Fuso zaprezentował w Japonii wysokotonażową ciężarówkę z napędem hybrydowym Super Great HEV. Wykorzystuje ona technologię modelu Canter Eco Hybrid, wprowadzonego w 2006 roku. Współpraca silnika wysokoprężnego z elektrycznym w dalekobieżnym pojeździe także daje oszczędność paliwa i zmniejsza emisję szkodliwych substancji do atmosfery.
Hybrydowy układ równoległy Fuso Super Great HEV składa się z tradycyjnego silnika Diesla, silnika elektrycznego/generatora, baterii litowo-jonowych oraz oprogramowania sterującego. W trakcie zwalniania lub hamowania silnik elektryczny działa jak generator i zamienia energię hamowania w energię elektryczną.
– „Chcemy być liderem "zielonych" technologii” – mówił podczas prezentacji dr Albert Kirchmann, dyrektor generalny Fuso – „Rozwój długodystansowych ciężarówek z napędem hybrydowym znacznie poszerza obszar naszej działalności w tej dziedzinie. Koncentrujemy się na projektowaniu efektywnych, niskoemisyjnych pojazdów użytkowych o szerokim spektrum zastosowań. Będziemy promować zaawansowane technologie na rzecz ograniczenia zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji.” – dodał.
Jak wskazują pierwsze testy, przeprowadzone w warunkach rzeczywistych na japońskich autostradach, spadek zużycia paliwa sięga 10 proc. w porównaniu z pojazdami napędzanymi konwencjonalnymi silnikami Diesla.
– „Uzyskane wyniki potwierdzają że zastosowanie hybrydowych układów napędowych w ciężarówkach przynosi rzeczywiste korzyści w transporcie dalekobieżnym” – wyjaśnia Gustaw Tuschen, wiceszef Fuso ds. inżynierii produktu – „Utarło się, że Hybrydowy zespół napędowy pasuje do ciężarówki takiej jak Canter Eco Hybrid i najlepiej sprawdza się na krótkich dystansach, gdy kierowca wielokrotnie zatrzymuje się i rusza. Umożliwia to odzyskiwanie dużej porcji energii podczas hamowania. Okazuje się jednak, że wysokotonażowe ciężarówki, służące do transportu dalekobieżnego, równie skutecznie wykorzystują zalety napędu hybrydowego” – dodaje.
Na długich dystansach ciężarówki mogą odzyskiwać i magazynować energię podczas podjeżdżania i zjeżdżania ze wzniesień. System zastosowany w Fuso Super Great został tak zoptymalizowany, aby odzyskiwać energię nawet podczas zjazdów ze wzniesień o symbolicznym stopniu nachylenia. Równoległy układ napędowy gwarantuje ograniczenie strat energii do minimum.
Fuso kontynuuje prace nad rozwojem hybrydowych, wysokotonażowych ciężarówek. Największym wyzwaniem stojącym obecnie przed inżynierami Fuso jest obniżenie kosztów ponoszonych w cyklu życia Super Great HEV, by zwiększyć opłacalność ich zakupu dla przedsiębiorców. Można to osiągnąć m.in. przez obniżenie masy systemu hybrydowego i zaoferowanie klientowi jak najwyższej ładowności.
Premiera nowego prototypu nastąpi podczas targów motoryzacyjnych w Tokio (30 listopada – 11 grudnia br.).
Komentarze