Prototypowa ciężarówka Mercedes-Benz GenH2 Truck przeszła swoje pierwsze testy wysokościowe na drogach publicznych. Kluczowym elementem jazd testowych był przejazd przez przełęcz Brenner – jedną z głównych arterii europejskiego transportu towarowego.
Po tej czteropasmowej drodze tranzytowej alpejskiej przeprawy na granicy Austrii i Włoch, położonej na wysokości 1370 metrów, tylko w 2019 roku samochody ciężarowe przewiozły około 40 milionów ton ładunków. Odpowiada to przejazdowi niemal 2,5 miliona ciężarówek rocznie. Podczas tygodniowych jazd testowych na około 120-kilometrowym odcinku autostrady między Bolzano a Innsbruckiem inżynierowie Daimler Truck wielokrotnie pokonywali przełęcz Brenner napędzanym ogniwami paliwowymi zestawem siodłowym obciążonym typowym ładunkiem. Jedyną emisją podczas jazdy była czysta para wodna.
Bazą dla testów było włoskie Bolzano, w którym znajduje się stacja tankowania wodoru operatora H2 Południowy Tyrol. Jest to odpowiednia lokalizacja do przetestowania napędu na ogniwa paliwowe na różnych wysokościach. Jednym z najważniejszych elementów przeprowadzonych testów był podjazd ciągnikiem siodłowym na wysokogórską przełęcz Passo di Pennes, położoną na wysokości 2211 metrów. Płynące z pierwszych testów wysokościowych wnioski w zakresie współdziałania ogniwa paliwowego i akumulatora w trudnych warunkach topograficznych oraz predykcyjnej strategii działania systemu na trasie Brenner zostaną teraz uwzględnione w dalszym rozwoju pojazdu i procesie uruchomienia produkcji seryjnej. Kolejne testy górskie zaplanowano na przyszły rok.
Daimler Truck realizuje strategię elektryfikacji z zastosowaniem zarówno napędów opartych na wodorowych ogniwach paliwowych, jak i napędów akumulatorowo-elektrycznych. Pojazd Mercedes-Benz GenH2 Truck rozwijany jest pod kątem eksploatacji w szczególnie trudnych i wymagających elastyczności operacjach transportowych, zwłaszcza w ważnym segmencie ciężkiego transportu dalekobieżnego. Jego konstruktorzy postawili sobie za cel uzyskanie zasięgu nawet powyżej tysiąca kilometrów. Rozpoczęcie produkcji seryjnej pojazdu przewidziano na drugą połowę obecnej dekady.
Komentarze