Sektor naczep i przyczep branży TSL złapał oddech po walce z wieloma wyzwaniami roku 2020, które znacząco odbiły się na wynikach finansowych. W 2021 roku pomimo wysokich wyników odnotowanych przez producentów przyczep i naczep idealnie nie było. Do pełni szczęścia przyczyniły się, podobnie jak w sektorze samochodów ciężarowych, problemy z dostępnością surowców, komponentów czy zerwane łańcuchy dostaw.
Wzrost wolumenów sprzedaży i przychodów został przyhamowany dopiero wraz z zaburzeniami dostępności komponentów i surowców. Najpierw musieli czekać producenci, niedługo później klienci. Mniejsza dostępność elementów składowych potrzebnych do produkcji wpłynęła na ich rekordowe ceny, a to z kolei przełożyło się na wzrost cen końcowych produktów.
Sprzedaż nowych przyczep i naczep w Polsce – 2021 r.
W 2021 roku przekroczono sześciocyfrowy próg sprzedaży. Nowych naczep i przyczep wszystkich rodzajów zarejestrowano łącznie 106 809. Jest to wynik lepszy prawie równo o 1/3 (33,4%) w stosunku do słabego 2020 roku. W kategorii przyczep odnotowano wzrost o 18,7%. Jest to jedna z niewielu podkategorii branży motoryzacyjnej, która w ogólnym rozrachunku nie zakończyła roku pod kreską ze względu na ówczesną stosunkowo wysoką sprzedaż przyczep lekkich (wzrost o 7,1%) i rolniczych (wzrost o 23,1%).
Pierwsze rejestracje nowych przyczep i naczep (w tym przyczepy lekkie) | |||
Rok | 2021 | 2020 | % zmiana r/r |
Razem przyczepy | 77 505 | 65 308 | 18,7% |
przyczepy ciężarowe | 13 965 | 10 743 | 30,0% |
przyczepy specjalne | 2 307 | 1 466 | 57,4% |
przyczepy lekkie | 52 587 | 46 476 | 13,1% |
przyczepy ciężarowe rolnicze | 8 644 | 6 621 | 30,6% |
przyczepy inne | 2 | 2 | 0,0% |
Razem naczepy | 29 304 | 14 738 | 98,8% |
naczepy ciężarowe | 29 289 | 14 726 | 98,9% |
naczepy specjalne | 15 | 12 | 25,0% |
RAZEM PRZYCZEPY I NACZEPY | 106 809 | 80 046 | 33,4% |
Kategoria naczep ciężarowych jest najbardziej interesująca i zdecydowanie zdominowała tegoroczne zestawienie. Sprzedaż pojazdów z tego segmentu była motorem napędowym wzrostu całego sektora – poziom rejestracji wzrósł niemal dwukrotnie, bo o 98,8% z wynikiem 29 273 sztuk.
Biorąc pod uwagę tylko segment ciężarowy, przyczep i naczep sprzedano o 95% więcej niż rok wcześniej. Samych przyczep o DMC powyżej 3,5t przybyło 61%, zaś naczep rekordowe 99%. Zainteresowanie klientów było na tyle wysokie, że poziom sprzedaży osiągnięty w 2020 roku przekroczono już w lipcu. Co więcej, był wyższy niż w roku 2018 (26 tys.) i 2019 (23 tys.).
Pierwsze rejestracje nowych przyczep i naczep (ciężarowych i specjalnych) | |||
Rok | 2021 | 2020 | % zmiana r/r |
Razem przyczepy | 2 771 | 1 718 | 61,3% |
Przyczepy ciężarowe | 2 740 | 1 690 | 62,1% |
Przyczepy specjalne | 31 | 28 | 10,7% |
Razem naczepy | 29 286 | 14 727 | 98,9% |
Naczepy ciężarowe | 29 273 | 14 716 | 98,9% |
Naczepy specjalne | 13 | 11 | 18,2% |
RAZEM NACZEPY I PRZYCZEPY | 32 057 | 16 445 | 94,9% |
Sprzedaż przyczep i naczep w Polsce – ranking marek
W ogólnym rankingu sprzedaży przyczep i naczep powyżej 3,5t ponownie najpopularniejsza była marka Schmitz Cargobull, która wydała klientom łącznie 8 365 sztuk pojazdów. Jest to wynik ponad dwukrotnie lepszy niż przed rokiem, sprzedaż wzrosła o 138% r./r.
W pierwszej piątce rankingu sprzedaży nie doszło do żadnych przetasowań. Na drugim miejscu ponownie znalazła się marka Krone z liczbą 6 111 sztuk wydanych klientom. W tym przypadku również odnotowano ponad dwukrotny wzrost sprzedaży (o 118%). Tylko te 2 marki mają łącznie 45% udziału procentowego w rynku.
