Podczas tegorocznej wystawy IAA 2012 zaprezentowany zostanie nowy pojazd Metropolis – samochód ciężarowy, który ma w sposób cichy i ekologiczny zaspokoić potrzeby transportu w miastach.
Duże miasta muszą sobie radzić z wyzwaniami, jakie niesie ze sobą szybki przyrost liczby mieszkańców, przy jednocześnie rosnących wymaganiach w zakresie utrzymania czystości powietrza i redukcji poziomu hałasu. Należy wiec przewidzieć konieczność wprowadzania i rozszerzania stref, w których będzie obowiązywał całkowity zakaz emisji szkodliwych substancji. Do takich miejsc będą mogły więc dojechać wyłącznie pojazdy będące w stanie pokonać zaprogramowaną trasę w sposób ekologiczny i cichy.
Metropolis jest wspólnym projektem badawczym MAN oraz Benteler Engineering Services, poświęconym technicznej możliwości realizacji koncepcji samochodu, który będzie spełniał wszystkie przyszłe wymagania stawiane samochodom ciężarowym w eksploatacji miejskiej.
Metropolis to napędzany silnikiem elektrycznym pojazd ciężarowy zbudowany w oparciu o model MAN TGS 6×2-4. Silnik elektryczny o mocy 203 kW napędza tylne koła samochodu za pośrednictwem dwubiegowej przekładni automatycznej. Podzespoły dodatkowe, takie jak wspomaganie układu kierowniczego, sprężarka powietrzna i pompa hydrauliczna oraz klimatyzacja są zależnie od potrzeb zasilane prądem elektrycznym za pośrednictwem systemu zarządzania energią, co gwarantuje oszczędne sterowanie ich pracą. Kolorowy wyświetlacz, umieszczony w kokpicie, informuje kierowcę o bieżących wartościach parametrów elektrycznych samochodu, takich jak na przykład stopień odzyskania energii, stan akumulatora i status ładowania. Wszystko to ma sprawić, że MAN Metropolis będzie poruszał się wydajnie i ekologicznie.
Modułowy akumulator litowo-jonowy o maksymalnej pojemności 105 kWh umożliwia ładowanie bezpośrednio z gniazda sieciowego. Zasobnik energii jest zamontowany pod kabiną kierowcy, w miejscu, gdzie w konwencjonalnych pojazdach ciężarowych umieszcza się silnik wysokoprężny.
Ciężar zaoszczędzony w związku z rezygnacją z konwencjonalnego silnika do pojazdów ciężarowych oraz przekładni kompensuje ciężar systemu hybrydowego do tego stopnia, że samochód ma taką samą masę własną, jak seryjna wersja MAN TGS 6×2-4.
Bateria, która musiałaby zapewnić całą energię wymaganą do eksploatacji pojazdu ciężarowego, wykorzystałaby znaczną część jego masy użytecznej. Z tego właśnie względu samochód testowy został wyposażony w tak zwany Range Extender, który w razie potrzeby dostarcza akumulatorowi energię wytwarzaną przez prądnicę.
Jako Range Extender wykorzystano silnik wysokoprężny, stosowany w samochodach osobowych. W samochodzie MAN Metropolis wykorzystano silnik V6 TDI o pojemności skokowej na poziomie 3 litrów dysponujący mocą 150 kW (204 KM). Jednostka stosowana w koncernie Volkswagen, zapewnia we współpracy z prądnicą wydajną produkcję energii elektrycznej.
MAN Metropolis zostanie pod koniec bieżącego roku włączony do dwuletniego programu testów praktycznych jako pojazd przeznaczony do wywozu śmieci.
(ak)
Komentarze