ARP i Rafako finalizują umowę przejęcia spółki EBUS

, 29 września 2020, 10:27

Agencja Rozwoju Przemysłu i Rafako sfinalizowały umowę zakupu przez ARP spółki Rafako EBUS. Umowa obejmuje również zakup przez Rafako EBUS, już jako spółki ARP, części przedsiębiorstwa w postaci oddziału w Solcu Kujawskim. ARP przejmuje tym samym kontrolę nad projektem Rafako polegającym na opracowaniu i homologacji prototypu innowacyjnego autobusu elektrycznego.

Realizacja projektu autobusu elektrycznego wpisuje się w Strategię na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Efekty prac Rafako nad stworzeniem nowego modelu autobusu, z uzyskaną homologacją, otwierają możliwość pozyskania rynku zbytu po uruchomieniu w ramach spółki celowej seryjnej produkcji autobusów elektrycznych.

Pojazd o długości 8,5 metrów predysponowany jest do specjalistycznych celów np. dowozu uczniów do szkół zarówno w przestrzeniach miejskich, jak i podmiejskich. Produkt odpowiada zwłaszcza na zapotrzebowanie samorządów, które stawiają na poprawę bezpieczeństwa transportu młodzieży.

– Polska należy do liderów eksportu autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej. To bardzo perspektywiczny rynek nie tylko w wymiarze unijnym, ale i krajowym. W najbliższych latach coraz więcej samorządów będzie przechodzić na niskoemisyjny transport publiczny, a od 2025 możemy się spodziewać, że w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców nie będą sprzedawane autobusy spalinowe. W ARP S.A. dostrzegamy potencjał tego rynku – widzimy jednak nie tylko korzyści biznesowe, ale też pozytywy związane z ochroną środowiska i rozwoju innowacyjności polskiej gospodarki. Przejęcie RAFAKO EBUS to istotny krok w realizacji tych celów, które wpisują się w misję ARP S.A. – powiedział Paweł Kolczyński, Wiceprezes Zarządu ARP S.A.

Celem ARP jest rozwój w ramach spółki celowej produktu autobusu elektrycznego. Plany obejmują również przygotowanie nowych prototypów dłuższych pojazdów, oraz wejście na rynki polskie i zagraniczne. Są one zbieżne z trendami związanymi z ograniczeniem emisji spalin, elektromobilnością i sprzyjają rozwojowi innowacyjnych polskich produktów.

Prognozy dotyczące przyszłości rynku autobusów elektrycznych są optymistyczne. Według Electric Bus Market 2013-2025, światowy rynek autobusów elektrycznych będzie rósł rocznie o ok. 17 proc. Trend ten jest zauważalny również w Polsce. Jeszcze w 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkich pojazdów) miało napęd alternatywny. Z kolei tylko w pierwszej połowie br. polscy przewoźnicy odebrali 67 miejskich elektrobusów, co stanowi 20% udziału w tym runku.

Sprzedaż EBUS-a wynika ze strategii koncentracji RAFAKO na głównej działalności Spółki. Sprzedajemy aktywa, które nie są z nią związane i nie angażujemy dalszych środków w start upy, nawet tak interesujące jak projekt elektrycznego autobusu. Jestem przekonany, że w rękach ARP S.A. projekt, który doprowadziliśmy do tak zaawansowanej fazy nabierze odpowiedniego rozmachu. RAFAKO chce być obecne na rynku budownictwa energetycznego i instalacji ochrony środowiska dla energetyki i w tych obszarach upatrujemy możliwości dalszego rozwoju Spółki. Tu mamy największe doświadczenie i własne technologie sprawdzone na wielu realizacjach – powiedział Radosław Domagalski – Łabędzki, wiceprezes RAFAKO S.A.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!