Podczas IAA Show w Hanowerze, Renault Trucks zaprezentowało studium badawcze o tematyce oszczędności paliwa w pojazdach dalekobieżnych, rezultatem którego jest pojazd CX/03. Wysokiej jakości materiały, optymalna aerodynamika oraz innowacje technologiczne zastosowane w tym pojeździe zapowiadają kolejne badania producenta.
Projektanci chcieli, aby pojazd już na pierwszy rzut oka wyglądał na lekki, aerodynamiczny i wydajny, dlatego każdy jego element został dokładnie przeanalizowany. Przedni grill wykonano z włókna węglowego połączonego z aluminium. W środkowej części pojazdu zainstalowano wysuwany panel, który obniża się automatycznie wraz ze wzrostem prędkości. Panel ten pełni jednocześnie rolę bardzo niskiego spoilera, który zmniejsza prześwit, a 3 kierownice powietrza odprowadzają je na boki. Zmniejszone zostały także gabaryty lusterek bocznych, które przymocowano do pojazdu za pomocą wyprofilowanych wsporników. Projektanci udoskonalili również koła, schody do kabiny oraz kąt nachylenia przedniej szyby, który wynosi teraz 12 stopni. Wszystkie te działania mają na celu zmniejszenie oporów powietrza, co ma znaczący wpływ na poziom zużycia paliwa.
“Praca wykonana na CX/03 jest podporzadkowana osiągnięciu jak najdoskonalszej aerodynamiki, a nie skupia się na estetyce”– zaznaczył Hervé Bertrand, projektant Renault Trucks. “Głównym elementem ideologii Renault Trucks jest oszczędność paliwa, dlatego właśnie ta idea przyświecała nam podczas tworzenia nowego pojazdu. Chcemy, aby CX/03 nadał kierunek projektom badawczym, które zostaną przeprowadzone przez Renault Trucks w przyszłości”.
Aerodynamika tego pojazdu to nie tylko ciągnik. Naczepa także odgrywa kluczową rolę. Dzięki wynikom badań takich jak Optifuel Lab, projektantom z Renault Trucks udało się stworzyć naczepę o opływowym kształcie z osłonami międzyosiowymi zachodzącymi na koła oraz owiewki tylne, która w połączeniu z ciągnikiem przypomina kształtem kroplę wody.
Dużo uwagi poświęcono również elementom łączącym ciągnik z naczepą, mając na uwadze, że przestrzeń je oddzielająca generuje dodatkowe turbulencje. “Aby zredukować ten efekt, wymyśliliśmy system regulowanych osłon”wyjaśnił główny projektant Renault Trucks. “Kiedy pojazd znajduje się na drodze, ciągnik i naczepa stanowią jedną całość dzięki czemu przepływ powietrza jest bardziej płynny. Z drugiej strony, wykonywanie manewrów przy niskich prędkościach jest łatwiejsze, kiedy można schować nieprzydatne w tym momencie osłony”.
Aby ocieplić wizerunek pojazdu, projektanci postanowili dodać na boku pojazdu aluminiową tablicę w czerwonym kolorze “Czerwony to kolor kojarzący się z pasją. To także oficjalna barwa Renault Trucks”.
(pk)
Komentarze