Nowa generacja ciężarówek MAN

17 lutego 2020, 14:49

MAN wprowadził na rynek nową gamę ciężarówek Truck Generation. Oprócz flagowego, długodystansowego modelu TGX, został przedstawiony model TGS z przeznaczeniem dla branży budowlanej i zastosowań specjalnych oraz modele dystrybucyjne TGL i TGM. Nowością jest również wprowadzenie aplikacji dla kierowców MAN Driver.

Stworzone w oparciu o opinie kierowców

Przy tworzeniu gamy modelowej nowej generacji, MAN Truck & Bus postanowił zwrócić się do osób finalnie korzystających z rozwiązań dostępnych w ciężarówkach, czyli kierowców. Prototypowe rozwiązania zaprezentowano 700 kierowcom, których opinie zostały uwzględnione podczas tworzenia nowej serii. Informacje zwrotne od kierowców zostały wykorzystane m.in. podczas projektowania nowej kabiny, aby dostosować jej funkcjonalność do wymagań użytkowników. Tym samym zmienił się fotel kierowcy, leżanka, powiększono górne schowki, a także zmieniono kokpit i rozmieszczenie poszczególnych elementów wyposażenia.

Wraz z nową generacją ciężarówek MAN nie tylko przedstawiamy najlepsze i najbardziej innowacyjne pojazdy, lecz także jako silny partner, chcemy wspierać naszych klientów we wszystkich wyzwaniach, jakie niesie z sobą przyszłość branży transportowej – mówi Marta Stefańska, Manager ds. Komunikacji w MAN.

Producent nie ograniczył się do wywiadów z kierowcami. MAN do swojej siedziby w Monachium zaprosił 150 klientów z 13 krajów, aby określić najważniejsze wymagania dotyczące nowych pojazdów.

Zaprojektowanie nowego pojazdu było dla nas prawdziwym wyzwaniem. Jednak dzięki zaangażowaniu wielu pracowników i pracy zespołowej, udało nam się tego dokonać. Współpraca z klientami i partnerami odegrała niezwykle ważną rolę nie tylko we wczesnej fazie projektu: aby zrozumieć, co sprawdza się w praktyce, zapytaliśmy ponad 700 kierowców o kwestie, które ich zdaniem mają najważniejsze znaczenie. Przeprowadziliśmy konsultacje ze 150 klientami z 13 krajów świata, aby zdefiniować ich najpilniejsze potrzeby. Tym większa była nasza duma, kiedy linię montażową opuścił pierwszy pojazd ciężarowy nowej generacji. Dziś prezentujemy ciężarówkę, na którą czekała cała branża transportowa – dodaje Marta Stefańska.

Jak już jesteśmy przy kabinach

Do nowej generacji ciężarówek, MAN zaoferował osiem wariantów kabin. Najwięcej przestrzeni zapewniają trzy z nich o oznaczeniach GX, GM i GN o szerokości zewnętrznej 2,44 metra, przeznaczone dla transportu międzynarodowego. Miejsce na bagaż zapewnia schowek na środku pod łóżkiem, dwa zewnętrzne schowki, które są również dostępne od wewnątrz oraz schowki dachowe nad przednią szybą.

Kabina GX z najwyższym wariantem dachu oferuje do 355 litrów miejsca do przechowywania. Wysokość kabiny GX we wnętrzu wynosi 2,07 metra, w wariancie GM jest to 1,87 metra. Ostatni z wariantów o dużej pojemności – GN, oferuje podobny poziom funkcjonalności i komfortu. Wyjątkiem jest rezygnacja z wysokiego dachu. W tej opcji wysokość kabiny zmniejsza się do 1,57 metra.

Producent opracował nowe, wąskie kabiny o długości 2,24 metra dla serii TGL, TGM i TGS. Jednym z kluczowych aspektów jest wygodne wchodzenie i wychodzenie z kabiny z uwagi na wykorzystanie ciężarówek tych serii np. w budownictwie czy dystrybucji miejskiej. Kabina o oznaczeniu FM ma szerokość 2,24 metra oraz długość i wysokość taką jak w przypadku kabiny GM. Podobnie jak kabiny GM i GX, FM posiada zewnętrzne schowki dostępne od wewnątrz oraz schowki wewnętrzne, w tym dachowe nad przednią szybą.

