Solaris prezentuje 4 bezemisyjne autobusy na targach Transexpo

, 29 października 2021, 13:48

Podczas XV Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego Transexpo, Solaris Bus & Coach zaprezentował cztery autobusy zeroemisyjne.

Na targach Transexpo 2021 producent pokazuje swoje najnowsze rozwiązania. Dwa z nich to niskowejściowe modele, Solaris Urbino 15 LE electric oraz mający swoją premierę zaledwie miesiąc temu, Solaris Urbino 9 LE electric. Trzeci z prezentowanych pojazdów to wodorowy Solaris Urbino 12 hydrogen. Firma Solaris prezentuje również na targach w Kielcach autobus szkolny z napędem elektrycznym.

Solaris Urbino 15 LE electric

Zeszłoroczna premiera Solaris Urbino 15 LE electric wyznaczyła nowy etap rozwoju marki Solaris – Urbino electric po raz pierwszy wyjechał poza granice miasta. Głównym celem przyświecającym inżynierom Biura Badań i Rozwoju firmy Solaris, którzy pracowali nad stworzeniem Urbino 15 LE electric, było opracowanie konstrukcji autobusu, który będzie mógł być wykorzystywany zarówno jako autobus miejski, jak i w przewozach międzymiastowych.

Trójosiowe Urbino spełnia wymagania zarówno pierwszej, jak i drugiej klasy pojazdów, a także obu kategorii jednocześnie. Dzięki bateriom Solaris High Energy o łącznej pojemności ponad 600 kWh Urbino 15 LE electric może pokonać dystans nawet kilkuset kilometrów na jednym ładowaniu. Klimatyzacja z pompą ciepła pozwala ponadto zwiększyć efektywność energetyczną pojazdu.

Sercem 15-metrowego autobusu jest elektryczny silnik centralny o mocy 300 kW. Dla jeszcze większej sprawności i mniejszego zużycia energii instalację napędową wykonano w technologii SiC, czyli z wykorzystaniem układów opartych o węglik krzemu.

Solaris Urbino 9 LE electric

Najmłodszy członek elektrycznej rodziny Solaris Urbino – 9-metrowy, niskowejściowy autobus elektryczny został zunifikowany z pozostałymi pojazdami IV generacji. Także ten model został skonstruowany w taki sposób, by można go było dopasować do wymogów homologacyjnych w klasie I lub II.

Urbino 9 LE electric wyposażony jest w elektryczny silnik centralny o maksymalnej mocy chwilowej 220 kW. W prezentowanym modelu układ napędowy zasila energia pochodząca z zestawu baterii Solaris High Energy o pojemności ponad 350 kWh. Urbino 9 LE electric został wyposażony w ogrzewanie hybrydowe. Zamontowanie dodatkowych magazynów energii oraz optymalizacja jej zużycia pozwala na pokonywanie dużo większych dystansów na jednym ładowaniu, niż było to możliwe w przypadku modelu Urbino 8,9 LE electric.

Solaris Urbino 12 hydrogen

Solaris Urbino 12 hydrogen cieszy się w ostatnim czasie rosnącą popularnością. Pierwszym polskim miastem, które stanie się pionierem w korzystaniu z energii wodorowej w transporcie miejskim, jest Konin. Umowa, podpisana w lipcu tego roku, zakłada dzierżawę pojazdu na okres 4 lat. Urbino 12 hydrogen trafi do Konina w 2022 roku. Tam też, do końca 2021 roku, powstanie pierwsza ogólnodostępna stacja tankowania wodoru w Polsce.

– Coraz więcej miast silnie inwestuje w nowoczesny i czysty transport publiczny. Cieszę się, że Solaris może być częścią tego procesu, oferując swoje najnowsze bezemisyjne pojazdy. Wodór ma szansę stać się jednym z filarów transformacji transportu publicznego w całej Europie. Wszystkie bezemisyjne technologie mogą się perfekcyjnie uzupełniać i czerpać z postępu technologicznego napędów elektrycznych i ich komponentów – powiedział Petros Spinaris, członek zarządu Solaris Bus & Coach odpowiedzialny za obszar Sprzedaży, Marketingu i Customer Service.

Solaris Urbino 12 hydrogen wyposażony jest w ogniwo paliwowe, które pełni funkcję miniaturowej elektrowni wodorowej na pokładzie pojazdu. Dzięki zastosowanej technologii autobus ma możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu aż 350 km. Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody i przekazywana jest bezpośrednio do układu napędowego, którym jest oś z elektrycznymi silnikami. Jedynymi produktami reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna.

W autobusie wykorzystano zestaw ogniw paliwowych o mocy 70 kW. Dodatkowo wyposażono go w niewielkich rozmiarów baterię trakcyjną Solaris High Power o pojemności 30 kWh. Jej zadaniem jest wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Bateria ładowana jest energią pochodzącą z wodoru oraz poprzez rekuperację z procesu hamowania.

Niezbędny do zasilania autobusu wodór magazynowany jest w pojeździe Urbino 12 hydrogen w postaci gazowej pod ciśnieniem 350 bar, w umieszczonych na dachu zbiornikach o łącznej pojemności 1560 litrów. Na końcu każdego ze zbiorników zamontowany jest zawór wielofunkcyjny zawierający szereg zabezpieczeń.

Szkolny autobus elektryczny

Autobus szkolny z napędem elektrycznym to model Solaris Urbino 12 electric, który został dostosowany do przewozu uczniów. Prezentowany na targach model na co dzień wozi dzieci do szkoły na terenie gminy Gręboszów. Pojazd trafił do klienta w 2020 roku i jest jednym z nielicznych szkolnych e-busów tej klasy, jakie można spotkać na europejskich drogach.

Pomarańczowe, szkolne Urbino 12 electric zostało zaopatrzone w tablice informujące o przewozie dzieci, znajdujące się na przedniej i tylnej ścianie pojazdu. Dostęp na pokład umożliwiają dwa wejścia, których otwarciu towarzyszy sygnał akustyczny. Pomarańczowy świetlny „kogut” na dachu zapala się automatycznie, gdy drzwi autobusu są otwarte.

Elektryczny „gimbus” pomieści 41 młodych pasażerów na pokładzie. Wszystkie siedzenia w autobusie są wyposażone w pasy bezpieczeństwa. Autobus jest w pełni przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. W „e-gimbusie” zastosowano baterie Solaris High Energy+ o łącznej pojemności niemal 240 kWh. Z kolei za napęd odpowiada oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o mocy 125 kW każdy.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!