Daimler Truck robi testy wysokościowe ciężarówki z napędem na ogniwa paliwowe

18 listopada 2022, 9:02

Prototypowa ciężarówka Mercedes-Benz GenH2 Truck przeszła swoje pierwsze testy wysokościowe na drogach publicznych. Kluczowym elementem jazd testowych był przejazd przez przełęcz Brenner – jedną z głównych arterii europejskiego transportu towarowego.

Po tej czteropasmowej drodze tranzytowej alpejskiej przeprawy na granicy Austrii i Włoch, położonej na wysokości 1370 metrów, tylko w 2019 roku samochody ciężarowe przewiozły około 40 milionów ton ładunków. Odpowiada to przejazdowi niemal 2,5 miliona ciężarówek rocznie. Podczas tygodniowych jazd testowych na około 120-kilometrowym odcinku autostrady między Bolzano a Innsbruckiem inżynierowie Daimler Truck wielokrotnie pokonywali przełęcz Brenner napędzanym ogniwami paliwowymi zestawem siodłowym obciążonym typowym ładunkiem. Jedyną emisją podczas jazdy była czysta para wodna.

Bazą dla testów było włoskie Bolzano, w którym znajduje się stacja tankowania wodoru operatora H2 Południowy Tyrol. Jest to odpowiednia lokalizacja do przetestowania napędu na ogniwa paliwowe na różnych wysokościach. Jednym z najważniejszych elementów przeprowadzonych testów był podjazd ciągnikiem siodłowym na wysokogórską przełęcz Passo di Pennes, położoną na wysokości 2211 metrów. Płynące z pierwszych testów wysokościowych wnioski w zakresie współdziałania ogniwa paliwowego i akumulatora w trudnych warunkach topograficznych oraz predykcyjnej strategii działania systemu na trasie Brenner zostaną teraz uwzględnione w dalszym rozwoju pojazdu i procesie uruchomienia produkcji seryjnej. Kolejne testy górskie zaplanowano na przyszły rok.

Daimler Truck realizuje strategię elektryfikacji z zastosowaniem zarówno napędów opartych na wodorowych ogniwach paliwowych, jak i napędów akumulatorowo-elektrycznych. Pojazd Mercedes-Benz GenH2 Truck rozwijany jest pod kątem eksploatacji w szczególnie trudnych i wymagających elastyczności operacjach transportowych, zwłaszcza w ważnym segmencie ciężkiego transportu dalekobieżnego. Jego konstruktorzy postawili sobie za cel uzyskanie zasięgu nawet powyżej tysiąca kilometrów. Rozpoczęcie produkcji seryjnej pojazdu przewidziano na drugą połowę obecnej dekady.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!