Przegubowy MAN Lion’s City GL rozpoczyna próbną eksploatację na ulicach Budapesztu w ramach projektu badawczego EBSF („European Bus System of the Future”).
Lion’s City GL będzie pomagał w kształtowaniu wydajnych, ekologicznych i atrakcyjnych systemów autobusowych w miastach. Przez kilka miesięcy autobus będzie kursował na jednej z linii miejskich. Nawet w przypadku dużej ilości osób, przepływ pasażerów w autobusie o długości 18,75 m ma przebiegać sprawnie, dzięki czemu skróci się postój na przystankach. W tym celu Lion’s City GL po raz pierwszy wyposażony został w pięcioro szerokich drzwi, zaś wnętrze zoptymalizowane zostało na potrzeby dużej liczby pasażerów. W sekcji A stworzono możliwość elastycznej zmiany układu siedzeń.
Na potrzeby projektu badawczego autobus został wyposażony w sumie w pięcioro drzwi dwuskrzydłowych uchylnych, szerokich na 1,25 metra. W autobusie EBSF przetestowana zostanie nowa generacja drzwi z silnikiem elektrycznym umieszczonym w głowicy słupka obrotowego. Takie rozwiązanie zajmuje niewiele miejsca, redukuje ciężar i skraca czasy otwierania i zamykania modułu drzwiowego.
EBSF oferuje 39 miejsc siedzących i maksymalnie 118 miejsc stojących, a tym samym dwanaście miejsc więcej niż konwencjonalnie wyposażony MAN Lion’s City GL. W sekcji A umieszczono siedem składanych siedzeń, które kierowca może wciśnięciem guzika na tablicy przyrządów zwolnić lub zablokować, w zależności od aktualnej ilości pasażerów.
Przy pomocy dodatkowych elementów wyposażenia zoptymalizowano na przykład system informowania pasażerów oraz zwiększono ich komfort i bezpieczeństwo. Ułatwiono korzystanie z autobusu osobom starszym i z małymi dziećmi. W przedniej części pojazdu, na przeciwko środkowych drzwi jest miejsce dla osób na wózkach inwalidzkich lub na wózki dziecięce.
Trójwymiarowa instalacja liczenia osób rejestruje przy drzwiach przepływ pasażerów, rozróżniając dzieci i dorosłych. Duża ilość drążków do trzymania w kolorze zielonym gwarantuje, że każdy podróżny stojący lub przemieszczający się do miejsca siedzącego bądź do drzwi wyjściowych znajdzie w zasięgu ręki bezpieczne oparcie. Przepuszczający światło element przegubowy, łączący obydwie części autobusu, przeciwdziała wrażeniu ciemnego przejścia nad przegubem obrotowym.
Autobus jest napędzany przez sześciocylindrowy silnik Diesla o mocy 320 KM, współpracujący z czterobiegową automatyczną skrzynią biegów Voith DIWA. Jej oprogramowanie SensoTop przyczynia się do redukcji zużycia paliwa o prawie 3 proc., dzięki rozpoznawaniu wzniesień i zjazdów, płynnie dopasowując moment zmiany biegów do topografii terenu.
Oprócz MAN i Budapest Transport Closely Held Corporation Ltd (BKV) w projekcie uczestniczy węgierska firma Vultron, która jest odpowiedzialna za technologię informatyczną instalowaną na przystankach i w autobusie.
Projekt „European Bus System of the Future” (EBSF) jest jak dotąd największym projektem Komisji Europejskiej związanym z transportem drogowym i ma na celu wspieranie planowania i rozwoju innowacyjnego, atrakcyjnego, wysokiej jakości systemu autobusowego na potrzeby miejskiego transportu publicznego.
Komentarze