Rok 2012 słaby dla branży oponiarskiej

, 29 października 2012, 10:10

Po udanym 2011 roku branża oponiarska w Europie odnotowała wyraźny spadek sprzedaży w pierwszych trzech kwartałach 2012 r. Według prognoz Continental segment opon ciężarowych w Polsce powinien zamknąć się zbliżonym wynikiem do roku 2007, czyli ostatniego przed kryzysem.

Sprzedaż opon ciężarowych w Europie spada

Continental oponyPo pierwszych dziewięciu miesiącach 2012 r. sprzedaż opon w Europie zmniejszyła się o 22,2 procent. Spośród kluczowych rynków europejskich największe spadki odnotowano m.in. we Włoszech (34,2 procent) i Hiszpanii (30,0 procent). Poza wyraźnym odbiciem w 2010 roku, na starym kontynencie dominuje tendencja spadkowa i według prognoz Continental ten rok zakończy się ze spadkiem sprzedaży na poziomie 17 procent.

Według Grzegorza Jeziaka z Continental Opony Polska, spadek wynika nie tylko z kryzysu, lecz także ze zmian, jakie zaszły w rynku w ostatnich latach. Firmy transportowe wstrzymywały się z zakupami nowych pojazdów aż do roku 2011, kiedy to odnotowano zdecydowane odbicie rynku. Aktualnie większość z tych nowo kupionych ciężarówek jeździ na oryginalnych oponach, które nie wymagają wymiany. Ponadto producenci ogumienia, w odpowiedzi na zapotrzebowanie klientów i oczekiwania Unii Europejskiej, coraz częściej wprowadzają do swojej oferty opony bieżnikowane lub gotowe pasy bieżnika. Wykorzystanie zaawansowanego technicznie karkasu, które oferuje Continental może ograniczyć koszty ogumienia. Nic więc dziwnego, że coraz więcej właścicieli flot stawia na zakup opon umożliwiających ich późniejsze bieżnikowanie.

Polski rynek opon skurczył się w stosunku do 2011 r. o 24,4 procent, ale w poprzednich dwóch latach rozwijał się rekordowo szybko. Zdaniem G. Jeziaka, Polska pozytywnie wyróżnia się pod względem sprzedaży opon na tle Europy.  W odróżnieniu od innych, nasz rynek powinien utrzymać tendencję wzrostową po 2012  r.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!