Po czterech miesiącach od uruchomienia systemu viaToll, dwukrotnie wzrosła liczba zarejestrowanych w nim pojazdów. W dniu uruchomienia systemu zarejestrowanych było 308 000 pojazdów, pół miesiąca później już o 100 000 więcej, zaś 2 września 2011 r. liczba rejestracji osiągnęła poziom 607 000. To dobry czas, by przytoczyć nieco statystyk – Co trzeci pojazd zarejestrowany w systemie spełnia normę Euro 3, a 30 proc. pojazdów korzystających z polskiego e-myta to samochody z zagranicy.
– „Liczba pojazdów jest jednym z kluczowych parametrów finansowej efektywności systemu. Więcej rejestracji oznacza wyższe wpływy do Krajowego Funduszu Drogowego zajmującego się finansowaniem budowy i modernizacji dróg w Polsce. Spodziewamy się, że liczba rejestracji jeszcze wzrośnie” – mówi Dorota Prochowicz, rzecznik projektu viaToll.
Najwięcej pojazdów korzystających z viaToll spełnia klasę emisji spalin Euro 3, jednak od lipca ich udział w ogólnej liczbie rejestracji nieznacznie spadł. Przybywa nowoczesnych pojazdów spełniających normy Euro 5 i Euro 6. Tak wygląda podział zarejestrowanych pojazdów z rozbiciem na normy emisji spalin:
- Euro 6 – 0,2 proc.
- Euro 5 – 23 proc.
- Euro 4 – 14 proc.
- Euro 3 – 33 proc.
- Euro 2 – 20 proc.
- Euro 1 – 4 proc.
- Euro 0 – 5,8 proc.
Ponad 70 proc. wszystkich rejestracji stanowią pojazdy o DMC powyżej 12 t. 12,1 proc. stanowią pojazdy o DMC pomiędzy 3,5 a 12 t. 5,6 proc. to pojazdy o DMC poniżej 12 t, mogące tworzyć zestawy o DMC powyżej 12 t. 6,3 proc. to autobusy, zaś około 5,6 proc. to samochody o DMC poniżej 3,5 t, które mogą tworzyć zestawy o DMC powyżej 3,5 t.
Blisko 30 proc. pojazdów zostało zarejestrowanych w systemie viaToll przez firmy zagraniczne. Największej ilości rejestracji dokonali:
- Niemcy (17,7 proc.)
- Litwini (12,3 proc.)
- Rosjanie (10,2 proc.)
- Ukraińcy (9,7 proc.)
- Czesi (9,4 proc.)
- Białorusini (6 proc.)
- Słowacy (5,2 proc.)
- Łotysze (3,9 proc.)
- Węgrzy (3,5 proc.)
- Rumuni (2,8 proc.).
Najnowocześniejszą flotą dysponują kierowcy niemieccy: 50 proc. ich pojazdów spełnia normę Euro 5. Ekologicznych pojazdów używają także Czesi oraz Słowacy. Najstarszym taborem dysponują firmy litewskie i ukraińskie.
Udział pojazdów spełniających klasę emisji spalin Euro 4 lub nowszą w kilku wybranych flotach przewoźników zagranicznych zarejestrowanych w systemie viaTOLL:
- Niemcy (70 proc.)
- Czesi (53 proc.)
- Słowacy (52 proc.)
- Białorusini (48 proc.)
- Rosja (36 proc.)
- Ukraina (21 proc.)
- Litwa (20 proc.)
Komentarze