Szybkie oszczędności na serwisie olejowym to ryzyko z opóźnionym zapłonem

, 28 czerwca 2021, 23:18

O aktualnych trendach na rynku olejów silnikowych, racjonalnym podejściu do oceny kosztów serwisu olejowego oraz nowościach produktowych rozmawiamy z Jerzym Domaszczyńskim, specjalistą ds. środków smarnych dla pojazdów ciężarowych z ExxonMobil.

Jaki był ostatni rok dla branży olejowej i serwisów pojazdów ciężarowych?

Pomimo pandemii miniony rok był udany. Zarówno transport lekki oraz ciężki radziły sobie dobrze w odniesieniu do innych krajów i napotykanych przeszkód. Po trudnym drugim kwartale, którego charakterystycznym obrazem były kolejki na granicach wywołane nowymi regulacjami sanitarnymi, drugie półrocze przyniosło stabilizację. Z kolei rozkwit rynku e-commerce pomógł właścicielom flot pojazdów dostawczych oraz wpłynął na branżę środków smarnych i części zamiennych, bo wyższe przebiegi wymagały dodatkowych usług serwisowych.

Jakie oleje silnikowe są najczęściej poszukiwane przez przewoźników?

W Polsce nadal popularnym olejem do pojazdów ciężarowych, poruszających się od wielu lat na drogach, jest Mobil Delvac MX ESP 15W40. Wysoki udział tej lepkości w naszym regionie Europy nadal jest widoczny, ale w perspektywie nadchodzących lat nastąpi zmiana na korzyść niższych lepkości, takich jak 10W40 oraz 10W30. Według statystyk Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), średni wiek ciężarówki w Polsce wynosi około 13 lat, co tłumaczy wciąż wysoką popularność olejów mineralnych. Jednak w rozmowie z przewoźnikami podkreślamy, że zawsze warto rozważyć zmianę dotychczasowego oleju na produkt w pełni syntetyczny, na przykład Mobil Delvac 1 LE 5W30.

Z czego wynika rosnące zainteresowanie olejami syntetycznymi?

Ta potrzeba bierze się z zaleceń producentów pojazdów, ale także z rozsądnej analizy kosztów utrzymania floty, które są niższe ze względu na oszczędności paliwa, wydłużone okresy wymiany i mniejszą awaryjność. Jest to szczególnie łatwe do zaobserwowania przy dużych flotach, gdzie występuje efekt skali. Nawet z perspektywy właściciela jednej ciężarówki inwestycja w produkt syntetyczny ma sens, ponieważ pozwala oszczędzać pieniądze i cenny czas, a dodatkowo redukuje wpływ transportu na środowisko ograniczając emisje spalin. Wpływ na popularność olejów syntetycznych mają również najnowsze normy branżowe oraz zalecenia i aprobaty producentów OEM.

Jak mechanik ma wytłumaczyć właścicielowi ciężarówki, że koszt oleju to sprawa wtórna? Przecież każdy szuka teraz oszczędności.

Przed rozpoczęciem prac serwisowych należy zadać istotne pytanie: czy rachunek ma być najniższy, bez względu na przyszłe koszty? A może lepiej teraz zapłacić więcej, ale oszczędzać długoterminowo, dzięki niższemu spalaniu i lepszej ochronie sprzętu? Odpowiedź jest oczywista. Zdecydowanie lepiej zainwestować w dobry produkt renomowanej marki, niż niewiele oszczędzając ponosić większe koszty i duże ryzyko w czasie eksploatacji. Niejeden, który zaoszczędził na oleju 100 złotych, ale nie przewidział wielokrotnego wzrostu kosztów mógł poczuć się mocno zawiedziony. Zużycie paliwa wzrosło, a wątpliwej jakości produkt wyraźnie skrócił żywotność drogiego w wymianie filtra DPF. Pracując w serwisie warto sprowokować właściciela pojazdu do myślenia o wyborze oleju i długoterminowych oszczędnościach. To nie jest kwestia jednej niższej kwoty na fakturze, ale szeregu innych wydatków w ciągu miesięcy eksploatacji pojazdu, co będzie miało znaczący wpływ na lepsze wyniki finansowe przedsiębiorstwa.

Jakie przykłady oszczędności we flotach ciężarowych dają do myślenia?

Przez ostatnie lata przeprowadziliśmy szereg testów we współpracy ze specjalistycznymi instytucjami oraz przewoźnikami. Wynika z nich jasno, że wybór wysokiej jakości olejów syntetycznych Mobil Delvac 1 może być istotnym czynnikiem generowania oszczędności w firmie transportowej. Na przykład, firma Les Transports Joulie z Francji podjęła decyzję o zmianie dotychczasowego oleju silnikowego SAE 10W40 na w pełni syntetyczny Mobil Delvac 1 LE 5W30. Ograniczenie zużycia paliwa, wyliczone na podstawie 12 miesięcy testów, wyniosło 3,2%, co przy dwóch ciężarówkach w ciągu roku przełożyło się na 6221 EUR oszczędności oraz 16,4t redukcji emisji CO2.

