Jeszcze 20 lat temu na Polskich drogach nie dominowały zachodnio- i północnoeuropejskie konstrukcje – najczęściej widywaliśmy Jelcze, Stary, Kamazy i Tatry. Klimatyzacja w nowoczesnych autobusach zastąpiła zapach spalin, dostający się do przegubowych Jelczy i Ikarusów. Chociaż prowadzenie przestarzałych konstrukcji nie było łatwe, pozostawiły trwały ślad w naszych głowach.
Jelcz
Jedną z najciekawszych konstrukcji Jelcza był C424, wyposażony w silnik Detroit Diesel. Niestety, wyprodukowano tylko kilkanaście egzemplarzy, a po kilku latach zakończono masową produkcję Jelczy (obecnie produkowane są tylko podwozia dla wojska).
(oczywiście nie popieramy nieprzepisowych manewrów)
Trudno też zapomnieć o popularnym „Ogórku”. Był to piękny model, w którym przez lata dzielnie tłoczyli się Polacy.
Star
Star był popularną, choć niezbyt wyróżniającą się marką. Niestety, małżeństwo z MAN-em nie wyszło mu na dobre i już od kilku lat nie można kupić żadnego nowego pojazdu z logo Star.
Ikarus
Ikarusy do tej pory poruszają się po polskich drogach. Węgierskie autobusy nie były ciche, pasażerowie wdychali spaliny, ale nowoczesne Solarisy nie dają takich doznań płynących z podróży, jak Ikarusy.
Powstał też jeden prototyp, który budzi skojarzenie wyłącznie z australijskim pociągiem drogowym.
Autosan
Przed nowoczesną konkurencją z Polski i zagranicy próbują bronić się jeszcze wysłużone Autosany H9. Nie można jednak nazwać ich ani bezawaryjnymi, ani nadmiernie komfortowymi…
Tatra
Samochody produkowane przez naszych południowych sąsiadów słynęły z możliwości w terenie i charakterystycznego zawieszenia.
Kamaz
W Polsce przede wszystkim jako wywrotki. Zasłużone w rajdach Dakar, ale zastępowane przez nowoczesne zachodnie samochody z bardziej wydajnymi zabudowami.
Ural
Radzieckie ciężarówki były bardzo nieskomplikowane, ale odwdzięczały się umiejętnością pracy w bardzo trudnych warunkach.
Robur
Szerokość opon oraz rozstaw kół tej ciężarówki były zaskakujące…
Kraz
Radziecki pojazd, który czasami był koparką, a czasami niemal czołgiem… "Gniotsa nie łamiotsa".
To tylko niektóre ciężarówki i autobusy, które zniknęły lub bardzo szybko znikają z polskich tras i placów budowy. A jakie marki i modele samochodów z Europy Wschodniej utkwiły w Państwa pamięci? Zachęcamy do dzielenia się wspomnieniami w komentarzach!
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
83.24.248.*, 10 kwietnia 2012, 11:19 0 0
Ikarusy jakie były, takie były, ale jednak lepiej znosiły eksploatację, niż niskopodłogowe np. Neoplany.
Odpowiedz
195.128.228.*, 2 stycznia 2013, 16:19 0 0
Fajnie, że załączono link do usuniętego filmiku o Roburze... :-o
Odpowiedz
83.24.203.*, 3 stycznia 2013, 18:38 0 0
Gdzie- Lublin 1,5t robiłem na tym prawo jazdy, wiele różnych pojazdów wojskowych,
ZIS5 z góry jechać pod górę pchać, budowano nim Pałac Kultury w Warszawie,
Czeska Praha, i inne
Odpowiedz
31.61.140.*, 26 października 2014, 14:00 0 0
Ikarusy są świetne, zwłaszcza te przegubowe.
Odpowiedz
31.61.140.*, 26 października 2014, 14:01 0 0
I
Odpowiedz
31.61.140.*, 26 października 2014, 14:02 0 0
K
Odpowiedz
31.61.140.*, 26 października 2014, 14:02 0 0
A
Odpowiedz
31.61.140.*, 26 października 2014, 14:02 0 0
R
Odpowiedz
31.61.140.*, 26 października 2014, 14:03 0 0
U
Odpowiedz
31.61.140.*, 26 października 2014, 14:03 0 0
S
Odpowiedz
31.61.140.*, 26 października 2014, 14:13 0 0
Dawniej niebyło kkommunikacji miejskiej w białogardzie bez autosanuw h9
Odpowiedz