Polska marka Wielton, która znalazła się na trzeciej lokacie, również może się poszczycić podwojeniem wyniku (równo o 100%). Poziom rejestracji nowych przyczep i naczep wyniósł w tym przypadku 4080 sztuk. Tuż za podium uplasowała się marka Koegel z wynikiem 2814 pojazdów dostarczonych klientom i wzrostem sprzedaży o 121%. Pierwszą piątkę zamyka marka Schwarzmueller, która odnotowała sprzedaż na poziomie 1179 sztuk i wzrost o 73% względem ubiegłego roku.
Co ciekawe, warto odnotować wzrost sprzedaży marki Chereau. Firma ta w 2020 roku dostarczyła klientom raptem 14 sztuk swoich pojazdów, by w tym roku sprzedać ich 236. Wynik nie jest imponujący pod względem sprzedanych sztuk, ale pod względem wzrostu procentowego już tak, wyniósł 1585,7%.
- SCHMITZ CARGOBULL 8 365 (+137,5%)
- KRONE 6 111 (+118,3%)
- WIELTON 4 080 (+99,7%)
- KOEGEL 2 814 (+121,1%)
- SCHWARZMUELLER 1 179 (+72,6%)
Ranking sprzedaży nowych przyczep i naczep (ciężarowe i specjalne) | ||||||
Pozycja | Marka | 2021 | 2020 | Zmiana % r/r | ||
Ogółem | Udział % | Ogółem | Udział % | |||
1 | SCHMITZ CARGOBULL | 8365 | 26,09% | 3522 | 21,42% | 137,5% |
2 | KRONE | 6111 | 19,06% | 2799 | 17,02% | 118,3% |
3 | WIELTON | 4080 | 12,73% | 2043 | 12,42% | 99,7% |
4 | KOEGEL | 2814 | 8,78% | 1273 | 7,74% | 121,1% |
5 | SCHWARZMUELLER | 1179 | 3,68% | 683 | 4,15% | 72,6% |
6 | KAESSBOHRER | 807 | 2,52% | 447 | 2,72% | 80,5% |
7 | WECON | 725 | 2,26% | 379 | 2,30% | 91,3% |
8 | BODEX | 685 | 2,14% | 648 | 3,94% | 5,7% |
9 | BERGER | 480 | 1,50% | 137 | 0,83% | 250,4% |
10 | GNIOTPOL | 478 | 1,49% | 314 | 1,91% | 52,2% |
11 | ZASŁAW | 477 | 1,49% | 337 | 2,05% | 41,5% |
12 | FLIEGL | 413 | 1,29% | 272 | 1,65% | 51,8% |
13 | KEMPF | 387 | 1,21% | 380 | 2,31% | 1,8% |
14 | INTER CARS – FEBER | 338 | 1,05% | 236 | 1,44% | 43,2% |
15 | CIMC | 303 | 0,95% | 176 | 1,07% | 72,2% |
16 | REDOS | 275 | 0,86% | 155 | 0,94% | 77,4% |
17 | MEGA | 273 | 0,85% | 178 | 1,08% | 53,4% |
18 | CHEREAU | 236 | 0,74% | 14 | 0,09% | 1585,7% |
19 | MHS | 232 | 0,72% | 199 | 1,21% | 16,6% |
20 | BENALU | 198 | 0,62% | 80 | 0,49% | 147,5% |
Pozostałe | 3201 | 10,0% | 2173 | 13,2% | 47,3% | |
OGÓŁEM | 32057 | 100% | 16445 | 100% | 94,9% |
Ranking sprzedaży przyczep i naczep – według segmentu
W przypadku rankingu segmentów zaskoczenia być nie powinno. Najczęściej zamawianym modelem przyczep i naczep w 2021 roku były platformy i zabudowy skrzyniowe (w tym kurtynowe i skrzyniowo-plandekowe). W roku wzrostowym przybyło ich o 17 885 sztuk (o 123% więcej). Udział w rynku tego segmentu również się zwiększył z 49 do 56%. Najwięcej tego typu naczep i przyczep wydała marka Krone (4 302 sztuk, wzrost o 118%), następnie Schmitz Cargobull (4 020 sztuk, wzrost o 165%), Wielton (2 805 sztuk, wzrost o 135%) oraz Koegel (2 672 sztuk, wzrost o 130%).
