Continental zaprezentował nowe opony ciężarowe do transportu regionalnego

17 października 2022, 12:48

Continental w czasie zorganizowanej w Warszawie konferencji przedstawił nową linię opon Conti Hybrid 5 Generacji na oś prowadzącą i napędową z przeznaczeniem dla transportu regionalnego. Natomiast linia opon EcoRegional wzięła udział w długodystansowym teście przeprowadzonym przy współpracy z polskim przewoźnikiem, firmą Anneberg Transpol.

Nowe opony Continental Conti Hybrid HD5 i HS5

Continental zaprezentował opony przeznaczone do transportu regionalnego, które muszą odpowiadać na charakterystykę tego rodzaju tras, czyli zwiększonej częstotliwości ruszania i hamowania, manewrach w wąskich ulicach i zmiennych obciążeniach przy różnej jakości nawierzchniach.

Opona na oś napędową Conti Hybrid HD5 jest przeznaczona do wykorzystania na drogach regionalnych i autostradach. Producent wyjaśnia, że w 5 generacji zastosowano nowe bieżniki, nowe mieszanki gumowe i najnowszą konstrukcję karkasu, które mają wpływać na optymalne osiągi i wytrzymałość opon. W zależności od rozmiaru opony, Conti Hybrid 5. generacji mają osiągać do 20% wyższy przebieg od poprzedniej wersji. Wszystkie opony mogą być podłączone do rozwiązań cyfrowych, takich jak cyfrowy system zarządzania oponami ContiConnect z fabrycznie zainstalowanym czujnikiem opon.

Co nowego w 5 generacji opon Hybrid?

W nowej generacji zastosowano dwuwarstwową konstrukcję bieżnika i mieszankę mającą umożliwić osiągnięcie 20% większego przebiegu. Producent zapewnia, że nie oznacza to wówczas zwiększenia oporów toczenia. Nowe opony Conti Hybrid HS5 na oś prowadzącą, jak i HD5 na oś napędową skonstruowano w taki sposób, by przez cały okres eksploatacji opony zachowała ona swoje właściwości.

W nowych oponach HS5 zastosowano również opasanie 0 stopni. Technicznie jest to długi i nieprzerwany stalowy pas biegnący nad radialnym karkasem skierowany w kierunku jazdy. Taka konstrukcja ma równomiernie rozkładać nacisk na powierzchni styku, zwłaszcza przy zmiennych warunkach obciążenia, zmniejszać naprężenia na krawędziach opasania i ograniczać pękanie w rowku. Nowa konstrukcja opasania ma również wpływ na jej późniejszą eksploatację, lepiej funkcjonując już jako opona bieżnikowana. Jednak jak mówią przedstawiciele producenta, na więcej danych z działania wersji bieżnikowanej trzeba jeszcze poczekać.

Przekrój konstrukcji opony Conti Hybrid HS5

Z kolei oś napędowa HD5 została wyposażona w nową strukturę bieżnika, która ma lepiej chronić bieżnik i karkas przed uszkodzeniami opony przez kamienie, a 5-rowkowy wzór bieżnika zapewnić lepsze właściwości trakcyjne i dłuższy przebieg. Nowe opony Conti Hybrid 5 będą dostępne począwszy od następujących opcji i z czasem rozwijane:

  • Conti Hybrid HS5 315/70 R 22.5
  • Conti Hybrid HS5 385/55 R 22.5
  • Conti Hybrid HD5 315/70 R 22.5

Opony Ecoregional przetestowane przez Anneberg Transpol

Continental wraz z firmą Anneberg Transpol rozpoczął w lipcu 2021 roku test opon EcoRegional, którego celem było zmierzenie realnej oszczędności zużycia paliwa. W tym celu z floty wybrano 13 ciągników, które rok wcześniej jeździły po podobnych trasach bez zmiany opon. Następnie w tych ciężarówkach założono opony EcoRegional. Później należało dopilnować by testowane opony użytkowane były na tych samych ciągnikach i w tym samym rodzaju transportu przez cały okres testowy. W ciągu 14-miesięcznego testu warunki te udało się spełnić 10 ciągnikom.

Test zakończył się podsumowaniem, z którego wynika, że zużycie paliwa w testowanych ciężarówkach zmniejszyło się o 0,9%. Autorzy testu wzięli pod uwagę średnie zużycie paliwa na poziomie 27l/100 km oraz przebiegi roczne rzędu 130 tys. km, a także wielkość floty. Wynik to uzyskane roczne oszczędności paliwowe przewoźnika Anneberg Transpol na poziomie około 22,5 tys. litrów diesla, czyli ponad 150 tys. złotych w zależności od cen paliw. Warto zaznaczyć, że te wyliczenia odnoszą się do floty pojazdów liczącej 100 ciężarówek.

– Nie we wszystkich pojazdach udało się zaobserwować poprawę zużycia paliwa. Niektóre ciągniki wykazały oszczędności, inne zużyły więcej niż poprzednio. Zużycie paliwa zależy od wielu czynników, w tym stanu technicznego ciągników i naczep, geografii przewozów, warunków pogodowych, jakości paliwa oraz umiejętności kierowcy. Dlatego nie ma sensu rozmawiać o pojedynczych wynikach, a jedynie o średniej w badanej próbce testowanych opon, czyli 60 sztukach – mówi Jacek Miłkowski, Prezes Zarządu Anneberg Transpol.

– Pomimo tego, iż opony wpływają pośrednio lub bezpośrednio na blisko połowę czynników kosztowych we flocie, zadanie dokładnego zmierzenia tego wpływu nie jest łatwe. Potrzeba bardzo wnikliwie przyjrzeć się nie tylko samym oponom, ale również aspektom operacyjnym. Pozytywne efekty w jednym obszarze łatwo zniweczyć zaniedbaniem w innym, jeśli nie patrzymy na obraz całościowo. Przedstawiony przykład testów pokazuje jakiego rzędu oszczędności możemy się spodziewać, nawet przy niewielkiej z pozoru poprawie tak istotnego parametru jak wydajność paliwowa – mówi Krzysztof Otrząsek, dyrektor działu sprzedaży flotowej, Continental Opony Polska.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!