Pod koniec czerwca odbyła się światowa premiera ciężarówki Mercedes-Benz eActros, natomiast 7 października z taśmy produkcyjnej w nowym Future Truck Center zakładu w Wörth zjechał jej pierwszy seryjny egzemplarz.
Centralnym punktem produkcji seryjnej eActrosa jest Future Truck Center – hala produkcyjna w budynku 75, którą uroczyście oddano do użytku wraz z rozpoczęciem produkcji seryjnej. W tym miejscu odbywać się będzie także elektryfikacja kolejnych ciężarówek Mercedes-Benz o neutralnej emisji CO2. Na drugą połowę 2022 r. zaplanowano rozpoczęcie produkcji seryjnej pojazdu eEconic, zaprojektowanego do zastosowań komunalnych. Na rok 2024 przewiduje się gotowość do produkcji seryjnej eActrosa LongHaul, przeznaczonego do transportu dalekobieżnego.
– Dzisiejsze rozpoczęcie seryjnej produkcji eActrosa jest namacalnym dowodem na to, że poważnie myślimy o transporcie bezemisyjnym. eActros, jako pierwsza seryjna ciężarówka marki Mercedes-Benz z akumulatorowym napędem elektrycznym, oraz powiązane z nim usługi są dla nas i naszych klientów ogromnym krokiem na drodze do osiągnięcia neutralności emisji CO2 w drogowym transporcie towarowym. Pojazd ten ma także szczególne znaczenie dla fabryki w Wörth i jej dalszego kierunku rozwoju. Już dziś wkraczamy w przyszłość produkcji samochodów ciężarowych Mercedes-Benz i chcemy tu znacznie rozszerzać produkcję seryjną naszych elektrycznych samochodów ciężarowych – stwierdziła Karin Rådström, członek zarządu Daimler Truck AG, odpowiedzialna za Mercedes-Benz Trucks.
– Wraz z rozpoczęciem seryjnej produkcji eActrosa w zakładzie w Wörth nasz kraj związkowy robi kolejny ważny krok w kierunku realizacji wizji przyszłościowej mobilności ludzi i towarów. eActros, jako produkt powstający w Nadrenii-Palatynacie, stanowi również zabezpieczenie łańcucha tworzenia wartości przemysłowej w naszym kraju związkowym i jest istotnym znakiem dowodzącym, że możemy z powodzeniem sprostać transformacji w przemyśle motoryzacyjnym – podkreśla Daniela Schmitt, minister gospodarki i transportu Nadrenii-Palatynatu.
– To historyczna chwila zarówno dla naszego zakładu, jak i dla całego regionu. W naszej fabryce, ulokowanej w południowym Palatynacie, rodzi się transport jutra. Powstaną nowe miejsca pracy i nowe profile zawodowe dla pracowników, a wraz z nimi możliwości doskonalenia zawodowego i podnoszenia kwalifikacji. Wspólnie kształtujemy trwającą transformację naszego zakładu – mówi Thomas Zwick, przewodniczący rady zakładowej fabryki Mercedes-Benz w Wörth.
Technicznym sercem eActrosa jest jednostka napędowa z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Oba silniki zapewniają imponujący komfort oraz wysoką dynamikę jazdy, natomiast cichy i bezemisyjny napęd elektryczny umożliwia jednocześnie realizację dostaw w godzinach nocnych, a ponadto pozwala na wjazd do centrów miast, w których obowiązuje zakaz ruchu pojazdów z silnikiem wysokoprężnym.
Zależnie od wariantu eActros czerpie energię z trzech lub czterech pakietów akumulatorowych, umożliwiających mu przejechanie nawet 400 km. eActrosa można ładować prądem o mocy do 160 kW – po podłączeniu do zwykłego terminalu szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A, ładowanie jego trzech pakietów akumulatorowych z poziomu 20 do 80 procent zajmuje nieco ponad godzinę. Oznacza to, że pod względem dyspozycyjności i wydajności eActros jest doskonale przygotowany do codziennej eksploatacji w transporcie dystrybucyjnym.
Aby wspierać firmy transportowe na każdym etapie ich drogi do elektromobilności, Mercedes-Benz Trucks włączył eActrosa w kompleksowy system, obejmujący również ofertę doradczą i usługową dla klientów, umożliwiającą maksymalne wykorzystanie pojazdu, optymalizację kosztów całkowitych oraz stworzenie infrastruktury ładowania. Ponadto ten elektryczny samochód ciężarowy wyróżnia się wysokim poziomem cyfryzacji i łączności sieciowej.
W przypadku eActrosa, Mercedes-Benz Trucks skoncentrował się na bezpieczeństwie czynnym, wyposażając go standardowo na przykład w system MirrorCam, asystenta martwego pola S1R czy asystenta hamowania awaryjnego Active Brake Assist (ABA) piątej generacji z funkcją rozpoznawania pieszych, a także na wyzwaniach związanych z pojazdami elektrycznymi i systemami wysokiego napięcia (HV).
