Ponad 600 000 pojazdów zarejestrowanych w systemie viaToll

, 21 listopada 2011, 14:22

Po czterech miesiącach od uruchomienia systemu viaToll, dwukrotnie wzrosła liczba zarejestrowanych w nim pojazdów. W dniu uruchomienia systemu zarejestrowanych było 308 000 pojazdów, pół miesiąca później już o 100 000 więcej, zaś 2 września 2011 r. liczba rejestracji osiągnęła poziom 607 000. To dobry czas, by przytoczyć nieco statystyk – Co trzeci pojazd zarejestrowany w systemie spełnia normę Euro 3, a 30 proc. pojazdów korzystających z polskiego e-myta to samochody z zagranicy.

– „Liczba pojazdów jest jednym z kluczowych parametrów finansowej efektywności systemu. Więcej rejestracji oznacza wyższe wpływy do Krajowego Funduszu Drogowego zajmującego się finansowaniem budowy i modernizacji dróg w Polsce. Spodziewamy się, że liczba rejestracji jeszcze wzrośnie” – mówi Dorota Prochowicz, rzecznik projektu viaToll.

Najwięcej pojazdów korzystających z viaToll spełnia klasę emisji spalin Euro 3, jednak od lipca ich udział w ogólnej liczbie rejestracji nieznacznie spadł. Przybywa nowoczesnych pojazdów spełniających normy Euro 5 i Euro 6. Tak wygląda podział zarejestrowanych pojazdów z rozbiciem na normy emisji spalin:

  • Euro 6 – 0,2 proc.
  • Euro 5 – 23 proc.
  • Euro 4 – 14 proc.
  • Euro 3 – 33 proc.
  • Euro 2 – 20 proc.
  • Euro 1 – 4 proc.
  • Euro 0 – 5,8 proc.


Ponad 70 proc. wszystkich rejestracji stanowią pojazdy o DMC powyżej 12 t. 12,1 proc. stanowią pojazdy o DMC pomiędzy 3,5 a 12 t. 5,6 proc. to pojazdy o DMC poniżej 12 t, mogące tworzyć zestawy o DMC powyżej 12 t. 6,3 proc. to autobusy, zaś około 5,6 proc. to samochody o DMC poniżej 3,5 t, które mogą tworzyć zestawy o DMC powyżej 3,5 t.

Blisko 30 proc. pojazdów zostało zarejestrowanych w systemie viaToll przez firmy zagraniczne. Największej ilości rejestracji dokonali:

  • Niemcy (17,7 proc.)
  • Litwini (12,3 proc.)
  • Rosjanie (10,2 proc.)
  • Ukraińcy (9,7 proc.)
  • Czesi (9,4 proc.)
  • Białorusini (6 proc.)
  • Słowacy (5,2 proc.)
  • Łotysze (3,9 proc.)
  • Węgrzy (3,5 proc.)
  • Rumuni (2,8 proc.).


Najnowocześniejszą flotą dysponują kierowcy niemieccy: 50 proc. ich pojazdów spełnia normę Euro 5. Ekologicznych pojazdów używają także Czesi oraz Słowacy. Najstarszym taborem dysponują firmy litewskie i ukraińskie.

Udział pojazdów spełniających klasę emisji spalin Euro 4 lub nowszą w kilku wybranych flotach przewoźników zagranicznych zarejestrowanych w systemie viaTOLL:

  • Niemcy (70 proc.)
  • Czesi (53 proc.)
  • Słowacy (52 proc.)
  • Białorusini (48 proc.)
  • Rosja (36 proc.)
  • Ukraina (21 proc.)
  • Litwa (20 proc.)

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!