Daimler AG przedstawił wstępne wyniki finansowe za 2011 rok. Daimler Trucks, Daimler Buses oraz Mercedes-Benz Vans zwiększyły sprzedaż. Zysk operacyjny (EBIT) z bieżącej działalności Grupy wzrósł o blisko 1/4, do 8,977 mld euro. Zysk netto osiągnął wartość 6,029 mld euro, 5,32 euro na jedną akcję.
Sprzedaż pojazdów Daimler Trucks na świecie wzrosła o 1/5 proc., do 425 800 sztuk. O tyle samo, do 28,8 mld euro, powiększyły się przychody oddziału. EBIT oddziału sięgnął 1,876 mld euro, a rentowność sprzedaży wzrosła do 6,5 proc.
Zwiększenie przychodów to zasługa rosnącej sprzedaży w kluczowych regionach (kraje NAFTA, Europa, Azja i Ameryka Łacińska). Pozytywne efekty przyniosła również optymalizacja i repozycjonowanie operacji biznesowych spółek zależnych: Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation oraz Daimler Trucks North America. Na wartość przychodów źle wpłynęły natomiast podwyżki cen materiałów i nakłady związane ze startem produkcji nowego Actrosa. Wydatki Daimler Trucks związane z katastrofą w Japonii wyniosły 70 mln euro. Rentowność sprzedaży obniżyła też utrata wartości inwestycji w firmę Kamaz.
Daimler Buses odnotował wzrost sprzedaży autobusów i ich podwozi (39 700 sztuk, o 600 więcej niż w 2010 r.). przychody oddziału spadły do 4,4 mld euro. EBIT spadł z 215 mld euro w 2010 r. do 162 mln euro. Rentowność sprzedaży wyniosła 3,7 proc. (o 1 proc. mniej, niż w 2010 r.). Wpłynęła na to niższa sprzedaż jednostkowa kompletnych autobusów w Europie Wschodniej i Ameryce Północnej, szczególnie w segmencie autobusów miejskich.
Sprzedaż Mercedes-Benz Vans w 2011 r. wyniosła 264 200 sztuk. Firma sprzedała o 18 proc. więcej egzemplarzy Sprintera, Viano, Vito i Vario, niż rok wcześniej. Przychody oddziału wzrosły do 9,2 mld euro, zaś EBIT do 835 mln euro. Rentowność sprzedaży skoczyła z 5,8 proc. w 2010 r. do 9,1 proc. Wzrost przychodów to przede wszystkim zasługa większej sprzedaży, przede wszystkim w Niemczech, regionie NAFTA i Europie Wschodniej. Wyższy koszt materiałów z nawiązką zrekompensowano poprzez zwiększenie efektywności i zmianę wyceny pojazdów.
Daimler Trucks zakłada wzrost sprzedaży jednostkowej również w 2012 roku. Oddział planuje wzrost szybszy od rynku pojazdów dostawczych w Europie. Na początku 2012 r. spodziewany jest spadek popytu względem 2011 r., ze względu na wprowadzenie tam bardziej rygorystycznych norm emisji spalin. Rosnąca sprzedaż jednostkowa spodziewana jest także w Japonii, gdzie popyt napędza konieczność odbudowy kraju po klęsce żywiołowej. Chińskie władze udzieliły ostatecznej zgody na spółkę joint venture, w Rosji jako owoc spółki joint venture powstała pierwsza ciężarówka firmy Kamaz zbudowana na bazie komponentów Daimlera, zaś w kwietniu 2012 roku ruszy pierwsza fabryka Daimler Trucks w Indiach.
Z powodu wprowadzenia normy Euro V w Brazylii, Daimler Buses zakłada nieznaczny spadek sprzedaży jednostkowej oddziału. Niewielki wzrost sprzedaży w Europie Zachodniej spodziewany jest w związku z wprowadzeniem nowego Citaro.
W 2012 roku Mercedes-Benz Vans chce wykorzystać potencjał nowego segmentu, wraz z modelem Citan. Gama produktowa na terenie Ameryki Łacińskiej została poszerzona dzięki uruchomieniu w Argentynie produkcji aktualnej generacji Sprintera. Dzięki lokalnej produkcji, sprzedaż jednostkowa powinna wzrosnąć także w Chinach. Poza Vito i Viano, pod koniec 2011 roku w ramach spółki joint venture Fujian Daimler Automotive ruszyła tam produkcja Sprintera.
Tabela: czynniki szczególne w Daimler Trucks, mające wpływ na przychody w latach 2010 i 2010 | ||
---|---|---|
(w mln euro) | 2011 | 2010 |
Utrata wartości udziałów w firmie Kamaz | -32 | – |
Katastrofa w Japonii | -70 | – |
Regulacje związane z opieką zdrowotną i świadczeniami emerytalnymi | – | 160 |
Repozycjonowanie Daimler Trucks North America | – | -37 |
Repozycjonowanie Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation | – | -3 |
Komentarze