W pierwszej kolejności seryjny model eActrosa będzie dostępny w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, we Włoszech, Hiszpanii, Francji, Holandii, Belgii, Wielkiej Brytanii, Danii, Norwegii i Szwecji. Następnie dołączą kolejne rynki.
Future Truck Center
– Transformacja techniczna naszej branży w kierunku samochodów ciężarowych o lokalnie neutralnej emisji CO2 oznacza również ogromne zmiany dla naszych zakładów i naszej produkcji. Rozpoczęcie seryjnej produkcji eActrosa nie jest dla nas zwykłym rozruchem, ale prawdziwym nowym początkiem. Nasz tzw. system fullflex umożliwia włączenie elektrycznych samochodów ciężarowych w już istniejący system produkcji. W ten sposób zakład może efektywnie i jeszcze szybciej dostosowywać się do konkretnego zapotrzebowania rynkowego oraz niezawodnie spełniać wysokie standardy jakościowe Mercedes-Benz – stwierdził Sven Gräble, szef Mercedes-Benz Trucks Operations.
Zanim egzemplarz eActrosa trafi do elektryfikacji w Future Truck Center, zostaje włączony w produkcję na istniejącej linii montażowej, obok ciężarówek z napędem konwencjonalnym. Zasadniczo budowa różnych typów pojazdów ma być jak najbardziej zintegrowana, a podstawowa konstrukcja montowana na jednej linii – niezależnie od tego, czy montuje się konwencjonalny silnik spalinowy, czy elektryczny układ napędowy.
Następnie eActros trafia do Future Truck Center, gdzie odbywa się elektryfikacja pojazdu. W ostatnich miesiącach prowadzono tu przygotowania do wdrożenia nowych procesów produkcyjnych. Obejmowały one m.in. budowę nowej linii montażowej, na której realizowane są kolejne etapy montażu eActrosa. Oprócz akumulatorów wysokiego napięcia, na różnych etapach produkcji montowane są inne komponenty wysokiego napięcia, w tym moduł ładowania, stanowiący interfejs łączący pojazd i jego akumulator ze stacją ładowania. W Future Truck Center, po zmontowaniu wszystkich komponentów, następuje uruchomienie całego systemu, po czym ciężarówka jest zdolna do jazdy. Do wykończenia i kontroli końcowej pojazd zostaje ponownie włączony w regularny proces produkcji.
Nowe procesy produkcyjne pociągają za sobą również nowe wymagania w zakresie kwalifikacji i dalszego rozwoju zawodowego pracowników. W zakładowym centrum kształcenia i doskonalenia zawodowego w Wörth, począwszy od 2018 r., już ponad 2500 pracowników podniosło swoje kwalifikacje w dziedzinie pojazdów z instalacją wysokiego napięcia i komponentów wysokonapięciowych – uzyskując kompetencje niezbędne do montażu samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym.
Zakład Mercedes-Benz w Wörth
Na początek eActros – po nim pojawią się kolejne modele. W połowie lipca przedstawiciele kierownictwa i rady zakładowej uzgodnili pakiet przyszłościowy, obejmujący ekologiczną seryjną produkcję samochodów ciężarowych z akumulatorowym napędem elektrycznym i napędem na ogniwa paliwowe w fabryce Mercedes-Benz w Wörth, a także kwestie rozwoju i doskonalenia zawodowego pracowników w ramach tej transformacji oraz dalszej cyfryzacji zakładu. Daimler Truck stawia na zakład w Wörth, który w dłuższej perspektywie odegra w przedsiębiorstwie ważną rolę w ramach transformacji prowadzącej do neutralności transportu pod względem emisji CO2. Decyzja o produkowaniu w Wörth bezemisyjnych ciężarówek zapewni zakładowi długofalowe wykorzystanie mocy produkcyjnych i stabilność zatrudnienia.
– W najbliższych latach nasza wysoce elastyczna organizacja procesu produkcyjnego zapewni fabryce Mercedes-Benz w Wörth możliwość efektywnego produkowania zarówno ciężarówek konwencjonalnych, jak i tych o lokalnie neutralnej emisji CO2 – a tym samym konkurencyjność całego zakładu. Wörth staje się ośrodkiem transportu przyszłości w sieci produkcyjnej samochodów ciężarowych Mercedes-Benz. Łączymy nasze techniczne know-how z najwyższą elastycznością, a więc również z wydajnością produkcji, a wszystko to w neutralnej pod względem emisji CO2, zdigitalizowanej fabryce, wyposażonej w odpowiednią logistykę i infrastrukturę – mówi Dr Andreas Bachhofer, szef zakładu i produkcji w Wörth.
Komentarze