z szeregowym napędem hybrydowym otrzymał złoty medal targów TransExpo w kategorii pojazd.

Niespodzianka na jubileusz

Piętnaście lat po uruchomieniu produkcji, Solaris stał się uznaną marką w Europie. Prężnie rozwijająca się firma w połowie roku zaprezentuje kolejną nowość – autobus z napędem elektrycznym. Trwają też prace nad konstrukcją „Lekkiego Autobusu Miejskiego”, budowanego przy wykorzystaniu nowoczesnych materiałów i metod.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!