„Polska oferuje liczne szanse, które chcemy teraz wykorzystać” – wywiad z Prezesem EUROPART Polska S.A.

31 stycznia 2013, 15:33

Europart jest kontynentalnym dystrybutorem części zamiennych do pojazdów użytkowych oraz wyposażenia warsztatów. Na nasze pytania dotyczące organizacji firmy, jej oferty oraz całego rynku odpowiedział odpowiedział Prezes sieci sprzedaży EUROPART Polska S.A., Karol Prozner.

Ostatnie lata są trudne dla branży transportowej. Czy jako dystrybutor części do pojazdów ciężarowych również odczKarol Prozner - prezes Europartuwacie kryzys?

Karol Prozner: W ciągu obu ubiegłych lat grupa Europart uzyskała identyczne wyniki, a obroty roku 2011 wyniosły 420 milionów EUR. Oczywiście występowały wahania na poszczególnych rynkach, niemniej jednak firma Europart okazała się być na nie odporna. Rok 2013 rozpoczęliśmy dobrze i liczymy na dwucyfrowy wzrost. Jednak oprócz analizy ogólnej sytuacji musimy także dokładniej przyjrzeć się każdemu krajowi. Strategia rozwoju Europart w Polsce, napawa nas optymizmem. Polska oferuje liczne szanse, które chcemy teraz wykorzystać całym potencjałem grupy Europart.

Europart działa obecnie w 23 krajach. Gdzie w najbliższym czasie powstaną kolejne oddziały?

Rozbudowa naszej europejskiej sieci dystrybucji nie została jeszcze zakończona. Jak Państwu wiadomo, w ubiegłym roku otworzyliśmy nowe oddziały we Francji i w Skandynawii, a od początku tego roku mamy oddział w Rotterdamie. Nie możemy jeszcze podać szczegółów, jednak rozbudowa naszej sieci dystrybucji i logistyki będzie w 2013 r. wyznacznikiem tempa naszego rozwoju. Nie zatrzymamy się też w Europie Środkowo-Wschodniej i w krajach nadbałtyckich, a Polska jest kluczem do tej regionalnej strategii.

Centralny magazyn grupy Europart w Werl w Niemczech stanowi centrum logistyki. Magazyny lokalne, jak magazyn w Wieluniu, odgrywają przy tym ważną rolę i otrzymują często towar bezpośrednio od naszych dostawców – w zależności od asortymentu i bliskości logistycznej. Nasze procesy logistyczne są tak zorganizowane, że możemy realizować dostawy w Europie w przeciągu 24 godzin. Włącznie z filiami naszych partnerów kooperacyjnych do sieci Europart należy 200 oddziałów handlowych, z czego 160 nosi bezpośrednio nazwę Europart.

Czy obecna ilość filii Europart w Polsce pozwala na szybkie dostarczanie towaru do warsztatów? Ile trzeba czekać na zamówione części? 

W Polsce grupa Europart posiada 24 własne lokalizacje. Mimo dobrej penetracji tego rynku istnieją jeszcze regionalne możliwości, które chcemy w przyszłości dokładniej zbadać. Szybka dystrybucja towarów do klientów jest co prawda już zapewniona, jednak w najbliższym czasie chcemy rozbudować asortyment oraz poprawić dostępność.

Logo EuropartJak w kilku słowach opisałby Pan różnice pomiędzy rynkiem sprzedaży części do samochodów osobowych a części do aut ciężarowych? Czy Pana zdaniem, w ogóle można porównywać te rynki?

Na rynku pojazdów użytkowych ważniejsza jest wiedza pracowników. Ważna jest identyfikacja części, które nie są przygotowywane – jak dla rynku samochodów osobowych – z odpowiednimi zestawami danych, zapewniającymi szybki dostęp każdemu sprzedawcy. Szerokość asortymentu części dla pojazdów, obecnych na rynku wtórnym, jest większa niż w przypadku segmentu samochodów osobowych. Tym bardziej, że w przypadku pojazdów specjalnych (np. do wywozu śmieci) czy naczep, na rynku działa wielu producentów, oferujących niewielkie serie pojazdów ściśle dostosowanych do potrzeb klientów. Natomiast w segmencie samochodów osobowych obowiązuje znacznie większa standaryzacja. Inaczej mówiąc: sprzedawca części do samochodów osobowych będzie miał duże problemy z wejściem na rynek pojazdów użytkowych. Natomiast specjalista od części do pojazdów użytkowych może znacznie szybciej wejść na rynek samochodów osobowych. Jednakże rynek części do samochodów osobowych wymaga zupełnie innej logistyki i polityki asortymentowej. Oczywiście istnieją także inne różnice, mamy tu jednak tylko bardzo niewiele miejsca na ich opisywanie…

Firma zajmuje się także dostarczaniem specjalistycznego wyposażenia warsztatów naprawczych. Jak kształtuje się konkurencja w tym segmencie rynku?

Aby być w stanie wejść na rynek potrzebni są i w tym segmencie doskonali fachowcy, znający także wymagania warsztatowe. Należy ciągle szkolić swoich pracowników oraz stworzyć strategię i określić obsługiwane marki. Nie da się zrealizować wszystkiego. Grupa Europart podchodzi do diagnostyki pojazdów w sposób nastawiony na jakość, który w zakresie preferencji może różnić się pomiędzy poszczególnymi krajami. W Niemczech czy w Danii nie sprzedajemy usług diagnostycznych poprzez cenę, za to przeprowadzamy rozruch wszystkich urządzeń razem z klientem i oferujemy własną infolinię. Bowiem pewnym jest, że wraz z użytkowaniem pojawią się pytania.

Europart sprzedaje także poprzez własny sklep internetowy. Czy w branży ciężarowej jest obecnie zainteresowanie taką usługą i czy jest to właściwy kierunek działań na przyszłość?

Pod nazwą EWOS mamy własne rozwiązanie systemowe dla profesjonalistów w zakresie pojazdów użytkowych, które w 2012 roku obchodziło właśnie dziesiąty jubileusz istnienia. Dzięki prostym, lecz uniwersalnym technicznie możliwościom zastosowania, wdrożony w 2002 roku system EWOS szybko stał się wiodącym systemem na rynku części do pojazdów użytkowych i jest obecnie używany przez około 8 000 firm w całej Europie – z tendencją wzrostową. W systemie EWOS zintegrowana jest cała gospodarka materiałowa Europart, obejmująca ponad 500 000 artykułów, w tym ponad 5 000 artykułów pod marką własną Europart. Oprócz samej identyfikacji części system EWOS oferuje także wygodną dla użytkownika funkcję zamawiania. Ponadto klient ma dostęp do całego asortymentu i natychmiast otrzymuje informację o cenie i dostępności. Za pośrednictwem systemu EWOS grupa Europart udostępnia swoim klientom również dane techniczne. System EWOS został doskonale przyjęty przez branżę pojazdów ciężarowych.

Konkurencja często promuje się poprzez organizacje różnorodnych imprez czy zlotów. Jaki jest obecny plan na promocję firmy Europart w Polsce?

W Polsce odbywa się wiele interesujących targów specjalistycznych. Oczywiście w tym roku będziemy aktywnie podejmować działania marketingowe w tym zakresie.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

195.128.228.*, 5 lutego 2013, 10:03 0 0

Co do szkoleń w Europart to na pierwszy rzut proponuję wysłąć Prezesa i dyr. sprzedaży.

Odpowiedz

89.231.178.*, 23 kwietnia 2013, 8:21 0 0

Dlaczego?

Odpowiedz