Od 1 stycznia firma Mercedes-Benz Trucks Polska zmieniła nazwę na Daimler Truck Polska. Nowy rozdział swojej historii Daimler otwiera ze świetnymi wynikami za rok 2022 pod względem udziału w rynku oraz liczby zarejestrowanych nowych pojazdów marki Mercedes-Benz Trucks i FUSO Canter, a także sprzedaży oryginalnych części.
Daimler Truck Polska i nowości w sieci dealerskiej
Nowa nazwa dotychczasowej spółki Mercedes-Benz Trucks Polska wynika z rozpoczętych w latach ubiegłych zmian strukturalnych niemieckiego koncernu Daimler.
– W ich rezultacie powstały dwie osobne spółki: Daimler Truck odpowiadająca za pojazdy ciężarowe i autobusy oraz Mercedes-Benz prowadząca działalność w zakresie samochodów osobowych i dostawczych – wyjaśnia Przemysław Rajewski, prezes Daimler Truck Polska – Decyzja ta była przede wszystkim podyktowana różnymi grupami klientów i kierunkami rozwoju. My zajmujemy się typowym B2B, pracujemy z przedsiębiorcami transportowymi, sprzedajemy narzędzie pracy, skupiamy się na efektywności. W przypadku samochodów osobowych w centrum stoi luksus i prestiż.
Obecnie Daimler Truck AG jest już obecna na frankfurckim parkiecie, a po wielomiesięcznych przygotowaniach od 1 stycznia 2023 r. na Daimler Truck Polska zmieniła się również oficjalnie nazwa dotychczasowego polskiego importera marki Mercedes-Benz Trucks i FUSO. To nie wszystkie zmiany na polskim rynku. Jednocześnie bowiem z dwóch polskich firm dealerskich: Mercedes-Benz Warszawa i Mercedes-Benz Sosnowiec wydzielone zostały obszary związane z pojazdami ciężarowymi.
Z ich połączenia powstała jedna firma dedykowana biznesowi truckowemu, która od 1 stycznia 2023 roku działa pod nazwą Daimler Truck Retail Polska z oddziałami w Emilianowie, Będzinie i Siedlcach. W nowej spółce udziały ma także Daimler Truck Polska, ale spółka pozostanie niezależnym dealerem samochodów ciężarowych Mercedes-Benz, FUSO i Unimog, działającym z własnym zarządem na tej samej zasadzie, co wszystkie stacje należące do autoryzowanej sieci producenta. Zachowane zostaną także zasady Compliance.
Decyzja o powstaniu Daimler Truck Retail Polska jest krokiem na nowej drodze, dzięki któremu klienci będą mieli do dyspozycji stację dealerską na wyższym poziomie. Jednocześnie sieć serwisowa w Polsce powiększyła się w ubiegłym roku o kolejne cztery autoryzowane placówki. Grupa Wróbel otworzyła dwie stacje w Słubicach i Będzieszynie k/Gdańska, firma Garcarek uruchomiła nowy obiekt w Koninie, a Gibas Truck Point w Pile swój pierwszy serwis marki Mercedes-Benz Trucks i FUSO. W planach na rok 2023 jest otwarcie kolejnych dwóch obiektów autoryzowanej sieci Daimler Truck Polska, która jednocześnie należy do najnowocześniejszych w Europie.
Wyniki Daimler Truck Polska w 2022 roku
W ubiegłym roku, mimo wielu wyzwań związanych z dotykającymi całą branżę opóźnieniami w dostawach, a także wojną w Ukrainie, Daimler Truck Polska odnotowała rekordowe wyniki sprzedaży oraz wzrost udziału w rynku.
– To między innymi efekt tego, że polskie firmy rewelacyjnie poradziły sobie z wyzwaniami ostatnich lat, nie odnotowaliśmy spektakularnych upadków, wręcz przeciwnie nasi przewoźnicy nadal się rozwijają – mówi Przemysław Rajewski. – Polska odpowiada w tej chwili za 30% przewozu w Europie.
