Euro NCAP ujawniło listę najlepszych i najgorszych samochodów dostawczych dostępnych na rynku europejskim, opartą na ocenie dopasowania i wydajności systemu zapobiegania wypadkom.
Obraz, który się wyłania, przedstawia poprawę wydajności i wyposażenia systemów bezpieczeństwa w samochodach dostawczych. Producenci dokonali bardziej znaczących zmian w swoich pojazdach. Efektem jest zdobycie przez Fiata Ducato platynowej oceny i jest to pierwszy van, który osiągnął najwyższą ocenę.
W ubiegłym roku Euro NCAP zwróciło uwagę na niski poziom wyposażenia samochodów dostawczych z zakresu bezpieczeństwa. Dostawczaki spędzają dużo czasu na drogach, gdzie ze względu na swoje rozmiary i masę stanowią większe zagrożenie dla mniejszych pojazdów i niechronionych użytkowników dróg w przypadku kolizji. Nowe przepisy zmuszą producentów samochodów dostawczych do zainstalowania w ciągu kilku lat podstawowych systemów unikania wypadku, które są już powszechnie dostępne w samochodach osobowych. W międzyczasie oceny samochodów dostawczych Euro NCAP mają na celu zachęcenie producentów do szybszego montowania bardziej zaawansowanych systemów.
W tym wydaniu Euro NCAP ponownie wzięło na warsztat dziewiętnaście samochodów dostawczych, co stanowi lwią część tego segmentu pojazdów sprzedawanych w Europie. Tylko jeden van został oceniony jako „Niezalecany”, w przeciwieństwie do pięciu w zeszłym roku. Chociaż Fiat Talento został wycofany z produkcji, Opel/Vauxhall Movano jest teraz budowany na nowej platformie Stellantis i zdobywa brązowy medal. Renault Master również zdobył w tym roku brązowy medal, dzięki niewielkim, ale godnym uwagi ulepszeniom systemów wspomagania prędkości i pasa ruchu. Jego bliźniak, Nissan Interstar (wcześniej NV400), również otrzymał te ulepszenia, jednak na razie nadal nie ma systemu autonomicznego hamowania awaryjnego (AEB), dzięki czemu pozostaje w kategorii Niezalecane.
Od czasu ostatniego testu Renault Trafic został przeprojektowany, a jego bezpieczeństwo znacznie się poprawiło. Teraz ma opcjonalnie dostępny system autonomicznego hamowania awaryjnego AEB, co pozwoliło na osiągnięcie srebrnego medalu. Tym samym czyniąc go jednym z najlepiej ulepszonych pojazdów w tym roku.
Nowy FIAT Ducato okazał się zdecydowanym zwycięzcą, zajmując pierwsze miejsce na tegorocznej liście. W zeszłym roku pojazd otrzymał brązowy medal, jednak przeszedł gruntowną modernizację z zakresu bezpieczeństwa. Obecnie wyposażony jest w zaawansowany zestaw czujników, oferujący AEB dla pieszych i rowerzystów. 88-procentowy wynik Ducato oznacza, że przeskoczył on konkurencję, stając się pierwszym komercyjnym vanem z platyną. Niestety, inne pojazdy Stellantis, z którymi Ducato dzieli platformę – Peugeot Boxer, Citroën Jumper i Opel Movano – nie otrzymały takiego samego wyposażenia i pozostają na niższych pozycjach medalowych.
Euro NCAP testuje samochody dostawcze z wyposażeniem bezpieczeństwa, które jest standardowe lub opcjonalne, więc oceny reprezentują najlepsze, jakich można oczekiwać od każdego pojazdu. Pod względem wyposażenia niewiele się zmieniło w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, a wyposażenie bezpieczeństwa jest nadal oferowane głównie jako opcja.
– Widzimy obiecujące oznaki, że samochody dostawcze są modernizowane za pomocą bardziej zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, zmniejszając lukę między segmentem samochodów osobowych i pojazdów użytkowych. Generalnie wygląda na to, że producenci zaczynają poważniej traktować bezpieczeństwo w tym segmencie i chociaż jest jeszcze długa droga do przebycia, to poziom bezpieczeństwa wzrasta – mówi Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Sporty, 24 sierpnia 2022, 8:32 0 0
Tymi rankingami i statystykami już od ponad dwóch dekad można sobie coś podetrzeć. To czysty marketing, nie mający przełożenia na walory użytkowe prezentowanych pojazdów. Przestańcie wreszcie oszukiwać ludzi!
Odpowiedz