Spadki w sprzedaży pojazdów ciężarowych w Polsce. Kto stracił najwięcej, a kto najmniej?

, 10 kwietnia 2020, 12:20

Spadki sprzedaży nowych pojazdów ciężarowych w czasie pandemii koronawirusa są bardzo widoczne w całej Europie. Polska nie jest wyjątkiem na tym tle. W marcu, w porównaniu do tego samego miesiąca roku poprzedniego, sprzedaż spadła o niemal połowę.

-49% to marcowy spadek sprzedaży pojazdów użytkowych powyżej 3,5 t. (według danych PZPM). Zarejestrowano tylko 1 620 pojazdów. Spowolnienie sprzedaży w branży było widoczne już od ubiegłorocznych wakacji, nikt nie spodziewał się jednak aż tak drastycznego kryzysu. Jest on wywołany oczywiście pandemią koronawirusa, która silnie uderzyła w firmy transportowe.

Jak wykazały wyniki naszej ankiety, pierwszym działaniem antykryzysowym większości przedsiębiorstw z branży transportowej jest ograniczenie inwestycji w rozwój firmy. Taką odpowiedź wskazało aż 77,5% ankietowanych przedsiębiorców. W tym kontekście fakt wstrzymania zamówień na nowe pojazdy przez firmy nie jest zaskakujący.

Marcowe statystyki znacznie zaniżają wynik całego pierwszego kwartału. Jest on na minusie w stosunku do analogicznego czasu poprzedniego roku o 36,1%. Ostatni raz tak niskie wyniki sprzedaży pojazdów użytkowych w Polsce notowano w latach 2012-14.

Sprzedaż pojazdów użytkowych w Polsce z podziałem na marki

Spośród wszystkich marek, w marcu 2020 r. w grupie samochodów użytkowych o DMC powyżej 3,5 t., najwięcej pojazdów wydało Volvo Trucks 324 szt. (spadek r./r. -18%). Drugi w rankingu DAF sprzedał 322 szt., co przekłada się na spadek na poziomie 46%. Scania, sprzedając 244 szt. zanotowała spadek o aż 65%. MAN wydał 229 szt., a jego wynik to również spadek o ponad połowę (-52%). Równie wysoki spadek co Scania zaliczył, piąty w marcowym rankingu, Mercedes-Benz 187 szt. (-65%). W najlepszej sytuacji w marcu jest – jak może się wydawać – IVECO. Firma sprzedała co prawda w marcu tylko 114 pojazdów, ale jest to dla niej wynik zaledwie o 2 sztuki (-1,7%) gorszy niż rok wcześniej. Pierwszy kwartał roku, włoska marka jako jedyna z czołówki zakończyła na plusie (o 16,1%). Wynik IVECO ma oczywiście związek z premierą jej flagowego pojazdu S-WAY, który zapewne w przypadku nie wystąpienia kryzysu, sprzedawałby się jeszcze lepiej.
Siódme miejsce w marcowym rankingu zajęło Renault Trucks, które sprzedało zaledwie 63 pojazdy, co jest wynikiem słabszym niż w marcu 2019 r. o 55,6%.

Po pierwszym kwartale roku, ranking producentów pod względem liczby sprzedanych pojazdów przedstawia się następująco (w nawiasie wynik procentowy w stosunku do analogicznego okresu roku 2019):

  1. DAF 1 077 sztuk (-38,9%)
  2. Volvo Trucks 852 (-21,5%)
  3. MAN 777 (-40,2%)
  4. Scania 768 (-49,2%)
  5. Mercedes-Benz 625 (-42,9%)
  6. IVECO 325 (+16,1%)
  7. Renault Trucks 223 (-36,6%)

Perspektywy na sprzedaż nowych pojazdów użytkowych w kwietniu nie są lepsze niż marcowe.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!