Liczba nowych rejestracji pojazdów Mercedes-Benz Trucks wyniosła łącznie 6811 co stanowi 31,3% wzrostu w stosunku do roku 2021. Z kolei w przypadku lekkich samochodów ciężarowych FUSO wzrost ten wyniósł aż 94% – ze 154 sztuk w 2021 na 300 w 2022 roku. Większą sprzedaż odnotował również Customer Services & Parts: klienci Mercedes-Benz Trucks nabyli o 12% więcej oryginalnych części zamiennych, a klienci FUSO o 27%.
Udziały w rynku Daimler Truck Polska na koniec 2022 roku wyniosły 20,6%, co z kolei stanowi wzrost o niemal 4% w odniesieniu do roku poprzedniego.
– Mimo skutków pandemii i dramatu wojny w Ukrainie udało nam się ten rok zakończyć bardzo dobrymi wynikami, myślę, że po wielu gwałtownych skokach sytuacja podaży i popytu pomału zaczyna się stabilizować, choć lista zamówień na 2023 rok jest już zamknięta – mówi Piotrek Urban, dyrektor sprzedaży i marketingu Daimler Truck Polska.
– Polski rynek w dalszym ciągu ma bardzo duży potencjał rozwoju, jesteśmy jednym z liderów w Europie, zaraz po Niemczech i Francji. Nasze ubiegłoroczne rezultaty należy traktować jako efekt połączonych działań po stronie sprzedaży i serwisu, a także skutecznego wsparcia marketingowego. Tak postrzegamy nasz biznes: jako połączenie tych wszystkich elementów na najwyższym profesjonalnym poziomie. Uważamy też, że na ten wynik składa się długofalowa praca, wymagająca czasu i nakładów: na przykład przekonywanie kierowców do produktu za pomocą długoterminowych testów. W przypadku niektórych rozwiązań, tak jak kiedyś Mercedes PowerShift, a dziś MirrorCam, kierowcy potrzebują czasu za zapoznanie się z nimi. Ostatecznie jednak rezultatem jest nie tylko wysoka sprzedaż, ale także obecność na naszych drogach bezpieczniejszych, bardzo nowoczesnych i dobrze wyposażonych pojazdów.
Actros najlepiej sprzedającym się modelem Mercedesa
Liderem sprzedaży w segmencie Mercedes-Benz Trucks jest najnowszy model flagowej ciężarówki – Actros L z udoskonalonym m.in. systemem MirrorCam.
– Należą do nich przede wszystkim najnowsza wersja Active Brake Asssist 5 montowana seryjnie oraz Active Drive Assist 2, oferowana opcjonalnie – mówi Igor Kaczorkiewicz, Head of Product & Marketing, PR.
– Oba te systemy bardzo mocno ułatwiają kierowcę w jego ciężkiej i odpowiedzialnej pracy. Dodatkowo nowa generacja ADA2 jest w stanie zatrzymać całkowicie pojazd w przypadku, gdy kierowca nie reaguje na sygnały dźwiękowe i wibracje na kierownicy. System wyhamowuje cały zestaw i włącza światła awaryjne, żeby zapobiec ewentualnym kolizjom, a także odryglowuje drzwi, by umożliwić pomoc służbom medycznym.
W przypadku utraty przytomności przez kierowcę ADA2 może więc uratować życie jego samego oraz innych uczestników ruchu. Dodatkowo Actros L wyposażony jest w światła LED High Performance, które również podnoszą bezpieczeństwo, poprawiając widoczność na drodze. Warto też wspomnieć o systemie Predictive Powertrain Control w wersji InterUrban, który wspiera kierowcę również na drogach lokalnych.
