Wystarczy wyjechać wąską i krętą drogą z bawarskiego miasta Passau, minąć niepozorną tablicę informującą o granicy niemiecko-austriackiej by po chwili pomiędzy pagórkami wyłoniła się fabryka firmy Schwarzmüller. Co ciekawsze, publiczna droga przechodzi niemalże przez środek zakładu…
Odwiedzając zachodnie firmy produkujące zabudowy czy pojazdy użytkowe zawsze najbardziej uderza ich ciągłość, kult tradycji oraz fakt, że często do chwili obecnej pozostają własnością tej samej rodziny prowadzącej je już w czwartym czy piątym pokoleniu. Takie długodystansowe spojrzenie na biznes zmienia podejście do niego i zapewnia lepsze know-how, a co za tym idzie możliwość bardziej fachowej obsługi klientów.
– „W przypadku firmy Schwarzmüller istotna jest także ścieżka kariery pracowników” – uważa Piotr Iwański, Dyrektor Handlowy Schwarzmüller Polska – „Tu nie ma miejsca na szybkie awanse, a osoby będące na szczycie struktury zaczynały nierzadko od najprostszych czynności w fabryce. Dzięki temu mają bardziej fachowe spojrzenie na wiele procesów produkcyjnych czy zarządzania firmą.”
Początek firmy Schwarzmüller był bardzo podobny do innych firm produkujących obecnie takie pojazdy. W 1870 roku Joseph Schwarzmüller otworzył w miasteczku Passau kuźnię. W latach 30. XX wieku możliwości rozwoju warsztatu, który został przejęty przez jego syna Wilhelma, zostały ograniczone miejską zabudową, więc postanowił on przenieść go nieco poza miasto, tuż za granicę niemiecko-austriacką do wsi Hanzing, w której mieści się obecna siedziba firmy.
Schwarzmüller oprócz fabryki w Austrii, posiada także także zakłady w Zebrak w Czechach oraz w Budapeszcie.
– „Naszym zamierzeniem było by fabryka we Freinberg obsługiwała głównie rynek Europy Centralnej, zakład węgierski – region Europy południowo-wschodniej, a zakład czeski – region Europy północno-wschodniej” – wyjaśnia Hannes Nachtelberger, prokurent firmy Schwarzmüller – „Zakłady w Czechach i na Węgrzech potrafią produkować 90% naszego asortymentu, więc mogą się uzupełniać w okresach dużego popytu, jedynie produkcja cystern jest zlokalizowana tylko i wyłącznie w Austrii, podobnie jak centrum IT, dział projektowy oraz centralny magazyn części zamiennych.
Wszystkie zakłady produkują obecnie około 15.000 pojazdów rocznie, jednak są to pojazdy budowane wyłącznie pod konkretne zamówienia.
Inną cechą charakterystyczną firmy Schwarzmüller jest bardzo duży asortyment produktów. Obejmuje on zabudowy, przyczepy, naczepy, od najprostszych plandek, przez naczepy z ruchomą podłogą, naczepy niskopodwoziowe, wywrotki, skończywszy na naczepach cysternach.
– Nie jesteśmy bardzo dużym producentem z taśmową produkcją standardowych pojazdów” – wyjaśnia Hannes Nachtelberger – „My wytwarzamy mniejsze ilości pojazdów dopasowanych do konkretnych potrzeb klientów i oferujemy mu szerszy asortyment. Taka jest nasza filozofia”.
Komentarze