Spadek liczby ładunków przewożonych z Polski

, 18 lipca 2011, 14:57

Wiosna przyniosła rozkwit w branży transportowej w Europie, przy jednoczesnym spadku liczby ładunków pochodzących z Polski. W II kwartale 2011 r. zanotowano 50-procentowy wzrost liczby ładunków zamieszczonych na giełdzie Teleroute względem I kwartału 2011 roku, podobnie jak w II kwartale 2010 roku. Do Polski przewieziono o 65 proc. więcej ładunków niż w poprzednich trzech miesiącach 2011 r.

Różnica między II kwartałem 2010 a II kwartałem 2011 roku to 3 proc. na korzyść ubiegłego roku. Największe wzrosty względem poprzedniego kwartału odnotowano w ofertach z krajów Europy Centralnej (wzrost o 99 proc.) oraz krajów Beneluksu (76 proc.) i Francji (52 proc.). Liczba ładunków i wolnych pojazdów z Polski spadła zaś o 30 procent. W odniesieniu do II kwartału ubiegłego roku, największy wzrost odnotowano w liczbie ofert pochodzących z Niemiec, Austrii i Szwajcarii.

Zapotrzebowanie na przewóz towarów do Polski w ciągu ostatnich trzech miesięcy było o 65 proc. większe niż w poprzednim kwartale i o 42 proc. większe niż w II kwartale 2010 r. Największy wzrost względem I kwartału 2011 odnotowano w transporcie z krajów Beneluxu (o 157 proc.), Wielkiej Brytanii (o 104 proc.) i Francji (o 103 proc.), a względem II kwartału ubiegłego roku w transporcie z Europy Wschodniej (o 131 proc.). Największe spadki liczby ładunków odnotowano w imporcie ze Skandynawii i Półwyspu Iberyjskiego.

Tabela 1. Ranking krajów pod względem ładunków do Polski w II kwartale 2011 roku (dane Teleroute)

1. Europa Centralna (Niemcy, Austria, Szwajcaria)
2. Francja
3. Benelux (Belgia, Holandia, Luxemburg)
4. Europa Południowo-Wschodnia (Włochy, Grecja)
5. Europa Wschodnia
6. Półwysep Iberyjski (Hiszpania, Portugalia)
7. Wielka Brytania
8. Skandynawia

Największymi odbiorcami towarów z Polski, w II kwartale pozostały kraje Europy Centralnej (Niemcy, Austria, Szwajcaria) oraz Francja. Wciąż stanowią one ponad połowę wszystkich eksportowanych z naszego kraju. W ciągu ostatnich trzech miesięcy zanotowano spadek w liczbie ładunków do przewiezienia z Polski do wszystkich krajów Europy: Największy w przypadku towarów eksportowanych do Europy Centralnej, która jednak pozostaje na pierwszym miejscu w zestawieniu. W odniesieniu do II kwartału 2010 r. wzrosła natomiast  liczby ładunków do Skandynawii, przy czym całkowity wolumen towarów eksportowanych do innych krajów zmniejszył się.

Tabela 2. Ranking krajów pod względem ładunków z Polski w II kwartale 2011 roku (dane Teleroute)

1. Europa Centralna (Niemcy, Austria, Szwajcaria)
2. Francja
3. Europa Wschodnia
4. Benelux (Belgia, Holandia, Luxemburg)
5. Półwysep Iberyjski (Hiszpania, Portugalia)
6. Europa Południowo-Wschodnia (Włochy, Grecja)
7. Skandynawia
8. Wielka Brytania

– „Trendy widoczne w liczbie ładunków zamieszczonych w giełdzie Teleroute potwierdzają cykliczność w branży transportowej występującą w ciągu roku. Liczba ofert z pierwszego półrocza 2010 roku była niemal identyczna jak w obecnym roku, dlatego możemy się spodziewać, że sytuacja na rynku w najbliższych miesiącach nie zaskoczy negatywnie przedstawicieli branży, a liczba ładunków będzie podobna do tej z III kwartału 2010. Utrzymanie zeszłorocznych stawek za przewóz towarów może być jednak utrudnione w związku z wprowadzeniem wyższych opłat za korzystanie z dróg oraz ogólnego wzrostu kosztów związanych z utrzymaniem taboru. Wynikiem tego może być obniżenie dochodów całej branży” – skomentował Mariusz Odkała, dyrektor zarządzający Teleroute CEE.

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!