Pomysł Daimlera na elektryfikację transportu
Zeroemisyjny transport jest wyzwaniem dla całej branży, nad którym Daimler Truck pracuje, nie tylko na własną rękę, ale również zawiązując strategiczne partnerstwa. Przykładem tego jest utworzenie spółki joint venture z Volvo Trucks i TRATON GROUP, która ma na celu wspólną budowę przynajmniej 1700 punktów ładowania wysokiej mocy dla elektrycznych ciężarówek, oraz spółka Cellcentric utworzona z Volvo Trucks na potrzeby współpracy w zakresie ogniw paliwowych.
– Uważamy, że transformacja zależy od połączenia trzech elementów: produktu, infrastruktury oraz odpowiedniego parytetu kosztów – mówi Przemysław Rajewski.
– Pod względem produktu jesteśmy przygotowani. W tym roku na naszym rynku zadebiutuje eActros, przeznaczony do ciężkiej dystrybucji lokalnej z zasięgiem 300-400 km, którego premiera miała miejsce w 2021. W ubiegłym roku Daimler Truck zaprezentował też eEconica, pojazd komunalny z napędem elektrycznym. Otrzymaliśmy także na ostatnich targach IAA w Hannowerze bardzo ważną dla nas nagrodę Truck Innovation Award za eActrosa Long Haul – ciężarówkę do transportu dalekobieżnego z zasięgiem ok. 500 km. Kolejnym naszym pojazdem, który budzi ogromne zainteresowanie i nadzieje, jest GenH2 Truck z napędem wodorowym, umożliwiającym pokonanie dystansu powyżej 1000 km. Ciężarówka jest tankowana ciekłym wodorem, co umożliwia napełnienie zbiorników w ciągu nawet 10 min. Jej seryjna produkcja ma się rozpocząć w drugiej połowie tej dekady, obecnie trwają intensywne testy drogowe.
Premiery ciężarówek Daimlera w 2023 roku
– W tym roku zdecydowaliśmy się rozpocząć sprzedaż eActrosa, eEconica oraz eCantera na polskim rynku – mówi Igor Kaczorkiewicz.
Jak podkreślił Przemysław Rajewski, infrastruktura i ładowanie elektrycznych ciężarówek to kwestia, która budzi wciąż dużo wątpliwości, ale nie powinny one dotyczyć jedynie szybkości i mocy ładowania, a inteligentnego zarządzania nim na podstawie realnych potrzeb.
– Nie możemy sprzedawać samego produktu, musimy połączyć go z całym ekosystemem usług zarządzania nimi. Może się okazać, że np. dla wielu firm bardziej opłacalne będzie ładowanie wolniejsze – mówi Przemysław Rajewski.
Ostatni, najtrudniejszy element to parytet kosztów – samochody elektryczne są droższe w zakupie i popyt na nie w dużym stopniu będzie zależał od polityki wsparcia rządowego, która różnie wygląda w różnych krajach. W Polsce na razie pojazdy ciężarowe są wyłączone z programu „Mój elektryk”.
– Budzi to naszą obawę, że Polska, obecnie wiodący przewoźnik w Europie, może stracić tę pozycję, jeśli nie zdążymy na czas z transformacją, która jest nieuchronna. Musimy przygotować na to polskie firmy, lobbować za zmianami regulacji. Dlatego pracujemy nad tym problemem wspólnie z różnymi partnerami, m.in. ZMPD – podkreśla Przemysław Rajewski.
Zgodnie z deklaracją Daimlera do 2039 roku koncern będzie wprowadzał do sprzedaży pojazdy wyłącznie zeroemisyjne. To oznacza, że w roku 2030 wolumen pojazdów zeroemisyjnych i spalinowych powinien się zrównać.
– Te siedem lat musimy wszyscy wykorzystać na intensywną pracę, która przygotuje nas na zmianę, na wdrożenie tych produktów. Polska jest kolejnym krajem, w którym będziemy to robić począwszy od rozpoczynającego się właśnie roku – podkreśla Piotrek Urban.
Komentarze