Volvo Buses opracowuje autobus hybrydowy zasilany z gniazdka, który będzie mógł bezgłośnie i bezspalinowo pokonywać długie dystanse. W Göteborgu w Szwecji testowane będą trzy takie autobusy.
– „Autobus już obecnie jest najbardziej energooszczędnym środkiem transportu publicznego, a nasz model hybrydowy umocni jego znaczenie, jako pojazdu najkorzystniejszego dla środowiska. Jednak musimy wciąż zmniejszać zużycie energii, co dla nas, w branży autobusowej, oznacza znalezienie rozwiązań zwiększających wykorzystanie energii elektrycznej.” – mówi Håkan Karlsson, prezes Volvo Buses.
Autobus zasilany z gniazdka to zasadniczo ten sam autobus hybrydowy Volvo, co dotychczas, w którym energia hamowania jest odzyskiwana i wykorzystywana przez silnik elektryczny. Jednak nowy typ akumulatora i sprzętu ładującego umożliwi ładowanie akumulatora z sieci elektrycznej.
Zgodnie z przedstawioną koncepcją, na końcowych przystankach linii autobusowych zlokalizowane zostaną stacje ładowania akumulatorów. Trwające od pięciu do dziesięciu minut ładowanie akumulatorów mogłoby znacząco wydłużyć czas pracy autobusu wyłącznie w oparciu o energię elektryczną, umożliwiając przejechanie dystansu do 10 km. Co więcej, udałoby się uzyskać obniżenie poziomu hałasu i wyeliminować lokalną emisję zanieczyszczeń. System umożliwia działanie autobusu w oparciu o energię elektryczną na obszarach o dużej gęstości zaludnienia lub o szczególnej wrażliwości przyrodniczej, natomiast na pozostałej trasie może być stosowany silnik diesla.
Opisywana technologia pozwoli znacząco zmniejszyć zużycie energii dzięki dużej wydajności silników elektrycznych.
– „Liczymy, że uda nam się zredukować zużycie energii w autobusie miejskim o około 65% w porównaniu do obecnych pojazdów z silnikami wysokoprężnymi” – mówi Karlsson – „Co więcej, autobus hybrydowy zasilany z gniazdka pozwoli zmniejszyć spalanie oleju napędowego, a więc i emisję dwutlenku węgla, o ponad 75%.” – dodał.
Prototyp ma być gotowy do testów jeszcze w 2011 roku. Na jesieni 2012 roku w Göteborgu rozpoczną się testy terenowe trzech autobusów hybrydowych doładowywanych prądem. Wprowadzone do eksploatacji autobusy będą obsługiwać pasażerów linii nr 60.
Volvo Buses nie wie jeszcze, kiedy autobus zostanie wprowadzony do sprzedaży – „To zajmie jeszcze kilka lat” – ocenia Håkan Karlsson – „Ale jesteśmy przekonani, że jest to kluczowy krok na drodze do bardziej efektywnego transportu publicznego i istotne wsparcie wysiłków na rzecz zmniejszenia globalnego zużycia energii.” – przekonuje.
Do tej pory Volvo Buses sprzedało ponad 250 autobusów hybrydowych.
Komentarze