Tabor Państwowej Straży Pożarnej województw centralnej Polski wzbogacił się o dziewięć ciężkich pojazdów ratownictwa technicznego, zbudowanych przez firmę Inżynieria Samochodów Specjalnych Wawrzaszek na podwoziach Renault Kerax 430.10 4×4. Pojazdy prosto z Torunia pojechały do służby w komendach województw kujawsko-pomorskiego, łódzkiego, mazowieckiego, świętokrzyskiego i wielkopolskiego.
Keraksy były częścią zakupu 12 specjalistycznych ciężarówek, zrealizowanego w ramach projektu „Bezpieczne Centrum – doposażenie jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej w ciężkie pojazdy i sprzęt do ratownictwa technicznego na drogach”.
Uroczyste przekazanie samochodów strażakom odbyło się 13 grudnia 2011 r. W uroczystości na toruńskim rynku wzięli udział m.in. wicemarszałek Senatu RP Jan Wyrowiński, komendant główny PSP generał brygadier Wiesław Leśniakiewicz, przedstawiciele Sejmu i samorządów, prezydent Torunia Michał Zaleski, Anna Siejda, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, oraz komendanci wojewódzcy PSP.
– „Dobre samochody trafiają do dobrych ludzi. Oby jednak jak najrzadziej musieli ich używać…” – Skomentował przekazanie pojazdów Prezydent Torunia.
Nowe Keraksy to pojazdy o DMC 18 000 kg, zbudowane na podwoziu o rozstawie osi 4495 mm i wyposażone w kabiny dzienne typu Global z trzema pojedynczymi fotelami. Układ napędowy został sprawdzony na wielu najtrudniejszych trasach świata, w tym w słynnym Rajdzie Dakar. 11-litrowy silnik DXi11 rozwija maksymalnie 430 KM i maksymalny moment obrotowy 2080 Nm przy 1200 obr./min. Siłę tę przenosi automatyczna skrzynia biegów firmy Allison Transmission oraz skrzynia rozdzielcza VG 2000/396. Podział momentu obrotowego to 30% na przednią oś i 70% na tylną przy przełożeniu drogowym i po 50% przy włączonej blokadzie (napęd na trudne warunki i terenowy). Keraksy wyposażono we wzmocnione, 9-tonowe osie przednie.
Specjalistyczne nadwozie pożarnicze to dzieło bielskiej ISS Wawrzaszek, firmy, która bardzo często jako podstawę swoich projektów wybiera ciężarówki Renault. W barwach polskich i zagranicznych strażaków służą już setki Keraksów, Premium i Midlum zabudowanych w jej fabryce. Te najnowsze, przekazane PSP w Toruniu otrzymały klasyczne, sprzętowe nadwozia ze szkieletem stalowym i poszyciem z aluminium. Ich boki otwierają się całkowicie (żaluzje i klapy) zapewniając strażakom wygodny i szybki dostęp do każdego narzędzia lub urządzenia przewożonego w jego wnętrzu. A mieści się w nim naprawdę wiele, m.in.: generator prądu stałego o mocy 20 kVA, przenośny agregat prądotwórczy (6,5 kVA), 3 zestawy narzędzi ratowniczych o napędzie hydraulicznym, zestaw stabilizacyjnych podpór mechanicznych i hydraulicznych, wysoko– i niskociśnieniowe poduszki pneumatyczne, spalinowe pilarki łańcuchowe i piły tarczowe, podręczny sprzęt burzący, sprzęt ratownictwa medycznego, sprzęt gaśniczy, narzędzia nieiskrzące i wiele innych. Prace ratowników wspomaga też zamontowany na tylnym zwisie pojazdu spory żuraw hydrauliczny o momencie udźwigu 150 kNm oraz potężna wyciągarka linowa na przednim zderzaku.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
79.162.35.*, 20 grudnia 2011, 8:46 0 0
Należałoby wspomnieć też o trudzie, pocie i nierzadko krwi pracowników firmy Wawrzaszek, którzy to zbudowali. Przeczytajcie opinie w Interneciejak familia Wawrzaszyków traktuje personel...
Odpowiedz