Telematyka receptą na problemy firm kurierskich

, 5 października 2012, 14:18

Zbyt długie dostawy przesyłek, ich zaginięcia oraz brak odpowiedniej polityki informacyjnej wobec klientów – to największe mankamenty firm kurierskich. Drogą rozwoju w trosce o podwyższenie jakości usług transportu, dostaw oraz wzroście oszczędności jest instalacja urządzenia do lokalizacji GPS, która znacznie usprawni pracę kurierów.

"Statystyczny Polak wysyła i dostaje blisko 50 przesyłek w ciągu roku, podczas gdy statystyczny obywatel Unii Europejskiej ponad trzy razy więcej – około 170. Powody? Wysoka cena, nieterminowość i zaginięcia paczek".Wprost, Puls Gospodarki

Nieterminowość to problem dotykający nie tylko prywatnych użytkowników czy sektor gospodarki e-commerce (handel elektroniczny), w którym działają firmy wysyłkowe oraz sklepy internetowe. Jest także bolączką samych firm kurierskich, ponieważ często decyduje o wyborze partnera biznesowego i podpisania kontraktu. A to ma istotny wpływ na przychody generowane przez przedsiębiorstwa. Choć za spóźnialstwo grożą kary finansowe, jak choćby ta nałożona przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na Pocztę Polską, nie przekładają się na poprawienie jakości usług. Koszty przerzucane są na mniejszych przewoźników oraz samych klientów, dla których płatność za te usługi już należy do najdroższych w Europie. Problemem jest również fakt, że przesyłki giną. Według ostatnich badań, w ciągu roku wpływa blisko 200 tysięcy zgłoszeń o braku dostarczenia paczki. A to skutecznie odstrasza klientów i sprawia, że tracą oni zaufanie do przedsiębiorstwa. 

W związku z rosnącą liczbą zapytań o status przesyłek kierowanych przez użytkowników (w międzynarodowej sieci UPS sięga około 32,1 miliona dziennie), warto zastanowić się nad wdrożeniem systemu technologicznego, który przede wszystkim umożliwi śledzenie paczek na bieżąco. Obowiązek ten przypada głównie na mniejsze firmy kurierskie, które zajmują się dystrybucją towaru w określonych regionach. Zwykle, po odbiorze przesyłki od dużego przewoźnika, ich zadaniem jest dostarczenie jej do klienta ostatecznego. Jedną z technologii, która znacznie usprawnia pracę firm przewozowych są platformy lokalizacyjne (on-line), które współpracują z lokalizatorami GPS montowanymi bezpośrednio w samochodach. Elastyczność, możliwość podłączenia do zewnętrznych systemów informatycznych zleceniodawcy i mnogość funkcji sprawia, że rozwiązanie to można dostosowywać indywidualnie do potrzeb danego przedsiębiorstwa.

Dzięki temu, że urządzenia do lokalizacji GPS zostały wyposażone w moduł GSM/GPRS, umożliwiają monitorowanie aktualnej pozycji dowolnych obiektów w czasie rzeczywistym – tłumaczy Piotr Majewski, ekspert z firmy Rikaline, twórcy platformy GpsGuardian – Jeżeli dla przykładu, dana paczka została przypisana odpowiedniej osobie, która musi ją dostarczyć do klienta, wykorzystując platformę lokalizacyjną możemy na bieżąco śledzić trasę przejazdu kuriera oraz po odpowiednim przypisaniu funkcji w systemie, informować odbiorcę kiedy zostanie dostarczona przesyłka. Dzięki temu aplikacje do śledzenia przesyłek kurierskich w Internecie, po skonfigurowaniu z platformą lokalizacyjną mogą być znacznie dokładniejsze niż dotychczas, gdy paczki są skanowane tylko na poszczególnych etapach podróży, np. w punktach załadunku, wejścia i wyjścia z terminala czy przekazania kurierowi. Jedną z przydatnych funkcji platformy jest również możliwość ustawienia Geo-ogrodzenia – Jeżeli firma kurierska dostarcza paczki na trasach stałych, możemy w systemie zaznaczyć obszar np. danej miejscowości. W momencie kiedy samochód z ładunkiem przekroczy dany teren, klientowi zostanie wysłany sms lub e-mail z informacją, że przewoźnik zaraz będzie na miejscu – dodaje Piotr Majewski.


Oszczędność czasu

Niekorzystne warunki na drodze, np. korki, remonty czy wypadki w znacznym stopniu przyczyniają się do nieterminowego dostarczania przesyłek do klientów. Wszystko odbija się na osobach, których zapewniano o doręczeniu paczki na czas. Ich niezadowolenie przekłada się na opinię o firmie kurierskiej i świadczonych przez nią usługach, nierzadko oddziałuje też na wynik finansowy (np. poniesione straty na rzecz zadośćuczynienia lub rezygnacji z usług). W trosce o jakość obsługi należy to eliminować. Dlatego bardzo ważne jest, by na bieżąco komunikować o problemach i trudnościach związanych z dostarczeniem przesyłek. Platforma lokalizacyjna, która współpracuje z terminalem komunikacyjnym pozwoli na dwustronną wymianę informacji, pomiędzy kurierem a operatorem systemu. Wszystko to odbywa się w czasie rzeczywistym za pomocą wiadomości tekstowych. Odpowiednio wczesna reakcja na wydarzenia pozwoli usprawnić politykę informacyjną firmy i uprzedzić klienta o ewentualnych utrudnieniach w dostarczeniu przesyłek. Śledzenie tras pokonywanych przez kuriera pozwoli również na odpowiednią optymalizację czasu przejazdu. Spedytor może w każdej chwili skontaktować się pracownikiem i poinformować go o utrudnieniach w ruchu lub o złej drodze przejazdu, którą obrał.

Dodatkowym atutem jest możliwość implementacji rozwiązań nawigacyjnych z określeniem punktów POI (Point of interest). – Dzięki temu można stworzyć szczegółowe mapy, na których indywidualnie zaznaczymy konkretne punkty, do których musimy dotrzeć danego dnia – podpowiada Piotr Majewski. Punkty POI ułatwią kierowcy dostarczenie przesyłki do odbiorcy, zaś operator platformy lokalizacyjnej zweryfikuje, w których miejscach rzeczywiście przebywał monitorowany pojazd i czy kurier prawidłowo wykonał swoje zlecenie. Dzięki temu zyskamy nie tylko cenny czas ale zmniejszymy koszty ponoszone za opóźnienia w dostawach.

(pk)

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!