Nowy VW Crafter

12 sierpnia 2011, 13:43

Zmieniony wygląd, różne warianty nadwozia, bardziej oszczędne silniki i długa gwarancja – to główne cechy nowego Volkswagena Craftera. Samochód jest bardziej podobny do innych modeli marki, spala nawet o 33 proc. mniej paliwa, a koszt paliwa i jego konserwacji spadł o 25 proc. Bezproblemową eksploatację gwarantują zaś 3-letnia gwarancja (do przebiegu 250 000 km) i 12-letnia gwarancja na wystąpienie rdzy.

Warianty i wersje

Crafter oferowany jest w trzech klasach masy pojazdu – 3, 3,5 oraz 5 ton – trzech rozstawach osi – krótkim (3,250 mm), średnim (3,665) i długim (4,325 mm) – oraz czterech typach nadwozia – furgon, kombi, skrzyniowym i jako podwozie. Furgon i Kombi są dostępne z trzema wysokościami dachu, a furgon także z przedłużonym zwisem nadwozia. W busie Hannover można pomieścić nawet 19 pasażerów. Dzięki lżejszym czterocylindrowym silnikom oraz innym rozwiązaniom udało się zmniejszyć ciężar własny w prawie wszystkich wersjach, co wpłynęło na zwiększenie jego ładowności, która w niektórych wariantach wzrosła nawet o 90 kilogramów.

Skrzynia ładunkowa Craftera Furgon może mieć osiem stopni pojemności: od 7,5 m3 w mierzącym 5,24 m długości i 2,42 m wysokości furgonie z krótkim rozstawem osi i normalnym dachem, do 17,0 m3 w największej wersji. Najbardziej pojemny Crafter z długim rozstawem osi, przedłużoną o dodatkowe 40 cm skrzynią oraz superwysokim dachem ma 7,34 metra długości i 2,99 metra wysokości. Największa wersja pomieści nawet pięć palet w rzędzie, na szerokość wejdą dwie obok siebie.

Crafter Kombi pomieści zarówno towar, jak i (do dziewięciu) pasażerów. Wersje z normalnym dachem mają wewnątrz 1,65 m wysokości, Kombi z wysokim dachem umożliwia wyprostowanie się nawet osobom o wzroście 1,94 m. W wariancie dwuosobowym Crafter Kombi dysponuje pojemnością od 7,5 m3 do 14,0 m3.

Specjalnym wariantem Craftera Kombi jest wersja bus, nazwana Hannover od głównej siedziby firmy Volkswagen Samochody Użytkowe. W zależności od rozstawu osi busem tym może podróżować 13, 16 lub 19 pasażerów. Ergonomicznie zaprojektowane siedzenia przewidują we wszystkich potrójnych rzędach siedzeń wygodne przejście. Zupełnie z tyłu zamontowana jest czteroosobowa kanapa. Jako opcja dostępna jest skórzana tapicerka siedzeń. Wszyscy pasażerowie busa Hannover korzystają z trójpunktowych pasów bezpieczeństwa.

Skrzyniowego Craftera można zamawiać z pojedynczą lub podwójną kabiną. Na tylnej kanapie czterodrzwiowej kabiny przewidziano seryjnie miejsce dla czterech osób. Z przodu, dzięki opcjonalnej podwójnej kanapie, mogą podróżować trzy osoby. W zależności od wersji kabiny i rozstawu osi skrzyniowy Crafter ma różne długości wewnętrzne skrzyni ładunkowej. Najkrótsza skrzynia przy podwójnej kabinie i krótkim rozstawie osi mierzy 2,7 metra, natomiast w przypadku pojedynczej kabiny i długiego rozstawu osi długość skrzyni wynosi aż 4,3 metra. Szerokość w przypadku Craftera 30 i Craftera 35 to 2,03 metra, Crafter 50 ma skrzynię ładunkową o szerokości 2,13 m.

Crafter w wersji z samą kabiną i podwoziem może być łatwo zaprogramowany przez producentów specjalistycznych nadwozi. Oferuje on liczne opcje indywidualnego sterowania funkcjami elektronicznymi. Na przykład w Crafterze z wywrotką można ograniczyć maksymalną prędkość pojazdu podczas procesu podnoszenia skrzyni do 5 km/h. Jednocześnie wywoływana jest odpowiednia prędkość obrotowa silnika, włączane są światła awaryjne, wyciszane radio i aktywowany dźwiękowy sygnał ostrzegawczy. Opcjonalnie Crafter może być wyposażony w dodatkowe wyprowadzenie przystawki odbioru mocy ze skrzyni biegów, które udostępnia stałą moc 28 kW przy 2.500 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 140 Nm w zakresie 1.000 do 1.200 obr./min. Dla wszystkich czterocylindrowych wariantów, jako wyposażenie dodatkowe, dostępny jest także drugi alternator o mocy nominalnej 140 A oraz kompresor chłodzący.


Silniki

Silniki 2.0 TDI z wtryskiem Common Rail dostępne są w trzech wersjach mocy: 109, 136 i 163 KM. Technologia BlueMotion (obniżająca spalanie nawet o 0,8 l/100 km) pozwala na uzyskanie spalania 7,2 l/100 km i emisji 189 g CO2/km, czyli o 3,6 l mniej niż poprzednik. Najmocniejsza jednostka, wspierana przez dwie turbosprężarki, przy 1800 obr./min osiąga maksymalny moment obrotowy 400 Nm, który może być chwilowo zwiększony o 40 Nm. W przypadku wersji 80 kW, moment 300 Nm jest dostępny między 1500 a 2500 obr./min. W wersji 100 kW jest to 340 Nm (+ 10 Nm) dostępnych między 1600 a 2500 obr./min.

Bezpieczeństwo

Wszystkie Craftery wyposażone są seryjnie w program kontroli stabilności toru jazdy (ESP) wraz z asystentem hamulców, ABS, ASR, EDS i sygnałem awaryjnego hamowania (automatyczne włączanie świateł awaryjnych).

Ceny

Najtańszy Crafter oferowany jako podwozie kosztuje 71 754 zł netto (rozstaw osi 3,655 mm, silnik 2.0 TDI 109 KM, ładowność 1177 kg). Najdroższy – 110 187 zł netto (rozstaw osi 4,325 mm, silnik 2.0 TDI 164 KM, ładowność 2641 kg).

Ceny Craftera Furgon zaczynają się od 76 786 zł netto (za wersję z rozstawem osi 3,250 mm, silnikiem 2.0 TDI o mocy 109 KM i o ładowności 1101 kg) i kończą na 124 110 zł netto (za wersję 4,325 L o ładowności 2509 kg, z silnikiem 2.0 TDI o mocy 164 KM).

Najtańszy Crafter Kombi to wydatek 93 615 zł (rozstaw osi 2,350 mm, niski dach, silnik 2.0 TDI 109 KM). Najdroższy zaś – 126 092 zł netto (rozstaw osi 4,325 mm, wysoki dach, silnik 2.0 TDI 164 KM).

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Patrycja Nowaczyk, 31 marca 2016, 15:48 0 0

Długotrwale potrzeba wyczekiwać na kolejny tekst, jaednakoż warto poczekać.

Odpowiedz