Kilka miesięcy eksploatacji i przejechanie 20 000 km to czas, po którym można zacząć oceniać niezawodność pojazdów. Poznańskie MPK oceniło dyspozycyjność techniczną jeżdżących tam Tramino na 99 proc.
Obecnie po poznańskich torowiskach jeżdżą 23 tramwaje Solaris Tramino Poznań.
– „Pierwszych piętnaście sztuk przejechało ponad 20.000 kilometrów. Ich dyspozycyjność techniczną oceniamy bardzo dobrze. Kształtuje się ona na poziomie 99 proc.” – powiedział Jan Firlik, Dyrektor Pionu Przewozów Tramwajowych w poznańskim MPK.
Dyspozycyjność techniczna na poziomie 99 proc. to dobry wynik dla nowych produktów. Zwykle nowe pojazdy mają niższy wskaźnik dyspozycyjności technicznej.
Pierwszy Tramino zaczął kursy w stolicy Wielkopolski jeszcze w styczniu 2011 r. Był to egzemplarz prototypowy, który MPK zdecydowało się wydzierżawić. Tramwaj przejechał w ruchu liniowym ponad 70 000 kilometrów. Egzemplarz ten pomógł we wprowadzeniu kilku zmian technicznych do poznańskich Tramino, zarówno w obszarze kabiny motorniczego, jak i w przestrzeni pasażerskiej i ogólnym wyglądzie tramwaju.
W tym samym czasie, gdy pierwsze Tramino wyjechało na tory Poznania, Solaris wygrał kolejny przetarg na dostawę tramwajów. Ich odbiorcą będzie niemieckie miasto Jena, dokąd w roku 2013 dostarczonych zostanie pięć Solarisów Tramino. Będą to pierwsze tramwaje polskiej produkcji sprzedane na rynku niemieckim.
Dostawa czterdziestu tramwajów dla Poznania rozpoczęła się w lipcu 2011 i zakończy się w marcu 2012 r. Dodatkowych pięć tramwajów pojawi się w stolicy Wielkopolski do końca maja 2012 r.
Poznańskie Solarisy Tramino mierzą blisko 32 metry. Są to wagony przegubowe, pięcioczłonowe i jednoprzestrzenne, w pełni niskopodłogowe. Czworo drzwi podwójnych i dwoje drzwi pojedynczych zapewnia swobodną i szybką wymianę pasażerów. Szerokość drzwi podwójnych to 1500 mm, zaś minimalna szerokość przejścia wewnątrz wagonu wynosi 750 mm.
Tramino może zabrać 229 pasażerów, w tym 48 na miejscach siedzących. Zastosowanie specjalnych szyn, do których zamocowano siedzenia, umożliwia szybką wymianę, zmianę ustawienia lub ilości foteli. W każdym pojeździe można też znaleźć dwa biletomaty.
Wagon posiada oddzieloną od przedziału pasażerskiego kabinę motorniczego z niezależnym systemem wentylacji i klimatyzacji. Tradycyjny pulpit zastąpiono ekranami dotykowymi, za pomocą których motorniczy steruje tramwajem. Regulowany fotel, pulpit i podnóżek oraz regulacja ekranów sterujących pozwalają dostosować miejsce do indywidualnych potrzeb motorniczego. W upalne dni pracę motorniczego ułatwia lodówka.
Komentarze