Od kilku lat polskie firmy transportowe mają możliwość wzięcia udziału w programie Scania “Zawsze do celu”. Jego głównym założeniem jest poszerzenie wiedzy na temat możliwości wykorzystania systemów dostępnych w ciężarówkach szwedzkiego producenta. Z Jackiem Tarachem, koordynatorem ds. projektów marketingowych Scania Polska, rozmawiamy o podsumowaniu dotychczasowych wyników akcji oraz o planowanych usprawnieniach.
Agnieszka Wraga-Marciniak: Program „Zawsze na czele” ma już 5 lat. Jakim zainteresowaniem cieszył się podczas swojego istnienia?
Jacek Tarach: Nasz program od pięciu lat cieszy się niesłabnącą popularnością. Od chwili rozpoczęcia programu Scania „Zawsze na czele” w 2015 r., odbyło się już ponad 350 testów. W sumie w 2019 r. w ramach programu odbyły się 132 testy pojazdów Scania. Pojazdami floty „Zawsze na czele” pokonano w tym czasie łącznie niemal 750 tys. km (w tym ok. 61 tys. km Scania LNG). Średnie zużycie paliwa pojazdu Scania wykorzystywanego w ramach testów w 2019 r., wyniosło jedynie 22,7 l/100 km, a 21,6 kg/100 km dla ciągnika Scania LNG.
Kto może wziąć w nim udział? Jakie są warunki, które trzeba spełnić?
„Zawsze na czele” to program skierowany do polskich firm zajmujących się transportem krajowym, jak i międzynarodowym, niezależnie od tego, czy są klientami Scania. Głównym celem programu jest pokazanie, jak duże oszczędności podczas realizowania zadania transportowego mogą przynosić rozwiązania Scania – usługi, systemy i pojazdy Scania.
W pierwszej części szkolenia trener obserwuje jazdę kierowcy, aby móc wyłapać ewentualne błędy prowadzącego. Jakie są najczęstsze problemy, które występują?
Największym wyzwaniem jest wypracowanie dobrych nawyków. Trener Scania analizuje, jakie kierowca stosuje techniki hamowania silnikiem, jazdy na biegu jałowym i przyspieszania, a następnie proponuje rozwiązania pomagające zwiększyć bezpieczeństwo i komfort oraz zmniejszyć zużycie paliwa i emisję spalin.
Druga część programu to coaching. Na czym on polega?
Kierowca firmy transportowej biorący udział w teście w tramach programu “Zawsze na czele” ma dostęp do coachingu Scania, dzięki czemu może utrwalić zdobytą wiedzę i wdrożyć ją do codziennej pracy. Działania te przyczyniają się do obniżenia kosztów eksploatacji pojazdu. Dzięki indywidualnej pracy z coachem kierowca może znacznie poprawić swój styl i komfort jazdy. Coaching pozwala na zmianę i usprawnienie stylu jazdy kierowcy, który może ograniczyć zużycie eksploatacyjne pojazdu, obniżyć poziom stresu na trasie, zmniejszyć zużycie paliwa i poprawić komfort i bezpieczeństwo na drodze.
Jakie wymierne korzyści dla uczestników przynosi uczestnictwo w Waszym programie?
Zgłaszające się do nas firmy transportowe mają okazję usprawnić technikę jazdy swoich kierowców i wykorzystać pełen potencjał drzemiący w pojeździe. Przede wszystkim jednak mogą przekonać się jakie oszczędności przynoszą nasze rozwiązania. W Scania oferujemy produkty i usługi, tworzące kompleksowe, zrównoważone rozwiązania transportowe. Przede wszystkim jednak możemy dopasować naszą ofertę do rzeczywistych potrzeb klienta: od specyfikacji pojazdu, po warunki obsługi serwisowej. Nasze rozwiązania są dostępne w pakiecie, dzięki czemu klient może poświęcić się temu co najważniejsze – prowadzeniu swojego biznesu. Bierzemy pełną odpowiedzialność za pojazd, a dzięki rozwiniętej sieci serwisowej i sprzedaży oraz doświadczonym i wykwalifikowanym pracownikom dostarczamy rozwiązania najwyższej jakości.
Czy współpracujecie z jakimiś firmami zewnętrznymi, które wspierają Was w realizacji programu?
Tak. Partnerem programu w 2019 roku była firma Wielton.
Czy w najbliższym czasie planujecie wprowadzić do programu jakieś nowe zagadnienia albo udoskonalenia?
Stale obserwujemy rynek, aby jak najefektywniej reagować na potrzeby naszych klientów. Dlatego program „Scania zawsze na czele” jest stale rozwijany. W ubiegłym roku rozszerzyliśmy naszą flotę pojazdów o ciągnik Scania napędzany gazem. W tym roku planujemy udostępnienie do testów pojazdów Scania nowej generacji z nowymi, jeszcze bardziej wydajnymi silnikami, które przyczyniają się do oszczędności paliwa sięgających do 2 proc.
Scania co kilka lat organizuje także konkurs jazdy ekonomicznej – Scania Driver Competitions. Światowy finał konkursu odbył się w zeszłym rok, o czym pisaliśmy tutaj.
Komentarze