Coca-Cola HBC Polska od 2010 roku podejmuje działania mające zmniejszyć szkodowość generowaną przez auta używane w firmie. W osiągnięciu tego celu pomaga system Mobileye, który ostrzega przez kolizjami i kontroluje styl jazdy kierowców, wysyłając informacje o ich zachowaniu do specjalnej bazy danych. Narzędzie cały czas motywuje kierowców do bezpiecznej jazdy, co przekłada się na oszczędności dla firmy.
Ostrzega kierowców
Kamera umieszczona na przedniej szybie współpracuje z komputerem odczytującym odpowiednie parametry samochodu (prędkość, hamulec, kierunkowskazy), analizuje odległość od poprzedzającego pojazdu na specjalnym wyświetlaczu, informuje kierowcę o zbyt małej odległości lub niebezpieczeństwie kolizji.
Urządzenie rozpoznaje też pieszych i rowerzystów, znajdujących się na jezdni oraz pasy ruchu, co zapobiega niekontrolowanemu lub choćby niesygnalizowanemu zjechaniu na przeciwny pas. System równocześnie wysyła komunikaty o błędach konkretnego kierowcy do specjalnej bazy danych. Zebrane dane pokazują jaki jest styl jazdy kierowcy, jakie popełnia błędy i daje możliwość kontrolowania postępów prowadzącego pojazd w zwalczaniu złych nawyków prowadzenia samochodu.
Taniej i bezpieczniej
W 2010 roku Polska i Chorwacja jako ochotnicy z Grupy Coca-Cola HBC przystąpili do pierwszej fazy testów, montując urządzenia w 5 samochodach w każdym kraju. Celem testu było sprawdzenie stylu jazdy, ograniczenie ilości alarmów, ustalenie maksymalnej dopuszczalnej ilości alarmów, tak aby kierowca został zmotywowany do maksymalnego ograniczenia ilości błędów popełnianych podczas jazdy.
– „System udowodnił, że początkowe złe nawyki jazdy szybko zostały zmienione na poprawne. Dodatkowym atutem było mniejsze zużycie paliwa oraz wyeliminowanie liczby szkód na tych samochodach. Faza testów trwała 12 miesięcy” – mówi Marek Wilk, National Fleet Manager w Coca-Cola HBC Polska.
Druga faza testów została wdrożona w 2011 r. Test został rozszerzony o kolejne dwa kraje Węgry i Bośnię. W drugim teście brało udział już 150 pojazdów (50 z Polski). W trzeciej, obecnej fazie, trwa montaż urządzeń we wszystkich nowych pojazdach, które będą używane przez Coca-Cola HBC we wszystkich krajach.
System Mobileye przynosi firmie Coca-Cola HBC Polska takie korzyści, jak: bezpieczeństwo kierowców i innych użytkowników dróg, poprawa stylu jazdy kierowców, oszczędności paliwa, mniejsze koszty napraw samochodów.
– „Specyfika pracy kierowców firmowych w firmie z branży FMCG jest ściśle związana z koniecznością osiągania określonych wyników sprzedażowych (realizacji „targetów”) a w związku z tym ciągły pośpiech kierowców i mnóstwo obowiązków sprawiają, że floty z sektora FMCG należą do grupy o podwyższonym ryzyku. Zmiana polityki handlowej firmy jest niełatwa lub wręcz niemożliwa gdyż to w końcu wyniki sprzedażowe liczą się najbardziej … i co w takiej sytuacji? No cóż, można wprowadzać wiele metod motywowania kierowców do bezpieczniejszej jazdy i firmy je stosują, niejednokrotnie z sukcesem, ale takie programy wymagają olbrzymiego zaangażowania organizacyjnego i żelaznej konsekwencji. Bez tych dwóch rzeczy najprawdopodobniej cały wysiłek pójdzie na marne.” – powiedział Piotr Nawrocki, Regional Manager Poland, Slovakia, Czech Republic, Hungary & Baltic States w Mobileye Group Company.
Komentarze