Na drugim miejscu uplasował się segment przyczep i naczep typu furgon z wynikiem 6 687 sztuk i wzrostem na poziomie 118% (w tym 3 317 chłodni, 2111 izoterm i 1255 furgonów uniwersalnych) Udział tego segmentu w rynku wzrósł z 19 do 21%. Najwięcej chłodni i izoterm wydała swoim klientom marka Schmitz Cargobull (odpowiednio 2054 chłodnie i 1702 izotermy), Krone (841 chłodni i 406 izoterm).
Na ostatnim miejscu podium znalazły się wywrotki, których przybyło o 3 291 sztuk (+31% wzrostu r./r.). Tutaj odnotowano jednak spadek poziomu udziału w rynku do 10%, o 5 mniej niż rok wcześniej. Najwięcej pojazdów tego segmentu wydała marka Bodex (550 sztuk, wzrost o 9%), Wielton (527 sztuk, wzrost o 67%), Kempf (386 sztuk, wzrost +2%), Schmitz Cargobull (339 sztuk, wzrost o 42%) i Inter Cars – Feber (336 sztuk, wzrost o 46%).
W całej grupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t , zarejestrowano także w 2021 roku 746 cystern (+29%) i 454 kłonicowych (+40%).
- Platforma/skrzynia 17 885 sztuk (+123%)
- Furgony 6 687 sztuk (+118%)
- Wywrotki 3 291 sztuk (+31%)
- Cysterny 746 sztuk (+29%)
- Kłonicowa 454 sztuk (+40%)
O komentarze dotyczące sprzedaży naczep i przyczep w 2021 r. poprosiliśmy wszystkich wiodących producentów. Otrzymane odpowiedzi będziemy dodawać na bieżąco, aktualizując artykuł.
Rok 2021 jest rokiem odbicia branży po fatalnym roku covidowym, w którym odnotowano masowe spadki sprzedaży. Jak oceniacie państwo ten rok z perspektywy producenta?
– Z naszej perspektywy porównanie roku 2021 do 2020 wygląda inaczej niż w przypadku naszej konkurencji. Nasza firma rok 2020 jako jedna z niewielu zakończyła ze wzrostem. Rok 2021 to utrzymanie tego trendu, udało nam się zwiększyć sprzedaż i utrzymać pozycję lidera jeżeli chodzi o sprzedaż naczep wywrotek. Patrząc na zainteresowanie klientów zakupem nowych naczep można odnieść wrażenie, że rynek jest daleki od nasycenia się. Znaczącą nowością jaką wprowadziliśmy na rynek jest naczepa typu half-pipe ze skrzynią wykonaną ze stali Hardox 500 Tuf – mówi Damian Stępień z działu sprzedaży firmy Bodex.
Na jakie konfiguracje naczep i przyczep najczęściej decydowali się klienci i czy w 2021 roku doszło do zauważalnych zmian w decyzjach zakupowych względem 2020 roku? Np. wynikających z ograniczonej dostępności.
– W ubiegłym roku niezmiennie oferowaliśmy naszym klientom możliwość skonfigurowania swojego pojazdu. Zauważalną zmianą był wzrost zainteresowania naczepami do transportu złomu, co wynika z sytuacji jaka zapanowała na rynku stali. Bardzo dużą popularnością cieszyły się również naczepy niskopodwoziowe, naczepy do transportu drobiu oraz oczywiście nasz czołowy produkt, czyli wywrotki do transportu płodów rolnych – mówi Damian Stępień z działu sprzedaży firmy Bodex.
Jak mocno sytuacja z brakiem dostępności surowców odbiła się na poziomie sprzedaży w tym roku? Szacunkowo o ile procent sprzedaż mogłaby jeszcze wzrosnąć w przypadku lepszej dostępności naczep/przyczep?
– Sytuacja na rynku podzespołów cały czas jest daleka od normalności. Udało nam się zabezpieczyć odpowiednie ilości podzespołów aby uniknąć przestojów związanych z brakami dostaw. Pomijając bezpośredni wpływ na produkcję naczep jest też wpływ pośredni – na rynku brakuje ciągników siodłowych przez co klienci wstrzymują się z zamówieniem naczepy. Trudno tutaj mówić o wzroście sprzedaży przy lepszej dostępności podzespołów bo pod uwagę trzeba wziąć moce produkcyjne danej firmy, ale zdecydowanie na rynku jest ogromne zapotrzebowanie na naczepy – mówi Damian Stępień z działu sprzedaży firmy Bodex.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Dani, 15 grudnia 2022, 13:02 0 0
A nikt nie wspomnial o naczepach specjalistycznych CMT Chojnice. Tego nie da sie wyprodukowac masowo jak liderzy ale jest istotnym odlamem produkcji
Odpowiedz