Do wyboru są cztery nowe wąskie kabiny: krótka, długa, wysoka z łóżkiem i kabina dla załogi. Ta ostatnia o oznaczeniu DN, to czterodrzwiowa wersja, która oferuje miejsce dla maksymalnie siedmiu osób. Z tyłu znajduje się czteromiejscowa kanapa. Z przodu mogą znaleźć się dwa lub trzy fotele, w zależności od konfiguracji. Kabina załogi jest wykorzystywana w budownictwie, przez dostawców usług komunalnych, a także przez służby ratownicze.

A co pod maską?

Nowy MAN TGX ma do wyboru trzy serie silników o różnych mocach wyjściowych: najwyższej klasy MAN D38 o mocy do 640 KM, średniej klasy MAN D26 od 430 KM do 510 KM lub do lekkiego transportu długodystansowego MAN D15 od 330 do 400 KM.

Oprócz ciągników siodłowych 4×2 i 6×2 oraz podwozi, dostępne są warianty 6×4 i 8×4 wykorzystywane, na przykład, do transportu ciężkich ładunków. Naczepę 4×2 można opcjonalnie zamówić z MAN HydroDrive, hydrostatycznym napędem na przednią oś, zapewniającym dodatkową przyczepność na nieutwardzonych nawierzchniach. Dzięki tej różnorodności opcji MAN TGX obejmuje zakres od 18 do 41 ton masy całkowitej pojazdu.

Nowy MAN TGS jest przeznaczony do ciężkich pojazdów budowlanych, dystrybucji i usług komunalnych. Pod względem jednostek napędowych producent oferuje TGS z silnikiem D26 lub D15, obejmujący zakres mocy od 330 do 510 KM. W zależności od konfiguracji, masa całkowita modelu TGS może wynosić od 18 do 41 ton.

Lekkie i średnie zakresy tonażu ciężarówek są objęte modelami MAN TGL i MAN TGM. Nowy TGL jest oferowany z silnikiem 4-cylindrowym D08 o przedziale mocy od 160 do 220 KM. TGL można również wyposażyć w 6-cylindrowy silnik D08 o mocy 250 KM. To także podstawowa jednostka napędowa dla serii MAN TGM, która rozciąga się do 6-cylindrowego silnika D08 o mocy 320 KM.

Model TGL obejmuje zakres tonażu od 7,5 do 12 ton, natomiast TGM startuje od 12 ton i zatrzymuje się na 26 tonach masy całkowitej pojazdu. Podczas gdy MAN TGL jest dostępny wyłącznie w wersjach 4×2, MAN TGM oferuje również konfiguracje kół 6×2, 6×4 i 4×4.

Kierowcy z nadzorem cyfrowych asystentów

MAN w swoich nowych modelach wprowadził sporą liczbę cyfrowych rozwiązań mającycych różne zastosowania. Od kwestii bezpieczeństwa po ekonomię. I tak w nowych ciężarówkach znajdziemy między innymi: asystenta skrętu z radarem, asystenta zmiany pasa ruchu, asystenta powrotu pasa (LRA). Z kwestii ekonomicznych: tempomat GPS EfficientCruise został zaktualizowany i może obecnie uwzględniać w obliczeniach zakręty, ronda, zjazdy i ograniczenia prędkości. Producent zapewnia niższe zużycie paliwa (do 8%) za sprawą jednostek napędowych ze zmienionym oprogramowaniem skrzyni biegów.

Planowane jest wprowadzenie wariantu z napędem elektrycznym w 2024 roku. Do tego czasu mają pojawiać się małe serie pojazdów w ramach testów technologii elektromobilności.

Aplikacja MAN Driver

Producent wraz z nowymi modelami zaproponował również dedykowaną aplikację dla kierowców, która ma ułatwiać codzienne korzystanie z pojazdów marki. Aplikacja posiada funkcje takie jak szybka instrukcja obsługi, wzywanie pomocy drogowej czy ocena stylu jazdy.

