MAN SE zamknął rok finansowy 2011 ze wzrostem obrotów o 12 proc., osiągając poziom 16,5 mld €. Wynik operacyjny został poprawiony w stosunku do roku poprzedniego o 43 proc. do poziomu 1,5 mld €, a rentowność ze sprzedaży zwiększyła się z 7,1 proc. do 9 proc. W roku 2012 zarząd przedsiębiorstwa przygotowuje się na wyhamowaną koniunkturę światową.
– „Rok 2011 był dla Grupy MAN bardzo dobrym rokiem. Mimo nadal istniejącej niepewności, przede wszystkim na rynkach finansowych, udało nam się ponownie wyraźnie poprawić dobre wyniki uzyskane w poprzednim roku” – mówił dr Georg Pachta-Reyhofen, prezes zarządu MAN SE.
MAN Truck & Bus i MAN Latin America odnotowały wzrost obrotów o 19 proc. do poziomu 12,6 mld €. Łącznie MAN sprzedał 155 520 pojazdów ciężarowych i autobusów. Rentowność ze sprzedaży wyniosła 7,7 proc.
Koncern poprawił pozycję na europejskim rynku pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 6 ton, uzyskując 18-procentowy udział na rynku. MAN jest liderem na rynkach: austriackim, polskim, rumuńskim i chorwackim. Drugie miejsce zajmuje m.in. na rynku niemieckim, duńskim, czeskim i węgierskim.
W dziedzinie autobusów o DMC ponad 8 ton MAN Truck & Bus również odnotował wzrost. Prawie 14 proc. wszystkich nowo zarejestrowanych w 2011 roku autobusów w Europie to autobusy MAN i NEOPLAN. W 2011 roku MAN Truck & Bus dostarczył do swoich klientów łącznie 83 418 pojazdów ciężarowych i autobusów, o 38 proc. więcej niż rok wcześniej.
– „W Europie liczymy się ze stabilnymi wynikami w dziedzinie pojazdów użytkowych, mniej więcej na poziomie 2011 roku. Natomiast w Brazylii sprzedaż się zmniejszy. Ogólnie obroty w sektorze pojazdów użytkowych nieznacznie się zmniejszą, prawdopodobnie o 5 proc. W dziedzinie napędów spodziewamy się natomiast wzrostu obrotów o około 5 proc. Z tego powodu dla całej grupy liczymy się z ogólnie nieznacznym spadkiem przychodów. Rentowność sprzedaży osiągnie prawdopodobnie średnią wartość rentowności docelowej rzędu 8,5 proc. Ocena ta sprawdzi się pod warunkiem, że politykom uda się uspokoić rynki finansowe i tym samym zapobiec istotnemu przeniesieniu się niepokojów w sferę realnej gospodarki” – powiedział Frank H. Lutz, członek zarządu odpowiedzialny za sprawy finansowe w MAN SE.
W Brazylii w tym roku wchodzi w życie norma emisji spalin Euro V dla nowo rejestrowanych pojazdów użytkowych. Z tego powodu MAN Latin America będzie po raz pierwszy montował w swoich pojazdach silniki swojej europejskiej spółki siostrzanej MAN Truck & Bus. Marka MAN od 2012 roku obecna będzie także na rynku brazylijskim. Wprowadzenie typoszeregu MAN TGX w segmencie pojazdów ciężarowych z silnikami o mocy ponad 400 KM, w którym MAN Latin America do tej pory nie miał swoich produktów, stwarza nowe szanse rozwoju ekonomicznego.
Wskaźniki MAN SE (IFRS) w mln € | 2011 | 2010 | Zmiana w % |
---|---|---|---|
Otrzymane zamówienia | 17145 | 15072 | 14 |
Przychody | 16472 | 14675 | 12 |
Portfel zamówień ¹ | 6640 | 7025 | -5 |
Pracownicy (liczba) ¹ ² | 52542 | 14669 | 10 |
Rachunek zysków i strat | Zmiana w mln € | ||
Wynik z działalności operacyjnej | 1483 | 1035 | 448 |
Wynik brutto (EBT) | 1122 | 1125 | -3 |
Wynik netto po opodatkowaniu | 247 | 722 | -475 |
Zyskowność sprzedaży ROS w % | 9 | 7,1 | 1,9 pkt |
Wskaźnik rentowności zaangażowanego kapitału ROCE w % | 24,4 | 17,4 | 7,0 pkt |
Bilans | |||
Suma bilansowa | 18670 | 17431 | 1239 |
Kapitał własny | 5590 | 5990 | -400 |
Udział kapitału własnego | 29,9 | 34,4 | -4,5 pkt |
Zadłużenie netto | -2212 | -1778 | -434 |
Środki płynne | 957 | 1057 | -100 |
Cashflow | |||
Przepływy pieniężne (cash flow) w działalności operacyjnej | 518 | 1427 | -909 |
Przepływy pieniężne (cash flow) w działalności inwestycyjnej | -637 | -374 | -263 |
Wolne przepływy pieniężne (free cash flow) | -119 | 1053 | -1172 |
Akcje | Zmiana w € | ||
Wynik przypadający na jedną akcję z kontynuowanych zakresów działalności w € | 4,62 | 5,3 | -0,68 |
Dywidenda przypadająca na jedną akcję w € ³ | 2,3 | 2 | 0,3 |
¹ – Wartość na dzień wyceny 31 grudnia 2011 w porównaniu z 31 grudnia 2010 roku
² – Włącznie w pracownikami wypożyczonymi
³ – 2011: proponowana dywidenda
Komentarze