Projekt nad którym pracuje Renault Trucks skupia się na odzyskiwaniu energii z gazów spalinowych w oparciu o cykl Rankine’a i dostosowywaniu jej do pojazdów długodystansowych, co w rezultacie mogłoby zredukować zużycie paliwa o kilka procent.
Cykl Rankine'a szansą na ograniczenie zużycia paliwa
Renault Trucks prowadzi badania z zakresu nowych technologii, które pozwoliłyby na osiągnięcie coraz większych oszczędności paliwa. Działania są podejmowane w ramach kampanii “All for fuel Eco”.
Niedawno wdrożony projekt francuskiego producenta – pakiet rozwiązań Optifuel, pozwala na zredukowanie poziomu zużycia paliwa nawet o 15%. Wciąż prowadzone są jednak badania nad nowymi systemami, które mogłyby przyczynić się do jeszcze większych oszczędności. Obecnie trwają prace nad zastosowaniem systemu polegającego na odzyskiwaniu energii z gazów spalinowych, procesu znanego pod nazwą cyklu Rankine’a. Energia ta miałaby zasilać komponenty elektryczne i osprzęt dodatkowy w ciężarówkach dalekobieżnych, co w praktyce oznacza zmniejszenie obciążenia alternatora, a zatem redukcję poziomu zużycia paliwa.
System oparty na cyklu Renkine’a umożliwia zamianę energii cieplnej w energię elektryczną. Odzyskana entalpia spalin jest następnie zamieniana na energię elektryczną przy użyciu sprzężonego z turbiną generatora. Zdaniem Dimitri Lorteta, managera rozwoju silników w Renault, niemal 30% zbiornika paliwa jest bezpowrotnie tracone w formie ciepła. Dzięki systemowi Rankine’a można byłoby odzyskać część energii zawartej w gazach spalinowych i zamienić ją na energię elektryczną. W praktyce, system Rankine’a oznacza redukcję poziomu zużycia paliwa rzędu 5% – 10%.
Komentarze