Udoskonalony silnik PACCAR MX

31 maja 2011, 9:23

Silnik PACCAR MX o pojemności 12,9 l, montowany w DAF-ach CF85 i XF105, ma teraz nowe tłoki, zoptymalizowany wtrysk paliwa i całkowicie zamknięty moduł kolektora wydechowego. Te zmiany zmniejszają zużycie paliwa o 3 proc., mają także wpływ na redukcję emisji CO2.

Firma DAF skupiła się na rozwiązaniach, które mają wpływ na pracę silnika przy częściowym obciążeniu, co stanowi 80 proc. czasu eksploatacji samochodu ciężarowego. W jednostkach PACCAR MX o mocy 360 KM, 410 KM i 460 KM zamontowano nowe tłoki, które mają lepsze właściwości termiczne i nie wymagają tak intensywnego chłodzenia. To z kolei pozwoliło na zastosowanie mniejszej pompy oleju, zapewniającej maksymalną wydajność i zmniejszającej straty, do których dochodzi na skutek tarcia. Zoptymalizowano też kąty wtrysku i układ sterujący silnika. Dzięki zamkniętym obudowom termicznym w turbosprężarkach i w module kolektora wydechowego osiągnięto lepszą regulację przepływu powietrza, wynikającą ze zwiększenia wydajności układu turbodoładowania oraz spalania. Wymienione udoskonalenia zmniejszają spalanie nawet o 3 proc.

Silnik w DAF-ach CF85 i XF105 wyłącza się automatycznie po pięciu minutach pracy na biegu jałowym, zaś oprócz 16-biegowej skrzyni biegów, dostępna jest obecnie również lżejsza, 12-biegowa przekładnia ręczna, która umożliwia lepsze dostosowanie układu napędowego do określonych zastosowań. Ponadto w nowej skrzyni dodano opcję przełożenia bezpośredniego również dla wersji silnika o mocy 510 KM, co zmniejsza tarcia i zapewnia większą wydajność. Na życzenie klienta można zwiększyć prędkość maksymalną pojazdów serii CF i XF do 89 km/h. Standardowe ustawienie, 85 km/h, umożliwia zmniejszenie zużycia paliwa o 2-3 proc. w transporcie międzynarodowym.

Nowość stanowi także zautomatyzowana skrzynia biegów AS Tronic z algorytmem zmiany przełożeń zoptymalizowanym pod kątem obniżenia zużycia paliwa. Kierowca może zmieniać biegi samodzielnie jedynie przy prędkości poniżej 30 km/h oraz w przypadku stosowania hamulca silnikowego MX Engine Brake. We wszystkich pozostałych sytuacjach to układ elektroniczny wybiera moment zmiany przełożenia. Na wyświetlaczu głównym deski rozdzielczej modelu CF oraz XF standardowo pokazywane są informacje dotyczące aktualnego i średniego zużycia paliwa.

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

83.13.152.*, 1 września 2011, 9:12 1 0

Silniki Paccar montowane w xf 105 już wyrobiły złą markę firmie Daf dużym zużyciem oleju i awaryjnością.

Odpowiedz