Wzrost na rynku opon ciężarowych

, 10 maja 2011, 12:26

Wyniki ciągu pierwszych trzech miesięcy 2011 roku w Europie sprzedano o 12,3 proc. więcej opon niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W Polsce wzrost osiągnął 18,7 proc. Rozwoju branży nie zahamowało podwojenie cen kauczuku, wynoszących już 5,3 dolara za kilogram, czyli prawie dwa razy więcej niż w roku poprzednim.

12-procentowy wzrost umacnia dobra sprzedaż i liczba rejestracji samochodów użytkowych w Unii Europejskiej na początku roku. Wg ACEA, w lutym 2011 r. liczba rejestracji samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony wzrosła o 53,9 proc. w stosunku do 2010 roku, zaś w przypadku ciężarówek powyżej 16 ton było to aż 74,4 proc.

Na polskim rynku opon również odnotowano wzrost. Sprzedaż zwiększyła się o 18,7 proc. w porównaniu z pierwszymi dwoma miesiącami 2010 r. Według danych pochodzących z baz Centralnej Ewidencji Pojazdów w marcu zarejestrowano 1732 samochody dostawcze i ciężarowe o masie powyżej 3,5 tony. Jest to wzrost o 132,48 proc. w stosunku do marca 2010 r.

Na początku ubiegłego roku kilogram kauczuku kosztował ok. 3 dolary. Obecnie jego cena jest prawie dwukrotnie wyższa i wynosi 5,30 dolara na kilogram. Jest to wynik kryzysu w sprzedaży opon, który miał miejsce w 2008 i 2009 roku. W tym okresie niektórzy plantatorzy drzew kauczukowych zaniechali uprawy. W skład opony Continental HTR2 o rozmiarze 385/65 R 22,5 wchodzi 24,2 kg kauczuku naturalnego o wartości przekraczającej 350 zł. Na początku 2010 roku koszt kauczuku wykorzystywanego do tej opony wynosił 207 zł, a więc ok. 40% mniej niż obecnie.

– „Polski rynek opon ciężarowych odbudowuje się po kryzysie. Proces ten następuje szybciej niż na rozpatrywanym jako całość rynku europejskim. Mimo znacznego zwiększenia udziału kosztów kauczuku naturalnego w średniej cenie sprzedaży, Continental wychodzi naprzeciw zapotrzebowaniu klientów. Nieuniknione podniesienie cen opon nie wywołało spadku popytu, a dobre wyniki sprzedażowe na początku bieżącego roku zwiastują dalszy rozwój branży oponiarskiej w Polsce i w Europie. Na naszym rynku najpopularniejszym produktem w dalszym ciągu jest opona naczepowa w rozmiarze 385/65 R 22.5. Jej udział w całości sprzedaży wynosi 28%” – powiedział Grzegorz Jeziak, szef sprzedaży opon ciężarowych w firmie Continental Opony Polska.


 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!