Koncepcja MAN Metropolis na targach IAA

, 3 września 2012, 12:12

Podczas tegorocznej wystawy IAA 2012 zaprezentowany zostanie nowy pojazd Metropolis – samochód ciężarowy, który ma w sposób cichy i ekologiczny zaspokoić potrzeby transportu w miastach.

Duże miasta muszą sobie radzić z wyzwaniami, jakie niesie ze sobą szybki przyrost liczby mieszkańców, przy jednocześnie rosnących wymaganiach w zakresie utrzymania czystości powietrza i redukcji poziomu hałasu. Należy wiec przewidzieć konieczność wprowadzania i rozszerzania stref, w których będzie obowiązywał całkowity zakaz emisji szkodliwych substancji. Do takich miejsc będą mogły więc dojechać wyłącznie pojazdy będące w stanie pokonać zaprogramowaną trasę w sposób ekologiczny i  cichy.

Metropolis jest wspólnym projektem badawczym MAN oraz Benteler Engineering Services, poświęconym technicznej możliwości realizacji koncepcji samochodu, który będzie spełniał wszystkie przyszłe wymagania stawiane samochodom ciężarowym w eksploatacji miejskiej.

Metropolis to napędzany silnikiem elektrycznym pojazd ciężarowy zbudowany w oparciu o model MAN TGS 6×2-4. Silnik elektryczny o mocy 203 kW napędza tylne koła samochodu za pośrednictwem dwubiegowej przekładni automatycznej. Podzespoły dodatkowe, takie jak wspomaganie układu kierowniczego, sprężarka powietrzna i pompa hydrauliczna oraz klimatyzacja są zależnie od potrzeb zasilane prądem elektrycznym za pośrednictwem systemu zarządzania energią, co gwarantuje oszczędne sterowanie ich pracą. Kolorowy wyświetlacz, umieszczony w kokpicie, informuje kierowcę o bieżących wartościach parametrów elektrycznych samochodu, takich jak na przykład stopień odzyskania energii, stan akumulatora i status ładowania. Wszystko to ma sprawić, że MAN Metropolis będzie poruszał się wydajnie i ekologicznie.

Modułowy akumulator litowo-jonowy o maksymalnej pojemności 105 kWh umożliwia ładowanie bezpośrednio z gniazda sieciowego. Zasobnik energii jest zamontowany pod kabiną kierowcy, w miejscu, gdzie w konwencjonalnych pojazdach ciężarowych umieszcza się silnik wysokoprężny.

Ciężar zaoszczędzony w związku z rezygnacją z konwencjonalnego silnika do pojazdów ciężarowych oraz przekładni kompensuje ciężar systemu hybrydowego do tego stopnia, że samochód ma taką samą masę własną, jak seryjna wersja MAN TGS 6×2-4.

Bateria, która musiałaby zapewnić całą energię wymaganą do eksploatacji pojazdu ciężarowego, wykorzystałaby znaczną część jego masy użytecznej. Z tego właśnie względu samochód testowy został wyposażony w tak zwany Range Extender, który w razie potrzeby dostarcza akumulatorowi energię wytwarzaną przez prądnicę.

Jako Range Extender wykorzystano silnik wysokoprężny, stosowany w samochodach osobowych. W samochodzie MAN Metropolis wykorzystano silnik V6 TDI o pojemności skokowej na poziomie 3 litrów dysponujący mocą 150 kW (204 KM). Jednostka stosowana w koncernie Volkswagen, zapewnia we współpracy z prądnicą wydajną produkcję energii elektrycznej.

MAN Metropolis zostanie pod koniec bieżącego roku włączony do dwuletniego programu testów praktycznych jako pojazd przeznaczony do wywozu śmieci.

 

(ak)


 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!