Światło LED także na polskich drogach

, 22 listopada 2012, 16:16

Technologia LED, zyskująca popularność w samochodach, pojawia się także w oświetleniu ulic. Zastosowane po raz pierwszy dwa lata temu na autostradzie w Holandii, białe światło LED pomaga także polskim kierowcom.

Oprócz znacznego zmniejszenia poboru energii, korzyścią z zastosowania światła LED do oświetlenia ulic jest trzykrotnie większa od tradycyjnych źródeł światła trwałość. Okazuje się, że światło z diod LED poprawia bezpieczeństwo i komfort jazdy. Testy przeprowadzone na zlecenie firmy Philips wykazały, że przy białym świetle kierowcy mogą szybciej i z większej odległości dostrzec obiekty lub ruch na poboczu. Z kolei piesi i rowerzyści prędzej zauważą nadjeżdżające pojazdy i stosownie reagują.

Dwa lata technologia LED została po raz pierwszy w historii użyta do oświetlenia odcinka autostrady A44 w Holandii. Zastosowane tam rozwiązania pozwalają na dowolne regulowanie natężeniem światła, w celu dostosowania go do aktualnych warunków drogowych, widoczności i natężenia ruchu, a białe światło nie powoduje zmęczenia wzroku kierowców.

Parametry oświetlenia LED mogą zmieniać się w zależności od sygnałów stacji pogodowych, sygnalizacji świetlnej, kamer drogowych, pomiarów natężenia ruchu lub zegarów systemowych. W przypadku otrzymania sygnału o pogorszeniu warunków drogowych (np. śnieżyca) lub utrudnieniach w ruchu (np. wypadek), system automatycznie dobiera właściwe parametry oświetlenia. Analogicznie, w razie mniejszego natężenia ruchu, uliczne światło utrzymane jest na odpowiednio niższym poziomie. Dodatkowym udogodnieniem jest możliwość kontroli eksploatacji i poboru energii, a także planowania niezbędnych napraw. Zaletą tego typu „inteligentnego” rozwiązania jest zmniejszenie kosztów eksploatacji o blisko połowę, a zużycia energii elektrycznej o 40 procent.

W Krakowie w maju 2012 roku, na odcinku drogi wojewódzkiej o dużym natężeniu ruchu, zdemontowano przestarzałe oprawy sodowe i zastąpiono je oprawami Philips LED typu Speed Star. Jedna taka oprawa pobiera energię o mocy 156W, podczas gdy jej sodowa poprzedniczka – 250W. Przez pewien czas można było łatwo zobaczyć różnicę – druga jezdnia ulicy była przez pewien czas oświetlana poprzednią technologią.

Projekty wdrożenia nowoczesnego ulicznego oświetlenia LED zrealizowano również m.in. w Warszawie przy ul. Calinescu i Gorzowie Wielkopolskim przy ul. Szmaragdowej, a także w liczącej niecałe 4 tys. mieszkańców gminie Trzebielino.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

212.160.96.*, 27 listopada 2012, 9:41 0 0

w Gdańsku węzeł Kowale oświetlony jest przed LEDy od co najmniej roku, tak że żadna to rewelacja...

Odpowiedz