W Polsce znajduje się 1,3 tys. km autostrad oraz niespełna 1 tys. km dróg ekspresowych. Prawie 1,5 tys. km z nich zostało oddanych do użytku w ciągu ostatnich 5 lat. Rozbudowa dróg pozytywnie wpływa na rozwój branży TSL.
Trasa Warszawa-Berlin cztery godziny krócej
Firmy z branży TSL rozwijały się w ostatnich latach wyjątkowo dobrze. Grzegorz Lichocik, prezes Dachser w Polsce podkreśla, że miało to związek z wejściem Polski do Unii Europejskiej. Jego zdaniem dla firm logistycznych w naszej części Europy były to lata niespotykanej dotąd aktywności – rosnący popyt na ich usługi powodował dynamiczny rozwój całej branży. Branża TSL (transport, spedycja, logistyka) rosła znacznie szybciej od całej gospodarki, większość firm z branży odnotowywała dwucyfrowe wzrosty sprzedaży. Sprzyjał temu rynek wewnętrzny i eksport, który na wejściu do Unii zyskał najwięcej. Niestety inwestycje w infrastrukturę transportową nie nadążały za rosnącymi potrzebami.
Od 2007 roku Polska jest jednym z największych placów budów dróg na świecie. Widzą i odczuwają to wszyscy, głównie poprzez utrudnienia, jakie trwające inwestycje powodują w ruchu drogowym. W ciągu ostatnich 5 lat wybudowanych zostało ponad 600 km autostrad oraz ok. 800 km dróg ekspresowych. Spora część z tych inwestycji została przyspieszona przez organizację w Polsce EURO 2012.
Firma Dachser czerpie korzyści wynikające z oddania nowych dróg. Widać to na przykładzie realizacji połączeń firmy, np. obecnie odcinek z Warszawy do Berlina kierowcy Dachser pokonują nawet 4 godziny krócej, to znacznie usprawnia pracę i poprawia efektywność firmy. Na znaczeniu zyskują lokalizacje położone w pobliżu nowych dróg, np. oddział Dachser w Strykowie leżący na skrzyżowaniu dwóch autostrad. Zdaniem prezesa firmy Dachser poczynione inwestycje drogowe to jednak wciąż za mało. Potrzebne są nowe drogi, także wewnątrz miast. Problemem nie są ciężarówki, a jedynie cały czas nieodpowiednia infrastruktura, która musi być udoskonalana.
Komentarze