Aplikacja na smartfonie kierowcy jest połączona z systemem RIO Platform 1, co pozwala na przekazywanie menadżerowi floty potrzebnych informacji z aplikacji, które może przeglądać oraz wysłać do systemu MAN ServiceCare. Wszystkie funkcje aplikacji MAN Driver:

  • Wspomagana kontrola przed odjazdem i zgłaszanie szkód – kierowca może przed odjazdem, za pomocą dołaczonej listy kontrolnej, udokumentować szkody i usterki w pojeździe, opisać je i zachować. Lista kontrolna zawarta w aplikacji została opracowana we współpracy z ubezpieczycielami komunikacyjnymi i stanowi dodatek do komponentów kontrolnych pojazdu. Szkody udokumentowane podczas kontroli przed odjazdem mogą być przekazane menedżerowi floty przez RIO Platform, pobrane jako dokument PDF i przesłane bezpośrednio do punktu serwisowego MAN przez MAN ServiceCare. Poza kontrolą przed odjazdem, kierowca ma możliwość udokumentowania szkody za pomocą aplikacji i przekazania dokumentu swojemu menedżerowi floty.
  • Okresy prowadzenia i odpoczynku – kierowca ma wgląd w swoje okresy prowadzenia, odpoczynku i przerw w ciągu dnia, tygodnia lub miesiąca.
  • Indywidualna ocena stylu jazdy – kierowca zyskuje przejrzystość w zakresie parametrów wydajności jazdy, dzięki czemu może korygować swój styl jazdy.
  • Podręcznik – dostęp do pełnej instrukcji pojazdu.
  • Obsługa zdalna – kierowca może obsługiwać multimedialny system pojazdu ciężarowego ze smartfona lub tabletu.
  • Szybka instrukcja obsługi – kierowca może skanować wybrane przełączniki i lampki kontrolne w pojeździe (w przypadku TGX od Euro 6 i roku produkcji 2018) i natychmiast uzyskiwać objaśnienia funkcji oraz ew. zalecenia dotyczące wymaganych działań – w postaci informacji tekstowych lub głosowych.
  • Szukanie bazy MAN — aplikacja wskazuje kierowcy najbliższą sieć serwisową MAN.
  • Trucker’s World News — dostęp do informacji.
  • Pomoc drogowa MAN Mobile24 — kierowca może w każdej chwili sprawdzić w aplikacji, gdzie aktualnie się znajduje i w razie awarii może wezwać pomoc drogową MAN Mobile24 przez aplikację i za pośrednictwem aktualizacji statusu śledzić, kiedy dotrze pomoc.

Jesteśmy ciekawi Waszej opinii. Napiszcie w komentarzach, co sądzicie na temat nowej gamy modelowej MAN oraz dedykowanej aplikacji.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Zbyszek, 12 stycznia 2021, 20:51 0 0

Witam
Poprosze o komentarz co do jednostki tgx 18.330.
Zastanawiam sie na kupnem.
Posiadam tgm15.290
Mozna to porownać, czy tgx 18.330 jest za slaby?

Odpowiedz

Andrzej, 13 lutego 2021, 9:06 0 -1

Troche późno, ale dla przyszłych komentujących - zależy od użytku: jeżeli ciężarówka ma być na jazde po państwie to taka 4/10, jednak ciężarówka idealnie sprawuje się w lokalnym transporcie, transporcie drewna itp.
Sądząc po tym, że miał pan przewóz lekki tgm, taka ciężarówka mogłaby się dobrze sprawdzić.

Odpowiedz

polak, 25 lutego 2021, 22:49 0 0

z punktu widzenia kierowcy.

Pojazd fajny ale nie naaje sie do pracy w nocy bez latarki albo powieszonej zarowki na kablu podpinanej pod zapalniczke nie ma szans wypisac dokumentów.
Lodowki to były kiedyś w Manie teraz to zwykłe chlodziarki ktore na postoju nie chlodza.

Odpowiedz