W miniony piątek, premier Badenii – Wirtembergii Winfried Kretschmann, dokonał otwarcia pierwszego odcinka kolejowego, służącego Audi do transportu towarowego, nie zanieczyszczającego środowiska emisją CO2. Koncern będzie wykorzystywał trasę do transportu samochodów wyprodukowanych w zakładach Audi w Neckarsulm. Uroczystość jej uruchomienia była połączona z otwarciem odnowionego budynku dworca w Neckarsulm.
Premier Winfried Kretschmann dał zielonym lizakiem sygnał do odjazdu. Z Neckarsulm ruszył pierwszy transport kolejowy, który nie powodujący emisji CO2. Od teraz „Zielony Pociąg“, napędzany energią z odzysku, będzie przewoził wszystkie nowo wyprodukowane pojazdy, z fabryki Audi do (położonego nad Morzem Północnym) portu przeładunkowego w Emden. Wiodący przez całe Niemcy szlak kolejowy ma długość 693 km. W przeliczeniu na każde, przetransportowane w ten sposób auto, Audi zapobiegnie emisji 38 kg dwutlenku węgla. Biorąc pod uwagę roczne przewozy, oznacza to redukcję emisji CO2 o 3420 ton. Partnerem Audi w realizacji ekologicznego transportu towarowego jest DB Schenker Rail. Koncepcja „Eco Plus“ oznacza wykorzystanie do transportu na terenie Niemiec wyłącznie energii ekologicznej.
„Odtąd, dzięki nowej koncepcji logistycznej Eco Plus, dziesiątki tysięcy samochodów rocznie zostanie przetransportowanych przez całe Niemcy w ekologiczny sposób. Wszystko to za sprawą „Zielonego Pociągu“ z Neckarsulm do Emden, który odległość wynoszącą prawie 700 km pokona przy pomocy napędu wykorzystującego energię z odzysku. Oznacza to uniknięcie emisji ogromnych ilości dwutlenku węgla! Audi obrało słuszny kierunek. Pomoże nie tylko chronić środowisko, ale też zapewni konkurencyjność i miejsca pracy w zakładach Audi w Badenii-Wirtembergii“ – powiedział premier Winfried Kretschmann.
Zgromadzeni na uroczystości uruchomienia „Zielonego pociągu” goście mogli przekonać się, że zrównoważona logistyka i produkcja odgrywają w zakładach w Neckarsulm spore znaczenie. Kierownik fabryki, Fred Schulze, przedstawił specjalne prezentacje tematyczne. Można było zwiedzić nowe centrum logistyczne z automatycznym magazynem małych części (niem. AKL). Dziennie przeładowuje się w nim prawie 27 tys. pojemników, w których znajdują się np. sterowniki. Budynek magazynu jest szczególnie energooszczędny. Zastosowano w nim wiele rozwiązań technicznych przyjaznych dla środowiska. Ciepło odpadowe budynków gospodarczych, znajdujących się na terenie zakładów, jest wykorzystywane do ogrzewania podłogowego w magazynie. Inteligentne rozwiązania zastosowane w urządzeniach do obsługi regałów, jak np. odzyskiwanie energii hamowania i wyłączanie napędu, również pomagają zaoszczędzić energię elektryczną. Wszystkie energooszczędne środki podjęte w magazynie pozwalają na redukcję CO2 nawet o 500 ton rocznie.
Już od 2010 roku AUDI AG używa pociągu neutralnego pod względem emisji CO2, do przewozu samochodów z zakładów w Ingolstadt do Emden. Szlak transportowy do Emden to najintensywniej wykorzystywane połączenie wiodące z zakładów w Neckarsulm do portu przeładunkowego. Realizacja ekologicznego transportu na tym odcinku jest ważnym elementem strategii koncernu Audi, zmierzającego do coraz bardziej zrównoważonego sposobu produkcji.
(pk)
Komentarze