Fotowoltaika w samochodach dostawczych – wywiad z ML System

, 12 listopada 2019, 8:26

Ekrany fotowoltaiczne kojarzymy przede wszystkim z ich obecności na dachach różnych budynków. Jak jednak wynika z rozmowy z Dawidem Cyconiem, prezesem ML System, nic nie stoi na przeszkodzie, aby już niedługo fotowoltaika była dostępna w samochodach – zarówno osobowych, jak i ciężarowych.

Agnieszka Wraga-Marciniak: Jesteście firmą, która kojarzy się przede wszystkim z budownictwem. Skąd wziął się pomysł, aby rozszerzyć swoją działalność na branżę transportową?

Dawid Cycoń: Cechy, funkcje i parametry naszych rozwiązań technicznych idealnie wpasowują się w branżę mobility. W dobie mody na elektromobilność samochody stojąc na parkingu mogłyby się ładować bez dodatkowych źródeł energii, a pociągi i autobusy podczas jazdy wykorzystywałyby darmową energię do ładowania akumulatorów, zasilania klimatyzacji lub świateł dziennych i mijania. Dodatkowo, nasze rozwiązania to nie tylko aktywne generowanie energii, ale również pasywne polepszenie izolacyjności termicznej i energetycznej szyb, co ma niebagatelne znaczenie do komfortu podróżowania. Nanowarstwy można również wykorzystać do funkcji grzania, co wyeliminuje dodatkowy koszt instalacji grzewczej w pojazdach transportowych i użytku publicznego. Spowoduje to obniżenie wagi pojazdu, co ma ogromne znaczenie do homologacji np. autobusów i dostosowanie ich do większej ilości przeważonych pasażerów.

Do czego, oprócz wymienionych powyżej zastosowań, może zostać wykorzystana w samochodach energia pozyskiwana z fotowoltaiki?

Energia pozyskana z niewidocznych nanowarstw z powodzeniem może być stosowana do ładowania akumulatorów pojazdów, ale także na bieżąco być wykorzystywana przez energochłonne układy klimatyzacji, chłodzenia czy po prostu świateł mijania. Energia będzie pozyskiwana również w czasie, gdy pojazd stoi, np. na parkingu, wówczas szyby staną się darmowym źródłem energii wykorzystywanym do ładowania akumulatorów. Funkcja ta może być szczególnie istotna w pojazdach elektrycznych. Niezależnie od tego, szyby wyposażone w kropki kwantowe ML System będą powodowały mniejsze nagrzewanie pojazdów w czasie postoju jak i podróży, a dzięki temu uzyskamy wymierne oszczędności w postaci mniejszego zużycia paliwa.

Technologia kropek kwantowych – czy mogę prosić o wyjaśnienie co kryje się pod tym terminem?

ML System stworzył niewidoczną cienką powłokę, z wykorzystaniem kropek kwantowych, która może być z powodzeniem stosowana w szybach hartowanych oraz szybach hartowanych laminowanych, powszechnie używanych w branży mobility. Ultra cienka, warstwa działa w ten sposób, że przepuszcza światło widzialne, dzięki czemu szyba jest transparentna i zachowuje dobre własności widzenia, natomiast szkodliwe promieniowanie podczerwone oraz ultrafioletowe zamienia na prąd, w przeciwieństwie do tzw. szyb niskoemisyjnych, które część promieniowania odbijają, przez co pogarszają własności widzialne i nagrzewają zarówno wnętrze pojazdu, jak i obszar w jego otoczeniu. Ma to szczególne znaczenie dla poprawy jakości klimatu. Dzięki naszym rozwiązaniom temperatura w miastach może obniżyć się nawet o 2 stopnie C.

Jak wygląda proces homologacyjny w przypadku wprowadzania na rynek szyb samochodowych?

W pierwszej kolejności, jednostka upoważniona przez Transportowy Dozór Techniczny (TDT) przeprowadza audyt wstępny zakładowej kontroli produkcji oraz przygotowywane są próbki szyb wykonanych na naszej linii produkcyjnej. Zakład musi być wyposażony w odpowiednie urządzenia i procedury kontrolne. Dokumentacja z obu procesów jest weryfikowana przez TDT, który wydaje ostateczną decyzję. Nie jest to proces łatwy, tym bardziej w naszym wypadku, gdzie musieliśmy uwzględnić naszą nową zaawansowaną technologię kropek kwantowych, których nikt do tej pory nie badał pod kątem zastosowania w przemyśle mobilnym. Dlatego tym bardziej cieszy nas pozytywna decyzja i przyznanie homologacji.

Czy Wasze rozwiązanie spotkało się z zainteresowaniem producentów pojazdów? Czy prowadzone są rozmowy/negocjacje?

Prowadzimy aktywne działania zmierzające do wdrożenia naszych produktów w branży mobility, jednak ze względu na fakt, że jesteśmy spółką giełdową, a jest to nowy obszar sprzedaży i stanowi istotną część dywersyfikacji rynku zbytu, o konkretach będziemy informować w komunikatach.

Jakie są potencjalne bariery dla upowszechnienia szyb z technologią kropek kwantowych w transporcie? Czy jest to przede wszystkim koszt takiego rozwiązania?

Jako pierwsi na świecie jesteśmy na etapie przeskalowania produktu ze skali laboratoryjnej do skali przemysłowej. Podstawową barierą wdrożenia są koszty upowszechnienia technologii oraz czas wdrożenia do seryjnej produkcji nowych rozwiązań technicznych w pojazdach.

Czy posiadacie w planach zaproponowanie własnych rozwiązań także do sektora pojazdów osobowych? Jeżeli tak, jakie to projekty?

Ze względu na masowość i skomplikowanie produkcji, czas wdrożenia rozwiązań do samochodów osobowych będzie dłuższy. Prowadzimy zintensyfikowane prace mające na celu dostosowania naszych rozwiązań również dla tego segmentu rynku.

Jaka jest Wasza opinia o koncepcji bezemisyjnego transportu? Czy kiedykolwiek możliwe będzie stworzenie pojazdów zasilanych wyłącznie energią słoneczną lub pobierających energię wyłącznie z odnawialnych źródeł?

Jeszcze parę lat temu środowiska naukowe dywagowały czy zjawisko ocieplenia klimatu to efekt działalności człowieka. Dziś nikt już nie ma wątpliwości, że poprzez industrializację klimat nam się ociepla w dużo szybszym tempie niż dotychczas sądzono. Aby zapobiec kataklizmowi klimatycznemu, niezbędne są szybkie rozwiązania legislacyjne zmierzające do ograniczenia branż wysoko emisyjnych. Jedną z kluczowych wydaje się branża budowlana i motoryzacyjna, i tu na pewno czekają nas ostre wymagania zmierzające do zeroenergetyczności. Jestem pewien, że w ciągu zaledwie kilku lat, kraje rozwinięte i rozwijające się znajdą się w zupełnie nowej rzeczywistości w zakresie technologii pojazdów i budowania budynków. Poprzez takie rozwiązania jak kropki kwantowe, jesteśmy świadkami rewolucji technologicznej w wielu branżach, a ML System może być istotną jej częścią.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Daniel, 13 lutego 2020, 14:17 0 0

A ja bym się skusił na takie rozwiązanie, nie powiem tym bardziej że jestem z nimi w stałym kontakcie bo montowali mi panele kilka miesięcy temu

Odpowiedz

Mateusz, 6 kwietnia 2020, 8:31 0 0

Nowość która zmieni rynek. Po tym jak rynek wróci do normy takie projekty będą miały wielu chętnych i ML System wiele na tym zyska

Odpowiedz