Rząd zdecydował: 290 mld zł na 2 tys. km autostrad do 2033 r.

5 stycznia 2023, 8:45

Rada Ministrów zatwierdziła w grudniu największy w historii Polski program budowy dróg. Tym na samym na dokończenie rozpoczętych oraz budowę nowych odcinków dróg szybkiego ruchu zagwarantowano blisko 300 mld zł.

13 grudnia 2023 r. przyjęto Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych, który według rządzących polepszy nie tylko komunikację w kraju, ale stanie się także impulsem stymulującym inne branże. A to głównie z powodu olbrzymich środków, które już mają być zapewnione na poszczególne etapy realizacji tego przedsięwzięcia.

Rekordowy w Polsce program budowy dróg krajowych – szczegóły

Rządzący chwalą się rekordową kwotą na realizację Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Ma on być bowiem wart aż 294 mld zł. Z tej kwoty 105 mld zł przeznaczono na ukończenie już rozpoczętych prac. Za pozostałe 187 mld zł w ciągu maksymalnie 10 lat rządzący chcą wybudować ponad 2 tys. km nowych dróg szybkiego ruchu.

Realizację RPBDK zaplanowano na lata 2023 – 2030 (z perspektywą do 2033 r.). W jego ramach powstać mają m.in.:

  • S5 od Grudziądza do Ostródy;
  • tzw. duża obwodnica Warszawy S50;
  • droga S11;
  • S10 ze Szczecina do Warszawy przez Wałcz Bydgoszcz, Toruń i Płock;
  • rozbudowa autostrady A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią;
  • odcinek S8 od Białegostoku do węzła Raczki.

Podczas ogłaszania przyjęcia RPBDK premier Morawiecki wyliczył, że w ramach tego programu po ukończeniu już rozpoczętych inwestycji i wybudowaniu od podstaw nowych odcinków, będziemy posiadać sieć nowoczesnych dróg o łącznej długości ponad 8 tys. km.

Realizacja trwających programów budowy dróg

Nowy RPBDK jest rekordowy pod względem rozmachu i budżetu, ale to nie jedyny tego typu projekt. Nadal bowiem realizowany jest Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023 (z perspektywą do 2025 r). Po kilku aktualizacjach ostatecznie przyjęto budżet tego programu w wysokości prawie 164 mld zł. Za tę kwotę miało powstać 3768 km dróg, w tym prawie 255 km autostrad oraz 3090 km dróg ekspresowych. Oprócz tego na lata 2020 – 2030 przewidziano także realizację Programu budowy 100 obwodnic o łącznej długości 830 km i wartości 28 mld zł.

Oznacza to, że w ramach RPBDK 2014-2023 i Programu 100 obwodnic powstać ma łącznie prawie 4600 km nowych dróg. Tymczasem 1 kwietnia 2022 r. GDDKiA opublikowało dane dotyczące realizacji obu tych programów. Wynika z nich, że:

  • wciąż w realizacji były 112 zadania na odcinki o długości ponad 1414 km,
  • 168 zadań na odcinki o długości 2575,5 km było w przygotowaniu,
  • 22 zadania na odcinki o długości blisko 289 km znajdowały się dopiero w fazie przetargu.

Zatem wiosną 2022 roku wciąż nieukończonych było 93% założeń obu tych projektów, czyli ponad 4278 km nowych dróg. Tymczasem aż 36% budżetu nowego RPBDK na lata 2023 – 2030 zarezerwowano na dokończenie rozpoczętych programów. Można zatem odnieść wrażenie, że rekordowy RPBDK co najmniej w jednej trzeciej jest sposobem na dofinansowanie poprzednich programów rządowych. Również takich, których realizacja wciąż jest niewielka, pomimo zbliżającego się terminu ich zakończenia.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!