W pełni pneumatycznie zawieszenie dedykowane do Renault Master

, 25 stycznia 2013, 16:34

Projektowanie zawieszenia pojazdów użytkowych jest dużym wyzwaniem dla konstruktorów. Obciążenie i rozkład masy w samochodzie dostawczym często się zmieniają i – w przeciwieństwie do aut osobowych – rzadko są w optymalnym przedziale. By uzyskać optymalne parametry zawieszenia, firma Drive-Rite opracowała w pełni pneumatyczne zawieszenie do Renault Master.

Pojazd użytkowy musi prowadzić się tak samo, gdy jest w pełni załadowany, jak również "na pusto". Przy użyciu standardowego zawieszenia osiągnięcie takiego efektu zawsze jest tylko kompromisem. Opracowany przez Drive-Rite – we współpracy z Renault – system zawieszenia pneumatycznego, zastępujący standardowe zawieszenie w Renault Master (i dostępny jako opcja przy zamawianiu nowego pojazdu z fabryki), jest oparty na resorach pneumatycznych firmy Firestone, partnera Drive-Rite.

W przeciwieństwie do standardowego zawieszenia, rozwiązanie oparte na resorach pneumatycznych nie ugina się wraz ze wzrostem obciążenia – automatycznie dostosowuje ciśnienie powietrza do załadunku, a nie do geometrii. Większe obciążenie pojazdu jest rekompensowane przez wyższe ciśnienie powietrza w resorze, dzięki czemu charakterystyka zawieszenia zmienia się w bardzo niewielkim stopniu, a żądana wysokość zawieszenia jest utrzymywana cały czas. Zawieszenie pneumatyczne jest również w pełni kompatybilne z układem ESP i nie ma wpływu na skuteczność hamowania.

Wystarczy wcisnąć przycisk kontrolera IntelliRide, by wybrać jedną z zaprogramowanych wysokości samochodu. Podniesienie tylnej osi umożliwia łatwiejsze załadowanie lub rozładowanie pojazdu, zaś obniżenie jej – łatwiejszy dostęp do przestrzeni ładunkowej. W trybie manualnym można płynnie regulować wysokość pojazdu, by dopasować się do różnych wysokości ramp przeładunkowych. Tryb serwisowy służy z kolei do prac naprawczych pojazdu oraz zmiany kół.

Często niezauważana jest jeszcze jedna zaleta zastosowania zawieszenia pneumatycznego. Resory pneumatyczne Firestone pomagają w zmniejszeniu hałasu i wibracji w pojeździe. Ponadto, dzięki zawieszeniu pneumatycznemu, obciążenie pojazdu nie ma wpływu na zasięg działania reflektorów i oślepianie innych kierowców.

Dla oszczędnych: Zestaw półpneumatycznego zawieszenia Drive-Rite

Drive-Rite opracowało również półpneumatyczny system do Renault Master, współpracujący ze standardowym zawieszeniem tego pojazdu. Fabryczne sprężyny pozostają na miejscu, ale są wspierane przez resory pneumatyczne.

To rozwiązanie jest wydajne i stosunkowo niedrogie. Zwiększa prześwit pojazdu, poprawia jego stabilność (zauważalna przy bocznym wietrze i w ciasnych zakrętach), przyczepność i komfort jazdy.

Montaż zestawu półpneumatycznego dla Renault Master trwa około 1-2 godzin.
 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

mechanik, 25 stycznia 2018, 11:17 1 0

podoba mi się czas montażu od 1 do 2 godz. chyba czas liczony od połowy montażu

Odpowiedz

bazaauto, 23 stycznia 2020, 14:27 0 0

Gdzie to naprawic jak sie spier***?

Odpowiedz

Anonim, 18 października 2020, 14:49 0 0

naprawić można w Elcampie w Krakowie . W ASO Renault nie mają o naprawie zielonego pojęcia Te zawieszenie jest istotnie super ,tyle tylko że w ciągu 2 lat już 2 raz mi się zepsuło,no i pewnie znowu z W-wy do Krakowa trzeba będzie jechać. Pierwszy raz naprawa kosztowała b. dużo ,ale auto było na gwarancji ,teraz zobaczymy -nie upłynęło 12 msc. od poprzedniej naprawy .Jak naprawa będzie droga ,to zmienię zdanie o tym zawieszeniu. Serwisant z Krakowa mówi że jest niezawodne ,ale raczej w przypadku kamperów ,czy lawety. W moim przypadku kiedy często z niego korzystam manualnie opuszczając samochód jest niestety awaryjne .

Odpowiedz