Jakie zmiany zaszły w ostatnim czasie w ofercie Mobil Delvac?

Rozszerzamy ofertę środków smarnych o niższej lepkości. Do gamy dotychczasowych olejów, w tym naszego flagowego Mobil Delvac 1 LE 5W30 dołączył produkt, którego lepkość jeszcze niedawno wydawała się niemożliwa do wprowadzenia w silnikach dużych pojazdów użytkowych. Mowa o oleju Mobil Delvac XHP Ultra LE MN9 5W-20 do silników pojazdów ciężarowych marki MAN. Poza tym dbamy, aby nasze produkty spełniały najnowsze aprobaty producentów OEM, w tym MB-Approval 228.61, Scania LDF-4, Volvo VDS-5 czy Renault RLD-5.

Wśród produktów Mobil Delvac na szczególną uwagę zasługują:

Mobil Delvac 1 LE 5W30, w pełni syntetyczny olej do wysokoobciążonych silników Diesla, który łączy zaawansowaną technologię ochrony silnika w pojazdach niskoemisyjnych z większymi możliwościami w zakresie oszczędności paliwa oraz innymi korzyściami związanymi ze stabilnym funkcjonowaniem silnika, takim jak trwałość, ochrona systemów emisji i wydłużone okresy między wymianami oleju. Spełnia lub przewyższa wymagania: ACEA E9/E7/E6; API CJ-4/CI-4 PLUS/CI-4/SN. Aprobaty (wybrane): MB-Approval 228.51/228.31; MAN M 3677/M 3477/M 3271-1; Volvo VDS-4/VDS-3; Renault Truck RLD-3/RLD-2; Scania LDF-4.

.

Mobil Delvac XHP ESP FE 5W-30 zapewnia doskonałą ochronę silnika i potencjalną oszczędność paliwa. Ten wysokiej jakości produkt ma sprostać najnowszym wymaganiom Volvo, Daimler, Detroit, Mack, Renault i Cummins dla ich najnowszych silników wysokoprężnych. Zastosowane oleje bazowe zapewniają doskonałą płynność w niskich temperaturach oraz zachowanie lepkości w wysokich temperaturach i kontrolę lotności. Oleje bazowe, system dodatków i obniżona lepkość filmu (HT/HS) przyczyniają się do potencjalnej oszczędności paliwa. Spełnia lub przewyższa wymagania: API FA-4; Cummins CES 20087. Aprobaty (wybrane): MB-Approval 228.61; Volvo VDS-5; Renault Trucks RLD-5.

.

Mobil Delvac MX ESP 15W40 przyczynia się do wydłużenia żywotności silnika nawet w najbardziej wymagających warunkach w jeździe drogowej i terenowej zapewniając wyjątkowe osiągi nowoczesnych wysokowydajnych silników o niskiej emisji spalin, w tym silników wyposażonych w systemy recyrkulacji spalin (EGR) i systemy obróbki spalin z filtrami cząstek stałych (DPF) i katalizatorami utleniającymi do silników Diesla (DOCs). Mobil Delvac MX ESP 15W-40 doskonale nadaje się do starszych typów silników i występuje również w lepkości 10W30. Spełnia lub przewyższa wymagania: API CK-4/CJ-4/CI-4/CI-4 PLUS/CH-4/SN/SM/SL; ACEA E7/E9. Aprobaty (wybrane): MAN M 3575; MB-Approval 228.31; RENAULT TRUCKS RLD-3; VOLVO VDS-4.5; VDS-4; VDS-3; VDS-2.

.

Mobil Delvac Ultra SCA 75W-90 to olej przekładniowy przeznaczony do skrzyń biegów pojazdów ciężarowych Scania i MAN, pracujących w trudnych warunkach. Produkt stworzono na bazie oleju syntetycznego wraz z zaawansowanymi dodatkami, co zapewnia znaczne korzyści w porównaniu z tradycyjnymi olejami przekładniowymi. Najnowocześniejsza technologia stosowana w oleju Mobil Delvac Ultra SCA 75W-90 zapewnia doskonałą jakość, lepiej chroni przed degradacją termiczną i utlenianiem, a także przyczynia się do zmniejszenia zużycia i korozji, poprawy stabilności wytrzymałości na ścinanie i przedłużenia żywotności. Posiada aprobatę MAN 341 Typ GA2 oraz spełnia wymagania specyfikacji Scania STO 2:0 G.

Informacje o pozostałych środkach smarnych Mobil Delvac do pojazdów ciężarowych znajdziesz na stronie www.mobil.pl oraz u autoryzowanych lub u autoryzowanych dystrybutorów Mobil: www.dexol.pl, www.ekonaft.com.pl, www.mobipol.pl, www.smartplus.pl oraz pod adresem thd@exxonmobil.com.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!