MAN uruchomił produkcję autobusów elektrycznych w Polsce

, 22 października 2020, 12:45

W październiku MAN Truck & Bus Polska w swojej fabryce pod Starachowicami rozpoczął produkcję autobusów elektrycznych. Pierwsze egzemplarze kilka miesięcy temu trafiły na testy m.in. do klientów w Niemczech. Teraz ruszyła natomiast seryjna produkcja miejskich autobusów elektrycznych MAN Lion’s City E.

– Innowacyjny autobus elektryczny powinien wykorzystywać wszystkie dostępne technologie, aby był bezpieczny dla pasażerów i uwzględniał wszystkie potrzeby użytkowników. Mowa także o kabinie kierowcy, którą zaprojektowaliśmy w sposób ergonomiczny. Przestrzeń dla pasażerów jest jasna, doświetlona i przestronna, zapewniająca wszystkie potrzebne funkcje dla osób z niepełnosprawnościami. Musieliśmy też zaprojektować ten pojazd tak, żeby obsługa posprzedażowa, wszystkie prace remontowe czy przeglądy były wykonywane w sposób prosty i bezpieczny – wymienia Małgorzata Durda.

Koncepcja miejskiego autobusu elektrycznego MAN umożliwia przewóz 84 pasażerów w pojeździe 12-metrowym i 110 pasażerów w przegubowym. Ładowanie następuje poprzez złącze plug-in.

Główny silnik do napędu autobusu elektrycznego został zlokalizowany na osi tylnej. Jest on łatwiej dostępny i ma mniej skomplikowaną konstrukcję niż silniki montowane w piastach kół. Zastosowano taką samą oś napędową, jaka montowana jest w pozostałych modelach autobusów nowej generacji Lion’s City.

Układ napędowy w pojedynczym autobusie elektrycznym zapewnia moc od 160 kW do maksymalnie 240 kW. Niezbędną do tego energię dostarcza sześć modułów baterii litowo-jonowych o zainstalowanej mocy 480 kWh. W ten sposób autobus Lion’s City E może zapewnić w korzystnych warunkach zasięg w zakresie od 200 km do 270 km. Moc ładowania wynosząca do 150 kW umożliwia pełne naładowanie akumulatorów w czasie poniżej trzech godzin, dzięki czemu pojazd może być szybko ponownie wykorzystany na trasie.

– W naszej organizacji mamy szkołę jazdy i prowadzimy szkolenia zarówno dla kierowców, jak i dla przedstawicieli operatorów. Technika jazdy autobusu zelektryfikowanego i elektrycznego jest trochę inna niż tradycyjnego pojazdu z napędem Diesla. Chcemy w nich odzyskać jak najwięcej energii w procesie rekuperacji, żeby nie tylko korzystać z tej energii zgromadzonej ze stacji ładowania, ale również odzyskać jej jak najwięcej w procesie hamowania – mówi dyrektor ds. produktu i sprzedaży autobusów w MAN Truck & Bus Polska.

Wraz z rozwojem elektromobilności w miastach MAN rozwija też punkty serwisowe i dostosowuje je do obsługi pojazdów elektrycznych, wyposażając w narzędzia do obsługi systemów wysokiego napięcia i szkoląc elektryków samochodowych. W przyszłym roku ma być w Europie 170 takich specjalistycznych punktów.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!